Iphone vs Andriod. Vad välja?

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Fick ordning på det nu och har stängt av Chrome.

Intrycken kvarstår. IOS känns mer genomarbetat. Upplever Android mer buggigt. Ett exempel: Kan slå av och på bakgrundsbelysningm på Acron. När jag slår på går den går belysningen upp till max och minns inte den inställning jag hade innan. Ingen bugg men lite klumpigt gjort.

Men radio, minneskort, vattentät och större skärm är saker som är svåra att bortse ifrån.

Rent allmänt är det hemskt med de dåliga batteritiderna på båda. Inte en chans att jag klarar en dag. Har laddare i fickan och överallt jag befinner mig. Kör alla strömbespare sonm finns. Ingen gps,. raderat FB appen osv

Mkt sämre mottagning än på de jag hade tidigare ( tänker mest på W995). Varit på platser där den precis nådde kontakt och man kunde checka mailen. Dött på både Iphone och Android på samma platser.

Radion var bättre på W995. Funderar seriöst på att sätta in mitt "huvudnummer" i en icke smartphone så jag ändå jag ringa och bli nådd under minst 24h. Sedan ha Acron bara som en liten surfplatta med ett nummer ingen behöver känna till
Användarvisningsbild
mindwrench
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 17 jul 2013, 13:48
Kontakt:

Inlägg av mindwrench »

Har ofta både jobbluren (Iphone) och privata (Galaxy S4) med mig och största fördelen med Androidluren är 4G när man har täckning och att GPS:en känns snabbare/bättre. Däremot så buggar Androiden mer än Ios men är man inte bra trött på Ios vid det här laget?
http://andersplassgard.prosite.com

"I adore the things you ignore"
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

Har skaffat en Nexus 4 nyligen och kan bara säga positiva saker om den, inga appar har buggar och allt flyter på som smör utan en antydan till lagg :D Igår hade jag 5h skärmtid och 10% batteri kvar, inget att klaga på precis ;)
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Jag kör själv iphone + sony ericsson t250i

En jättebra kombination då jag har 36 timmars batteritid på sonyn även om jag pratar i den konstant. Sparar batteri på iphonen och jag är alltid kontaktbar.

Kör telenor på iphone och telia på sony ericsson för att gardera för eventuella nätbortfall :)

Kameran i sony ericsson fotar riktigt bra Favicon bilder.
16 x 16 pixlar. Så trots relativt litet minne får det plats väldigt många
"foton"!

Enda gången det är negativt är när jag har iphone i fickan och pratar i
sony ericsson - många som pekar finger och skrattar tyvärr.
Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

Iphone iphone

Denna övergivna telefon har fått uppdatering :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Jag gick från att ha en Android till iPhone med anledningen att iOS kändes mer genomarbetat precis som Elagabalus säger. Detta i sin tur skulle jag vilja säga beror på att iOS är anpassat för en och samma telefon, mobiltillverkare etc. medans Android anpassas för ett större spann mobiltelefoner. Detta skulle inte vara en nackdel om det inte vore för att man gör ett halvdant jobb med att optimera programvaran för de olika telefoner man släpper.

Detta kan absolut jämföras med Windows som i större utsträckning krånglar - Något som beror på att Windows inte fungerar som det ska eftersom det inte alla gånger är optimerat efter komponenterna i vissa datorer som byggs idag. Exempelvis så har min hembyggda dator som jag kör Windows på aldrig krånglat medans du kan gå och köpa en ny bärbar dator för 6,5tkr som kommer ha mer eller mindre problem genom årets lopp. Till saken hör det också att man inte får en bra dator för under 8tkr eller en bärbar för under 10tkr.

Med detta sagt så förstår ni säkert varför Android upplevs som en telefoner med fler buggar jämfört med Apple som har komponenter och programvara optimerat till max. Givetvis krånglar även Apples produkter men inte i samma utsträckning.

När jag bytte från Android till Apple så berodde det främst på att Androiden krånglade och att jag ville ha en bättre kamera så i förra sommaren köpte jag mig en iPhone 4s och jag är nöjd med den. Visst saknar jag vissa funktioner i Androidluren men samtidigt så krånglar iPhonen mindre och det känns bra. Gillar man däremot teknik och att anpassa telefonen efter ens egen personlighet så är Android ett givet val. Jag har lärt mig mycket om androidtelefoner efter att ha ändrat och donat på med telefonerna, men i det långa loppet så tröttnade jag och ville ha något som bara fungerade och det känns som att iPhone är det närmsta man kommer en tegelsten idag, och det säger jag inte skamsen.

Vad gäller kameran så är jag kanske ouppdaterad men när jag köpte min iPhone 4s så var den enda telefonen med lika bra kamera Galaxy S2 som hade exakt samma sensor som iPhone 4s. Än idag är jag nöjd med kameran och jag tog en bild häromdagen jag kan visa här: http://www.panoramio.com/photo/96214538 .

Med allt detta sagt så hoppas jag att det klarnar för vissa.

Folk som säger att det ena operativsystemet är bättre än det andra vet inte vad de pratar om, det finns inget rätt och fel.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Kul med ett livstecken från "nonamegiven". :) Väldigt fin bild!

Trots en systemuppdatering på hyfsat stora 0,5 gb upplever jag dagligen små buggar på Andrioiden. Helt plötsligt går det inte att att bifoga en.bild. Ety program stänger av sig. Skriver jag på ett forum orkar den inte ta emot text. Man får vänta flera minuter innan det "tar" igen. Hände även på iOS men mer sällsynt. .

Mitt udda val; inget av systemen. Är så innerligt trött på att ständigt ladda batterier. Är det det inte fullt på morgonen klarar jag definitivt inte en.dag. Acron ännu sämre än Iphone 4, Klarar inte en.dag med den. Slagit av GPS etc. FM radion medioker. Får bara in de starkaste stationerna.

Går nu tillbaka till lilla smidiga SE W995. Klarar e post och surf. Man vågar lämna hemmet fast det står 25%kvar av batteriet..ypperlig radio.

Kommer ha antingen iPhone eller Acron som en surfplatta mer..Spelar ingen roll om de dör vid 20-tiden. Mitt huvudsimkort sitter i W995. De får dö eller spricka vid en lätt tapp i backen. Den fina kameran i acron får bt beama bilderna till W995.

Ärligt talat lite trött på smartphones. Behöver inte ständigt vara uppkopplad på allehanda vis. Viktigare att kunna nås och bli nådd utan denna ständiga rädsla för batteridöd.

Edit; klart jag uppskattar stor skärm, njutbart att se på Playkanaler och Netflix mm. Smartphones klarar det mesta en lap top klarar. Otroliga maskiner men att inte tex kunna övernatta utan att ha tillgång till ström gör att de ändå inte riktigt ersätter en mer traditionell telefon. Tycker jag. Dessutom båda smartphones har betydligt sämre mottagning än W995. Testade tex i Västernorrland i somras. Badplatsen med den dåliga mottagningen. Har alltid kunnat kolla mail om jag gått upp på en liten topp och i bästa fall även ringt. Omöjligt med smartphones. Också irriterande
Senast redigerad av 3 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Skriv svar