Iphone vs Andriod. Vad välja?

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Nu vet jag mer. båda har fördelar. gillar kameran, radion, minneskortet och att man kan bada med Sonyn. skönt slippa iTunes.

kommer nog att ha båda systemen.

dock upplever jag iOS mer genomtänkt. krånglar sällan. trots den lilla skärmen större ikoner och oftast tydligare text. androidappar har hängt sig och varit ologiska. Timescape startar överhuvud taget inte. supporten rycker på axlarna.

totalt sett har jag svårt att utse en vinnare. men skulle jag rekommendera en telefon till någon son bara vill att det skall lira är det inte så svårt
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Elagabalus""]Nu vet jag mer. båda har fördelar. gillar kameran, radion, minneskortet och att man kan bada med Sonyn. skönt slippa iTunes.

kommer nog att ha båda systemen.

dock upplever jag iOS mer genomtänkt. krånglar sällan. trots den lilla skärmen större ikoner och oftast tydligare text. androidappar har hängt sig och varit ologiska. Timescape startar överhuvud taget inte. supporten rycker på axlarna.

totalt sett har jag svårt att utse en vinnare. men skulle jag rekommendera en telefon till någon son bara vill att det skall lira är det inte så svårt[/quote]

Jag är nog böjd att hålla med dig, köpte en sån där Sony "jävlaranammaslåpåkäftentelefon" till ynglingen för ett år sen.
Den har faktiskt hållt :eek: .

Ifånen han fick för några år sedan mördade han rätt kvickt.
Den slutade sina dagar som lerduva på skjutbanan... :D
Dottern fick en Samsung 3:a i vintras för hennes Ifån hade lagt av och hon är nöjd med den.
Själv så har jag en HTC från firman, så den får jag dras med.

Mitt enda krav på en mobil är att jag skall kunna ringa på den,
och hantera sms.
Jo förresten, att man kan dela ut wifi åtkomstpunkt....
Resten tar jag på datorn...
Som numera "mogen" man i mina bästa år, hänger varken ögon eller fingrar med vad gäller små skärmar och pekskärm.... :o ;) :D :D :D

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Splach
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 27 sep 2011, 16:14

Inlägg av Splach »

Har haft Iphone de senaste åren och ändå känt mig ganska nöjd med det.
Även om jag tycker att Itunes är förjävla skit, kameran suger totalt och allt bara är jävligt dyrt. Mycket buggar i appar och telefonen laggar och blir totalseg ibland.. Med tiden känner den inte heller av fingrarna lika väl.

Däremot tycker jag att glaset på dem varit hållbart efter en hel del prövningar.
Min 3s Sprack då jag skulle rädda några munkar från att falla i golvet, och kastade telefonen i golvet istället.. ( räddar självklart det som är viktigast )
Men då hade den ändå åkt i golvet x antal gånger tidigare, asfalt mm.

Kostade mig 300 spänn att byta glaset själv med verktyg och var inte särskilt krångligt. Det får dem ett plus för!
Batteri tiden och allt annat tjafs känns bara negativt. Så mycket onödiga appar som ej går att radera.
En cykeltur och batteri var urladdat.
Kör man dessutom spotify undertiden får man vara glad om man hinner hem och eftersvettas innan den stendör. Spotify går för övrigt inte att köra samtidigt som den filmar.

4s höll väldigt länge, tills den åkte in i en vägg.. Men då sprack bara baksidan på den och det är otroligt lätt bytt.. i övrigt lik 3s.

Efter 1,5 år med 4s en så köpte jag mig nu en Samsung galaxy S4. Eller vad sjutton dem heter.
Då jag har en samsung surfplatta och kände för att testa något nytt fick jag sadla om till denna.
Den funkar bra! Kameran fungerar bättre, och jag börjar få in snitseln på den nu. Efter ett djupdyk i asfalten tredje dagen jag hade den och lite cola på skärmen syns inte ett smack.
Ett stort plus är att man kan byta batteri själv, köpa extra batteri och bara stoppa i.
I övrigt håller jag på att lära känna den.
Batteri tiden känns helt klart bättre och jag är förvånad nästan varje gång att det finns batteri kvar i den.

Den är lite stor och klumpig för en som är ovan, men den börjar kännas bättre och bättre. Jag gillar att det finns en enkel "backa knapp" som ej finns på Iphone.
Enkelt att ladda ner appar och radera skit man ej vill ha.
Dela och ta emot WiFi.
Bilden är klar och fin. En stor fördel är att det är enklare att stänga ner alla appar samtidigt istället för att klicka på app för app som man gör med Iphonen.

Precis som med Itunes så avskyr jag att man måste ha någon jävla G-mejl.

Denna nya verkar ha funktioner som de föregående modeller saknat.
Att ändra konstrast etc finns inne i telefonen, lätt att hitta och komma över.
Dessutom ändrar den automatiskt så att man ser även när man kommer ut och solen lyser på! Underbar finnes.

Att ladda ner filmer, ljudböcker, musik etc var superenkelt precis som på datorn, förutom att man ej behöver ladda ner Utorrent.

Lekte lite med Iphone 5, men vad var de roliga med den?
Inget nytt mer än en extra rad att ha appar på, lite klarare skärm men i övrigt exakt som 4s. Kändes totalt onödigt att kasta pengar på en 5a och inte ens känna någon skillnad.

Endomodo som ofta krånglade på Iphonen har inte krånglat en enda gång på Samsungen, trots att jag befunnit mig mitt i skogen med mtb eller på något annat ställe utan rejäl teckning. Iphonen fick för sig att rita en rutt jag ej cyklat oftast.. Eller kanske inte rita någon alls!
Vilket suger då jag ville ha fram medelhastigheten och längd på turen.. Inte bara tiden!

En annan positiv sak med denna när jag ändå är inne på ämnet är att det går att köpa till ett pulsband att koppla direkt till telefonen.

Det enda jag ångrar än så länge är att jag inte köpte S4 Aktive istället som tål vatten.. Men men.. Vi alla lär oss!
Samt att telefonen är så pass stor att jag var tvungen att köpa en ny sadelväska, då den känns klumpig att ha runt armen och min sadelväska bara var tillräckligt stor för en liten iphone.


Men jag är tjej så lyssna inte så noga.
Tjej 25 år och löjligt glad över att telefonen är lila ;)
Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

flera tycker som jag ser jag (att itunes e segt o buggigt) men jag använder spotify istället
man måste ju använda itunes en gång men det går ju. :)
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Iphone vs Andriod. Vad välja?

Inlägg av Grishnac »

Pulsbandet finns för övrigt till iPhone också. Jag känner inte igen problemet med batteriet dock, jag kör runkeeper och spotify när jag cyklar och det har inte varit några problem. Att appen inte funkar som den skall behöver ju inte skyllas på telefonen heller.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Splach
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 27 sep 2011, 16:14

Inlägg av Splach »

[quote=""Grishnac""]Pulsbandet finns för övrigt till iPhone också. Jag känner inte igen problemet med batteriet dock, jag kör runkeeper och spotify när jag cyklar och det har inte varit några problem. Att appen inte funkar som den skall behöver ju inte skyllas på telefonen heller.[/quote]


Helt missat att den fanns till Iphone med.

Har samma abonnemang som i Iphonen till Samsungen, och där krånglar inte Endomondo det minsta. Men i Iphonen var det mycket krångel.
Niklas71
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 19:11

Inlägg av Niklas71 »

[quote=""Syntax""]flera tycker som jag ser jag (att itunes e segt o buggigt) men jag använder spotify istället
man måste ju använda itunes en gång men det går ju. :) [/quote]

Numera behöver man inte ens använda Itunes en gång om man inte vill. Svärföräldrarna skaffade iphones och en ipad häromveckan, och vi drog igång dem helt utan att ansluta till dator överhuvudtaget
//Niklas
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Upplever trots allt att Androidapparna är lite mer instabila och buggiga.

Acron har NFC som säkert kan vara bra för den som behöver det. Lär komma på 5s sägs det.

Båda har fördelar och vissa nackdelar. Tror inte att skillnaden är större än att "tvingas" man använda ett system under 3-4 veckor så är man hemma. För oss som använder de vamligaste apparna är skillnaden inte stor.

Rent allmänt är det hisnande saker som skett. Man får en liten dator, gps och ofta en kamera som duger långt. "Benchade" Acron mot min exrtakamera Ixus 220 HS. I gott och medelgott ljus är det jämt skägg i princip. Det är klart att tokzoomar man i bilden kanske Canon är något bättre men tittar du bara på skärm är det inga skiillnader. I mörkare miljöer är nog Canon vassare. Kommer nog att sälja den. Enda jag kommer att sakna är 24 mm möjligeten och zoomen
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Vill ha ett bokmärke på skrivbordet med Sonys egen webläsare. Ändå tar Chrome över och sidan öppnas i Chrome. Den verkar ej gå att radera heller. Lösning?

Har raderat inställningar och valt Sonys som standardläsare. Hjälper ej
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

[quote=""Elagabalus""]Vill ha ett bokmärke på skrivbordet med Sonys egen webläsare. Ändå tar Chrome över och sidan öppnas i Chrome. Den verkar ej gå att radera heller. Lösning?

Har raderat inställningar och valt Sonys som standardläsare. Hjälper ej[/quote]

Förmodligen har du lagt till chromes bokmärkeswidget, borde finnas en till ;)
Skriv svar