Iphone vs Andriod. Vad välja?

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Iphone vs Andriod. Vad välja?

Inlägg av Elagabalus »

Med den lite låga aktiviteten på forumet slänger jag in en fråga som kanske engagerar :)

Kan säga att jag är helt teknikneutral här. Viill bara ha det som passar mig bäst och kan väl egentligen sortera ut det själv men:

Har nu kört Iphone under flera år. Nöjd men lite trött på ett IOS som sett likadant ut länge, ett Itunes som irriterar genom sin blotta existens och en viss avsaknad av en riktigt radio ( web radio är inte samma sak).

Slog till på Sony Acro S. Trevliga saker här är en vattentålighet som fungerar. Hade med den i bassängen, större skärm, minneskort ( aldrig fel att kunna uttöka minnet), en radio och en kamera som ev känns lite vassare. Har i alla fall betydligt fler inställningar som att låsa iso i grundversionen. Sen kan man ladda ner mer avancerade kameraversioner till IOS. NFC brickor som jag tror kan vara bra att ha ibland

Men trots att skärmen är större på Acron är ändå apparna mindre, texten allmänt mer svårläst och inte lika mkt "svärta". Tangentbordet har betydligt mindre tecken speciellt när det går över till gemener. Ja - allt som går är ställt på "stor". Vet att det fiinns appar att ladda ner men skall det behövas? Detta irriterar mest -att den lilla Iphonen är tydligare

Sen undrar jag över Android. G å r inte att få igång Sonys stolthet Timescape. Telefonen helt nollad med senaste versionen till den 4.1.2. Support verkar inte bry sig´" det var konstigt". Vilket för mig indikerar att de är ganska vana vid att saker inte fungerar som det ska.

Skall ge Acron en riktig chans och bara använda den under juli månad så får jag se. Säert en vanesak. Hade jag haft Androd i flera år hade säkert Iphone känts lite ovan.

Hur är det med kartor och navigering? Här borde en större skärm vara bra. Tyckte att jag läste att Acron stödjer även ett annat satelllitsystem? Det "ryska?"

Spontant verkar båda vara bra. Ändå svårt att byta. Har dessutom många betalade appar på Iphone som tex "svamp-guiden". Antar att man måste lösa ett nytt avtal om man byter plattform?
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

[quote=""Elagabalus""]Med den lite låga aktiviteten på forumet slänger jag in en fråga som kanske engagerar :)

Kan säga att jag är helt teknikneutral här. Viill bara ha det som passar mig bäst och kan väl egentligen sortera ut det själv men:

Har nu kört Iphone under flera år. Nöjd men lite trött på ett IOS som sett likadant ut länge, ett Itunes som irriterar genom sin blotta existens och en viss avsaknad av en riktigt radio ( web radio är inte samma sak).

Slog till på Sony Acro S. Trevliga saker här är en vattentålighet som fungerar. Hade med den i bassängen, större skärm, minneskort ( aldrig fel att kunna uttöka minnet), en radio och en kamera som ev känns lite vassare. Har i alla fall betydligt fler inställningar som att låsa iso i grundversionen. Sen kan man ladda ner mer avancerade kameraversioner till IOS. NFC brickor som jag tror kan vara bra att ha ibland

Men trots att skärmen är större på Acron är ändå apparna mindre, texten allmänt mer svårläst och inte lika mkt "svärta". Tangentbordet har betydligt mindre tecken speciellt när det går över till gemener. Ja - allt som går är ställt på "stor". Vet att det fiinns appar att ladda ner men skall det behövas? Detta irriterar mest -att den lilla Iphonen är tydligare

Sen undrar jag över Android. G å r inte att få igång Sonys stolthet Timescape. Telefonen helt nollad med senaste versionen till den 4.1.2. Support verkar inte bry sig´" det var konstigt". Vilket för mig indikerar att de är ganska vana vid att saker inte fungerar som det ska.

Skall ge Acron en riktig chans och bara använda den under juli månad så får jag se. Säert en vanesak. Hade jag haft Androd i flera år hade säkert Iphone känts lite ovan.

Hur är det med kartor och navigering? Här borde en större skärm vara bra. Tyckte att jag läste att Acron stödjer även ett annat satelllitsystem? Det "ryska?"

Spontant verkar båda vara bra. Ändå svårt att byta. Har dessutom många betalade appar på Iphone som tex "svamp-guiden". Antar att man måste lösa ett nytt avtal om man byter plattform?[/quote]

Som en aktiv äpplehatare säger jag android! Att kunna ändra vad du vill i filsystemet är guld värt! En klar fördel är att slänga in en gpx fil i mobilen och sedan öppna med något kartprogram är nice, perfekt för en roadtrip ;)

Finns många fördelar men skriver från mobilen så kan inte skriva så mycket men kan återkomma om du har några frågor om android :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

som sagt: skulle vilja ha lite större appar och en text med mer svärta och bättre kontrast.

Kör man bara några standardappar är det inga stora skillnader tycker jag
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

[quote=""Elagabalus""]som sagt: skulle vilja ha lite större appar och en text med mer svärta och bättre kontrast.

Kör man bara några standardappar är det inga stora skillnader tycker jag[/quote]

Hmm... För att få större text måste du nog roota (vilket är ganska lätt på Sony mobiler) då kab du ändra telefonens dpi och få det precis som du vill ha det!

Testa screen adjuster från play och se om du kan få lite bättre kontrast där ;)
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Iphone vs Andriod. Vad välja?

Inlägg av htiawe »

Jag har kört iPhone sedan 3GSen och kommer nog inte att byta tillbaka på länge. Om du är trött på att iOS ser ut som det alltid har gjort så kan du alltid installera iOS7-betan som jag gjorde, ett otroligt lyft. Både funktionsmässig och designmässigt, Apple tar iPhonen i en helt ny riktning och jag tror nog vi kan se andra fabrikanter släppa sina tolkningar på den nya designen.
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

[quote=""htiawe""]Jag har kört iPhone sedan 3GSen och kommer nog inte att byta tillbaka på länge. Om du är trött på att iOS ser ut som det alltid har gjort så kan du alltid installera iOS7-betan som jag gjorde, ett otroligt lyft. Både funktionsmässig och designmässigt, Apple tar iPhonen i en helt ny riktning och jag tror nog vi kan se andra fabrikanter släppa sina tolkningar på den nya designen.[/quote]

Själv tyckte jag att ios 7 var skrämmande likt Androids jellybean ;) :rolleyes:
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Är helt klart Android-freak jag med (plus Linuxnerd)... :)

Texten är ju rätt stor när den är i största läget, säkert minst motsvarande "11" i ett textdokument, dvs. normal text modell lite större, jag har en känsla av att det blir svårläst på grund av att så lite får plats på skärmen på en gång om du ska ha ännu större. Hur har du ställt in ljusstyrkan för displayen..? Prova med max där, även om det drar lite mer ström...

När det gäller Svampguiden så kan du ju (om det är den "vanliga"), prova med att skicka iväg ett mail till Michael och se om det går att lösa...

(Själv har jag en Xperia Z och ganska mycket borde ju vara ungefär samma)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag är helt neutral och tänker testa acron ordentligt. Efter att ha haft Iphone 3 år så är det väl klart att jag uppfattar den som något enklare att använda. Tar ett bra tag innan ett nytt system sitter.

Tyckte att Iphone har ganska dålig batterilivslängd men känns som att Acron är ännu sämre. Jag har alltid fått relativt dåliga batteritider under alla år. Oavsett telefon. Kortet är utbytt för något år sedan.

Båda telefonerna klarar nätt och jämt en dag för mig utan speciellt hårt användande. På Acron har jag slagit på ett strömbesparingsläge som efter några min vila slår av gps/wifi/mobilnät. Det borde ju göra susen men tycker inte att det hjälper så värst.

Får återkomma när jag testat vidare men det är bedrövligt att de inte lever längre. Man får gå ner till Classe och köpa en knapptelefon för 199 kr och ha som backup om man måste kunna ringa tex under en vandring på några dagar

ps. om jag mailar med Androiden hittar jag inget alternativ att ta ner storleken på bifogade bilder. Finns det? känns lite dumt att sända en full 12.2 Mp bild ibland och vill inte behöva ändra i kameran

edit. hittade en bra app. men skulle gärna ha funktionen i mailprogrammet och möjlighet att ändra flera åt gången
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

Jag gillar iphone, iphone är vad windows är i pc världen.
bara att använda

android e då lika med mac en säker plattform som man måste kunna hantera.
vi hade typ android 2006 o detta känns som jobb :confused:
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Iphone vs Andriod. Vad välja?

Inlägg av Grishnac »

Det är min bestående känsla också - Android är säkert bra, men det är åt h-e för mycket jobb! Ladda ner en app för att fixa kontrast??? Jag har jobbat med mobiltelefoner i 14 år nu så jag har testat det mesta och Android känns mer som ett operativ för yngre människor som fortfarande har tid att sitta och söka igenom nätet efter appar som fixar det dom är ute efter eller sitta och programmera telefonen om och om igen. Jag är snart 40 och det är absolut inte roligt att hålla på med det där längre mellan barnpassning, fiskeresor och annan hobby. Så nej jag håller mig till iPhone, lite mer begränsat men det är simpelt och det funkar.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar