Åtal för brott mot skyddslagen.

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Åtal för brott mot skyddslagen.

Inlägg av jpkrax »

En journalist som gick in på ett skjutfält och fotograferade under ett reportage
åtalades i dag för brott mot skyddslagen..

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5416274.

Så kan det gå.......

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jpkrax""]En journalist som gick in på ett skjutfält och fotograferade under ett reportage
åtalades i dag för brott mot skyddslagen..

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5416274.

Så kan det gå.......

JP[/quote]

Tack för länk.

Blir intressant se hur det slutar/när dom faller, vilket straffvärde domstolen/domen anser att det är att fotografera ett område som är skyddat av Skyddslagen/är Skyddsobjekt.

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""benkar""]Tack för länk.

Blir intressant se hur det slutar/när dom faller, vilket straffvärde domstolen/domen anser att det är att fotografera ett område som är skyddat av Skyddslagen/är Skyddsobjekt.

/B[/quote]

Vassego.
Skulle tro att det kommer att överklagas till vägs ände.

Som passus kan nämnas, att när Radio Skaraborg gjorde reportage om att det var anmält, så fanns det nyuppsatta tydliga skyltar vid infarten. :rolleyes:
Tänka sig..
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

En väldigt okvalificerad gissning från min sida är att det hänger på hurvida åklagaren kan visa att det faktiskt varit skyltat eller ej.

Men för er som är intreserad har väl rättengången mot de som "bröt sig in" på forsmark mm. precis börjat om jag inte sett fel. Där finns det ju ingen tvekan om uppsåtet och kommer väl då förmodligen handla mer om hur grovt brottet var.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Mirage""]En väldigt okvalificerad gissning från min sida är att det hänger på hurvida åklagaren kan visa att det faktiskt varit skyltat eller ej.

Men för er som är intreserad har väl rättengången mot de som "bröt sig in" på forsmark mm. precis börjat om jag inte sett fel. Där finns det ju ingen tvekan om uppsåtet och kommer väl då förmodligen handla mer om hur grovt brottet var.[/quote]

Vad det gäller Forsmark så handlar det uppenbarligen om "Grovt olaga intrång" med tanke på hur det är tydligt skyltat (Skyddsobjekt) http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5414242

Intressant även det, men som skrivet, ännu mer intresserad av hur man kommer döma i fallet "Avbildningsförbud", om det faller på dålig/otydlig skyltning, om ej, vad man dömmer för brott kring/mot "Avbildningsförbud".

/B
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Har aldrig varit på ett skjutfält av misstag, de är i regel alltid mycket bra skyltade. T.ex. så är Ravlunda skjutfälts skyltning löjligt överdriven(för att inte journalister ska råka springa in där?), man måste vara halvblind eller ha skygglappar för att missa dessa skyltar.

Precis som Lars Bernfalk säger, de flesta skjutfält är att betrakta som allmänna strövområden -MEN; hade journalisten läst skyltarna noga hade han även noterat tillägget "...när övning ej råder". Suck, var är logiken någonstans när man tror att det är helt ok att gå in på ett skjutfält mitt under en övning?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Fortsättningen: [ DN.se - Två frias för foton på militärområde ]
"En journalist på Sveriges Radio frias från åtalet om olaga intrång och fotografering vid ett
militärt skyddsobjekt i samband med ett reportage. En medåtalad lantbrukare frias också."
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Nu har domen trätt i laga kraft.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Mirage""]En väldigt okvalificerad gissning från min sida är att det hänger på hurvida åklagaren kan visa att det faktiskt varit skyltat eller ej.
[/quote]

Låter som om din "väldigt okvalificerade gissning" stämde... Du arbetar, eller borde, arbeta som jurist... :cool:

-"Försvarsmakten lyckades enligt domen inte styrka att dagens förbudsskyltning fanns där i september 2011 när radioreportaget gjordes"

/B
Skriv svar