Hur ser DU på UE?

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Hur ser DU på UE?

Inlägg av jpkrax »

Vad är UE?

Ja, för mig är det att bevara med bild, via bla detta forum, till eftervärlden ett dokument. Ett nutida färskt dokument.
Nutidshistoria.
Såsom bilder.
Vilka fragment av historien kan vi få tag på?

Varför spenderar vi TIMMAR på en gammal fallfärdig fabrik?
Eller timmar med ett billigt stativ?
Eller med mobilkameran?

VARFÖR?
Vad driver er?

Presentera här, vad som kommer från hjärtat, låt oss enas om en strategi.

Varför spenderar vi vår surt förvärvade fritid till att krypa och kräla, rikta stativ, begå olagligheter, osv?

Vafrör?
Vad driver just dig?


JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
1a-dagen
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 19:38

Inlägg av 1a-dagen »

[quote=""jpkrax""]Vad är UE?

Ja, för mig är det att bevara med bild, via bla detta forum, till eftervärlden ett dokument. Ett nutida färskt dokument.
Nutidshistoria.
Såsom bilder.
Vilka fragment av historien kan vi få tag på?

Varför spenderar vi TIMMAR på en gammal fallfärdig fabrik?
Eller timmar med ett billigt stativ?
Eller med mobilkameran?

VARFÖR?
Vad driver er?

Presentera här, vad som kommer från hjärtat, låt oss enas om en strategi.

Varför spenderar vi vår surt förvärvade fritid till att krypa och kräla, rikta stativ, begå olagligheter, osv?

Vafrör?
Vad driver just dig?


JP[/quote]

nyfikenheten
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

JP sammanfattade en del bra saker. För mig är det någon nedärvt som alltid funnits. Minns tex hur jag som 10-11 åring hängde runt ett stort tegelbruk i Västergötland när jag besökte släkten. Är något med tidens gång. Historien som finns på platsen. Spår av liv man gärna vill hitta men inte bortaföra. Är inte alls intresserad på samma vis som forumets ägare som ser de ekonomiska sammanbanden och är mer pragmatisk till rivningar.

Jag tror banne mig jag är romantiker kort och gott. Av samma typ som de lirare som på 1700-talet som reste runt och lanserade ruinvurmen :D
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""1a-dagen""]nyfikenheten[/quote]
Ja, det är en stor del av UE.

Andra anledningar är spänningen, historia och mitt fotointresse. De två sistnämnda anledningarna är nått som växt fram tack vare mitt UE-intresse. Hade en halvdan kompaktkamera när jag började och idag bär jag runt på en kameraväska vars innehåll är värd mer än en hel månadslön -känns idiotiskt ibland när man tänker tillbaka på alla platser man släpat in kameran på! He he...

Har jag besökt en industriruin så kan jag i efterhand lägga timmar på att läsa om dess historia. När jag vandrar runt i de oftast helt tomma lokalerna så brukar jag försöka föreställa mig hur det såg ut en gång i tiden då jag själv är industriarbetare. Det är ibland sorgligt... ibland kusligt ...men oftast väldigt vemodigt.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
1a-dagen
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 19:38

Inlägg av 1a-dagen »

[quote=""Saddam""]Ja, det är en stor del av UE.

Andra anledningar är spänningen, historia och mitt fotointresse. De två sistnämnda anledningarna är nått som växt fram tack vare mitt UE-intresse. Hade en halvdan kompaktkamera när jag började och idag bär jag runt på en kameraväska vars innehåll är värd mer än en hel månadslön -känns idiotiskt ibland när man tänker tillbaka på alla platser man släpat in kameran på! He he...

Har jag besökt en industriruin så kan jag i efterhand lägga timmar på att läsa om dess historia. När jag vandrar runt i de oftast helt tomma lokalerna så brukar jag försöka föreställa mig hur det såg ut en gång i tiden då jag själv är industriarbetare. Det är ibland sorgligt... ibland kusligt ...men oftast väldigt vemodigt.[/quote]

Oftast är det inte kvaliteten på bilden som räknas utan mer att fånga ögonblicket tänk på det innan nästa månadslön ligger i väskan ;) dvs ofta duger en billig bra
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Intressant...
Nyfikenhet, romantik, fotografering....
Verkar finnas en stor bredd här.


JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
1a-dagen
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 19:38

Inlägg av 1a-dagen »

[quote=""jpkrax""]Intressant...
Nyfikenhet, romantik, fotografering....
Verkar finnas en stor bredd här.


JP[/quote]

Ja det är nog nyfikenhet & romantiken som driver de flesta här
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Hur ser DU på UE?

Inlägg av htiawe »

Jag har ganska svårt att relatera till det nybyggda och nyligt uppförda. Jag kan se nybyggda hus och kan förvisso se en skönhet i det men jag har inget djup, inget känslomässigt "band" till platsen.

Men att komma till en övergiven fabrik eller en nedlagd skola och få ta in omgivningen medans man fyller på med sina funderingar om människors livsöden och besluten de tvingades ta, det blir på något sätt precis vad jag behöver.

Att ramla över gamla dokument som visar hur en människas liv helt plötsligt fick en tvär vändning eller kliva in i ett rum som skvallrar om ett livspussel som helt plötsligt inte var möjligt att få ihop - det är magiskt på något sätt.
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Det som driver mig är arkitekturen och ingenjörskonsten från en svunnen tid...
Så ett ödehus brukar inte intresserar mig så mkt, och inte heller en stor tom industrilokal från 70-talet...

Däremot blir jag nästan gråtfärdig när jag hittar en orörd Kraftstation från början av seklet..

Så om man skulle placera mig i en speciell kategori så skulle det nog vara "Gjutjärnsromantiker"
Skriv svar