Utsikten som försvann

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

[quote=""Elagabalus""]Intressant! Orkar/hinner inte googla men kan inte tro att hela huset byggdes som bank. Eller?

Alltid trott att det byggde som hotell och att det i markplanet mot Vasagatan fanns tex resebyrå och kanske bank


Edit: pratar vi olika hus här? jag menar Hotell Continental som uppfördes dessa år enligt Wiki- Ett 60-talshus som inte kan ha synt på bilder från 50-talet:

.
"I samband med Norrmalmsregleringen och tunnelbanans utbyggnad revs den äldre byggnaden 1958. Bland intressenter som ville uppföra ett nytt hotell på platsen fanns SJ, SAS och Hilton, men det blev Folksam som kom att stå som byggherre och ägare och för hotellbyggnaden medan driften lades ut på Reso.[1] Hotellet uppfördes under åren 1960 till 1963"[/quote]

Det känns som att det är den rätta informationen.
Men det låg iaf en bank i huset, jag har sett bankvalvet och platsen där bankförvaringslådorna fanns.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Syntax""]Det känns som att det är den rätta informationen.
Men det låg iaf en bank i huset, jag har sett bankvalvet och platsen där bankförvaringslådorna fanns.[/quote]

Det är kul med gamla bankvalv. Man ser dem lite överallt tex i spelbutiker som tagit över gamla banklokaler i olika centrum. Där vi är på somrarna finns det valv i båda ändar på ett affärshus.



Ta i n t e illa upp ( det här är ett trevligt forum :) ) . Men hur kunde du få det till att detta typiska 1960-talshus skulle ha rötter i 1870-talet? Du hittade ju en bild. Nu vet jag inte exakt hur föregången såg ut vid rivningen ca 1958 men jag misstänker att det var ganska intakt. Skulle det klätts in och fått en "make over" i 60-talstil? :eek:

Som sagt; ta inte illa upp! Även jag har tänkt fel många gånger och säkert andra på forumet också ;)
Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

[quote=""Elagabalus""]Det är kul med gamla bankvalv. Man ser dem lite överallt tex i spelbutiker som tagit över gamla banklokaler i olika centrum. Där vi är på somrarna finns det valv i båda ändar på ett affärshus.



Ta i n t e illa upp ( det här är ett trevligt forum :) ) . Men hur kunde du få det till att detta typiska 1960-talshus skulle ha rötter i 1870-talet? Du hittade ju en bild. Nu vet jag inte exakt hur föregången såg ut vid rivningen ca 1958 men jag misstänker att det var ganska intakt. Skulle det klätts in och fått en "make over" i 60-talstil? :eek:

Som sagt; ta inte illa upp! Även jag har tänkt fel många gånger och säkert andra på forumet också ;) [/quote]

Jag tänkte fel, satt på jobbet o tänkte på nåt annat

Bild


Här e bilden jag tänkte på, men som det klart står (bilden från 1967)
Jag minns att ja skrev 50 tal, var hittar du 1870? hittar det inte och det är ju fel ...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag förstod att det var något sådant :) Det var när du skrev att du sett en bild från 1950-talet som jag började undra.


Tycker wikipedia är lite otydllig men som jag tolkar det hette huset Kirstienska huset. I så fall var stommen från 1790-tal !!

1850 byggdes det om

1878 ny ombyggnad

Slutet av 1890-talet brand - om ny ombyggnad

1905 tiillbyggnad av flyglar? Gällde det continental eller Terminus? Wiki är lite tvetydig

Hur som helst; man rev ett väldigt gammalt hus 1958.

-----------------------------------------------

Huvudartikel: Kirsteinska huset

Slottsbyggmästare Adolf Ulrik Kirstein lät i slutet av 1700-talet uppföra ett stort och prydligt hus på tomten i kvarteret Kajan. Huset köptes av bröderna Fredrik och Gustav Adolf Blom. Fredrik Blom lät bygga om huset efter egna ritningar 1852.[2]






År 1871 invigdes Stockholms centralstation vid västra sidan Centralplan, och efter 1878 byggdes Kirsteinska huset om och till för Hotel W 6. Bakom hotellbolaget stod Ordenssällskapet W:6. Arkitekt var Magnus Isæus[3] och för interiör utsmyckning svarade bland andra Vicke Andrén.[4] Man inredde med börssal, högtidssal och en ordenssal för sällskapet.[5] I de övre våningarna fanns 68 rum för resande som fick dela på de två badrummen. Efter brand och med nya ägare öppnades det i juli 1899 med namnet Hotel Continental.

Från och med år 1902 var Hjalmar Tornblad direktör. Tornblad skapade 1904 ett temporärt annex i det som i dag är Hotell Terminus strax söder om hotellet. Han byggde 1905 med arkitekt Gustaf Wickmans[6] hjälp på flyglarna så att de blev jämnhöga med huvudbyggnaden samtidigt som flera av festlokalerna omvandlades till hotellrum. Hotellet hade då 220 rum (med annexet 260) och var störst i Skandinavien. År 1948 inköptes hotellet av Stockholms stad, 1951 stängde det och 1958 revs det.
Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

[quote=""Elagabalus""]Jag förstod att det var något sådant :) Det var när du skrev att du sett en bild från 1950-talet som jag började undra.


Tycker wikipedia är lite otydllig men som jag tolkar det hette huset Kirstienska huset. I så fall var stommen från 1790-tal !!

1850 byggdes det om

1878 ny ombyggnad

Slutet av 1890-talet brand - om ny ombyggnad

1905 tiillbyggnad av flyglar? Gällde det continental eller Terminus? Wiki är lite tvetydig

Hur som helst; man rev ett väldigt gammalt hus 1958.

-----------------------------------------------

Huvudartikel: Kirsteinska huset

Slottsbyggmästare Adolf Ulrik Kirstein lät i slutet av 1700-talet uppföra ett stort och prydligt hus på tomten i kvarteret Kajan. Huset köptes av bröderna Fredrik och Gustav Adolf Blom. Fredrik Blom lät bygga om huset efter egna ritningar 1852.[2]






År 1871 invigdes Stockholms centralstation vid västra sidan Centralplan, och efter 1878 byggdes Kirsteinska huset om och till för Hotel W 6. Bakom hotellbolaget stod Ordenssällskapet W:6. Arkitekt var Magnus Isæus[3] och för interiör utsmyckning svarade bland andra Vicke Andrén.[4] Man inredde med börssal, högtidssal och en ordenssal för sällskapet.[5] I de övre våningarna fanns 68 rum för resande som fick dela på de två badrummen. Efter brand och med nya ägare öppnades det i juli 1899 med namnet Hotel Continental.

Från och med år 1902 var Hjalmar Tornblad direktör. Tornblad skapade 1904 ett temporärt annex i det som i dag är Hotell Terminus strax söder om hotellet. Han byggde 1905 med arkitekt Gustaf Wickmans[6] hjälp på flyglarna så att de blev jämnhöga med huvudbyggnaden samtidigt som flera av festlokalerna omvandlades till hotellrum. Hotellet hade då 220 rum (med annexet 260) och var störst i Skandinavien. År 1948 inköptes hotellet av Stockholms stad, 1951 stängde det och 1958 revs det.[/quote]

fanns ju bilder oxå och det känns ju som att de är rätt plats.
Man kan ju se kyrkan bakom men blir det rätt vinkel?

Bild
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Underbar bild! Ser fram mot fler fina bilder- tänker på valvet tex.
Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

[quote=""Elagabalus""]Underbar bild! Ser fram mot fler fina bilder- tänker på valvet tex.[/quote]

Den gången vid valvet gick jag rundt med en av hotelets vaktmästare :eek:
Igentligen fanns det ju ett "riktigt" jobb att göra.
Men det blev en rundvandring, dock få till inga foton :confused:
Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

Ok efter ett par jättesmarta drag lyckades jag nästan :confused:
Men ett delmål jag hade var att fota en jättetegelsten
Andra målet var valvet, där gick det åt hel*ete
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Syntax""]Bild

Här e bilden jag tänkte på, men som det klart står (bilden från 1967)
Jag minns att ja skrev 50 tal, var hittar du 1870? hittar det inte och det är ju fel ...[/quote]

Det där är väl från bygget av Vattugaraget..??
Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

[quote=""Osprey""]Det där är väl från bygget av Vattugaraget..??[/quote]

Japp det var där jag såg det
Men det var där jag gjorde fel
trodde det var 50-tal
Skriv svar