Film: Tegelbruket som aldrig övergavs

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Film: Tegelbruket som aldrig övergavs

Inlägg av Norrhyttan »

Förr i tiden fanns det tegelbruk lite överallt över landet.
Hur många finns det kvar idag? Kan du nämna något tegelbruk som fortfarande producerar?

Bältarbo tegelbruk i Hedemora ser ut som ett UE-utflyktsmål. Sedan 1980-talet har folk förvånat utbrustit "Nämen, är det verksamhet här? Jag trodde det var stängt sedan länge tillbaka!".
Men än eldas den gamla ringugnen från 1904, i tegelbruket med anor från 1700-talet. Hantverket lever.

Nu som då.

Jag samlar material till en film om bruket och har klippt ihop en liten kortis från gårdagens filmning. Planen är väl att få ut en mer informativ film mot slutet av hösten.

http://www.youtube.com/watch?v=AYk1usMO4a4
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Väldigt snygg liten film. Man blir nyfiken på mer. Lite kul då jag haft en diskussion om tegelbruk med kompisar denna vecka. Ett av Sveriges största ligger ganska intakt fast i ruiner. Det som nämns på bilden finns tydligen kvar men sysslar med golv etc. "Rödbrunt omfattningstegel, kupat. Dekoration i relief.
Två svävande puttis håller ett skynke med texten."DESSA TEGEL TILLVERKADES AV S:T ERIKS LERVARUFABRIKER UPSALA".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Inlägg av erro »

Snyggt filmat. Bruket som jag alltid längtar efter att besöka närmare, varje gång man passerar på "stora vägen" utanför. Men man ska väl göra som du: fråga och visa sitt intresse. Ser fram emot fortsättningen.
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""erro""]Snyggt filmat. Bruket som jag alltid längtar efter att besöka närmare, varje gång man passerar på "stora vägen" utanför. Men man ska väl göra som du: fråga och visa sitt intresse. Ser fram emot fortsättningen.[/quote]
Japp, de är vänligt sinnade och kontaktuppgifter finns på deras hemsida. Dock har det varit lite spring där, så smyg inte dit olovandes. Jag har träffat vakthunden, och är inte så säker på att jag skulle vilja springa på honom i natten.
Hörde att det skulle bli en fotoutställning om bruket i höst också. Finns info om det på Fotosidan.se. Inget jag är inblandad i, dock.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Skriv svar