Fejan - nu kliver jag av

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Fejan - nu kliver jag av

Inlägg av Elagabalus »

Länge känt att det tar mer än det ger. Men droppen var idag när jag insåg att de grupper med specialintresse jag varit med i alla är Offentliga. Klantigt av mig förstås men är man med i specialgrupper utgår man ifrån att bara likasinnade kan se och läsa inlägg. Nu blir andra vänner informerade om jag tex skriver ett inlägg i "Övergivna platser" på fejan. Vänner helt utan intresse för ruiner. De vet inte ens att jag är intresserad

Allt man skrivit blir sökbart i en offentlig grupp. Har inget att skämmas för men varför skall gamla klasskamrater kunna söka och se vad jag skrivit om ett speciellt bilmärke. Eller om utvecklingen i Norrlands inland?

Som tur är så kan man begära "Blockning". Då tas man bort och alla ens inlägg, skall, raderas. Man får hoppas att det funkar..... sitter och väntar på besked. Har begärt Blockning av alla grupper jag tillhörde

Varje inlägg man kommenterar bör man kolla om det är tänkt för hela världen eller bara för kompisens vänner. Vissa bryr sig inte andra kanske tycker det är fel.

All usel reklam. De verkar ha access till ens livshistoria och reklamen är skrämmande exakt. Påträngande


Går tillbaka enbart till mail och behåller fejan med bara nära vänner/släkt. Som en födelsedagspåminnare och man kan förstås använda meddelandefunktionen


Tillägg

Att ha det för att hålla kontakt med sin släkt o vänner är väl bra. Gratis dagbok kan man ha den till. Finns säker mkt positivt men inte min grej känner jag
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Jag får väl passa på att hälsa dig välkommen ut till oss på utsidan igen dvs vi som vågar vägra facebook. ;)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""DMT""]Jag får väl passa på att hälsa dig välkommen ut till oss på utsidan igen dvs vi som vågar vägra facebook. ;) [/quote]

Danke!
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Hoppas du inte har mailkontot hos Google, om du stör dig på FB:s exakthet i reklamandet. :cool:
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Tobbe Arnesson""]Hoppas du inte har mailkontot hos Google, om du stör dig på FB:s exakthet i reklamandet. :cool: [/quote]

Jag har både gmail och tele2 konton. Tömmer i princip alltid mail med e postprogram så jag ser aldrig reklamen men minns hur jag mailade några begravningsbyråer och genast kom det upp sån reklam. Kändes lite påträngande. Tacka vet jag när jag under flera år förväxlades med en namne i Ontario på Fejan. Allt reklam var kanadensisk. Betydligt roligare att notera än den svenska.

Är väl inget fel med fejan men folk är så oinsatta. Det ligger bilder och info uppe de tror är enskild. Man skriver lustiga saker på offentliga forum som blir sökbart i evigheter.

Hörde med en de riktigt tunga elefanterna på ÖP hur han kommit till en grundskolereunion. Folk han inte sett sedan nian älgade fram och ville prata hans ruinbilder. Även om han han fick lovord var han inte speciellt road. Hade hellre sett att hans inlägg bara visas för medlemmar i gruppen.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""DMT""]Jag får väl passa på att hälsa dig välkommen ut till oss på utsidan igen dvs vi som vågar vägra facebook. ;) [/quote]
Jaså är inte heller du heller medlem? Vad kul!
[quote=""Elagabalus""]Danke![/quote]
Välkommen till klubben, har aldrig varit medlem och kommer aldrig att bli det...

Det jag stör mig mest på när det kommer till Facebook är att de äger rättigheterna till dina bilder som du själv tagit och lagt upp. Inte nog med det; de behöver inte höra av sig till dig ifall de vill sälja bilden vidare till exempelvis ett företag som vill använda den i sin reklamkampanj. Du kanske aldrig får reda på sådant...

Sedan ska vi inte snacka om all dynga som finns där, folk skriver om precis allting de gjort under dagen... och för att inte tala om alla sätt som både Facebook och andra företag kan tjäna pengar på dig, ibland på riktigt snillrika sätt.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

Jag har också lämnat den gruppen..
Börjar ledsna på Facebook i största allmänhet . Surfar man i mobilen så är det typ 50% reklam 40% skräp och 10% jag kanske är intresserad av att läsa..
För att inte tala om alla jäkla spel inbjudningar. Blockerar man ett spel så uppfinner dom tre nya ..
Har börjat rensa bort alla så kallade vänner för att slippa skiten..
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

De flesta sätter sig inte in i det. Man kommenterar hit och dit. Kanske humoriskt men noterar inte att kompisen kör helt öppen feja. Hela världen ser din tokiga kommentar - för evigt.

Har ägnat en del av morgonen till att städa. Gått ur de grupper som var offentliga. Begärt Blockning för då skall alla inlägg raderas. Men innan det också manuellt raderat inlägg.

Gjort en "Master-reset". Då skall alla inlägg och kommentarer jag gjort som varit publika gå till att bara synas av mina vänner. Helt ok

Kommer ändå ha den kvar för närmaste släkt och vänner. Men använda sparsamt. För den som ändå känner att den ständigt vill uppdatera sina vänner i tid och otid är en blogg att föredra. Vännerna kan prenumera och bli underrättade.

Kidsen lämnar fejan för instagarm. Vet inte om den är bättre men de gör de i alla fall
Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Inlägg av Kusligt »

Jag håller med er! Själv löste jag det så att jag dumpade mitt gamla konto och startade ett nytt med ett "figurerat" namn. Nu har jag 70 vänner istället för ca 500 och använder det mest för att skriva lite i grupper, hålla koll på evenemang och kommunicera med nära vänner.

Det bästa är att ingen kan hitta mig så länge inte jag vill att de ska kunna det :D
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Kusligt""]Jag håller med er! Själv löste jag det så att jag dumpade mitt gamla konto och startade ett nytt med ett "figurerat" namn. Nu har jag 70 vänner istället för ca 500 och använder det mest för att skriva lite i grupper, hålla koll på evenemang och kommunicera med nära vänner.

Det bästa är att ingen kan hitta mig så länge inte jag vill att de ska kunna det :D [/quote]

Först fattade jag inte varför du gjorde det. Men nu står allt i ett förklarat ljus. Bra lösning. Och visst är ÖP lite småmysigt med sin otroliga blandning. Från rent skräp till en del nästan häpnadsväckande saker.

Som tur är har jag inte varit så aktiv. Kunde manuellt radera alla inlägg på "Avgrunden". På ÖP försvann nästan allt då jag begärde blockning. Men inte riktigt allt. Därför medlem igen så jag kunde ta det sista.

Sen finns en inställning som gör alla offentliga inlägg synliga bara för vänner. Om det funkar vet jag inte.


Har inget med att göra att jag skäms eller så. Kunde stå för vartenda inlägg. Men tycker inte det är kul att allt man skriver blir synligt för hela världen. Varför skall min granne kunna följa mitt intresse? Eller gamla skolkamrater?

Borde vara slutna men grupperna har också en marknadsföringsfunktion. Inget fel med det!! Skulle jag skriva böcker skulle jag göra exakt samma sak. Utan tvekan
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar