Musik till upptäcksfärder

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

Jösses. Här smälter man ju nästan in.

Underjorden och d-takt var ett roligt inlägg, väldigt internt iofs.

Självklart är Jan & Dean bättre än Beach boys, men jag skulle vilja slå ett slag för Super stocks, Dick Dale och Psychotic Youth.

Country och bluegrass är det jag blandar upp punken med oftast dock, helst från Texas, Willie Nelson, Townes van Zandt, Guy Clark, David Allen Coe på countrysidan och mer klassiska saker som Stonemans, Osborne brothers, Flatts and Scruggs när det kommer till bluegrass, men det är mycket annat också.
http://trossbotten.blogspot.com/ Uppdaterad! Faktiskt.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""CB Milton""]Vilken musik tycker ni passar bra till upptäcksfärder och till efterföljande filmer?

[/quote]

Är troligen ett sidospår.... och blir egentligen helt absurt... Om jag åker till/från en fin ruin, och låter Radion stå på i bilen, lyssnar på vad som spelas, så fastnar den aktuella låten i huvudet...

Till/från ett besök i en underbar gammal ammo-fabrik, så fastnade den här låten i skallen, trots att det inte blev något kyssande, gammalt besök, men bilder/galleri kommer någon gång...

http://www.youtube.com/watch?v=klok7Js828c

Annars så är ju Rammstein inte helt fel.... både vid resa, besök, och film efteråt.... Får lov skaffa videokamera med tiden, och utforska underjorden i öst...... :o

http://www.youtube.com/watch?v=hHkhzNLHC4g

Gillar man gamla Öst-statsbilar/galleri/film så kan ju starten här vara bra/passande...

http://www.youtube.com/watch?v=doTBT46wMvA

/B
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Jag har blivit "lärd2 att det ska vara Marillion som gäller, både till, ffrån och under färden. Efter en helgs bilåkande med crozen, snoken och ett stort Marillionfan som lyssnade på musiken under något som kan liknas vid rituella former.

-"Nä, men inte den här låten, den lyssnar man bara på i Spexeryd!"
-"Men denna då?"
-"Nä, den är deppig, den lyssnar vi på när vi åker hem"
-"Ja, just fan, men vi tar den här låten, den är perfekt!"

Och så fortsatte det, själv satt man som ett stort frågetecken när det kom till deras ritualer.

Personligen så lyssnar jag bara på musik om jag är ensam, och då i enstaka fall. Vill gärna insupa den totala tystnaden. Men om jag väl lyssnar på musik så brukar det bli Zeppelin, gamla AC/DC, Flogging Molly eller något sådant.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

För min egen del varierar musikvalet välidgt mycket, beroende på sällskap och typ av äventyr. Ibland kan det vara bäst med en skiva som retar gallfeber på medpassagerarna, särskilt bra under långturer som annars blir långtråkiga. ;)
Annars rekomenderar jag självklart "apocalyptica" som fick följa med både på vår UE-bingo och bli tittelmusiken till filmen av resan.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""LowAndSlow""] Men om jag väl lyssnar på musik så brukar det bli /.../ Flogging Molly eller något sådant.[/quote]



I second that!!!!
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
dwarvesmegiddo
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 11 nov 2008, 13:51

Inlägg av dwarvesmegiddo »

Rammstein inlägget ovan fick mig att tänka på New world order av The Kovenant. Ruskigt bra, adrenalinpumpande och än mer dekadent.

När jag knallar omkring i moderna ruiner brukar jag ofta komma att tänka på Set the controls for the heart of the sun av Pink Floyd.
Underbart vackert.
Industrisemester
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 26 mar 2011, 11:54
Kontakt:

Inlägg av Industrisemester »

[quote=""riddar m""]De första 1:38 var bra på den version jag hittade på youtube... men sen... huuuu! :)

I min spellista med potentiell bakgrundsmusik till bildspel eller liknande har jag bland annat följande stämningsfulla stycken:
David Bowie: Moss garden, Neuköln, Warszawa, Subterraneans
Das ich: Das innere ich
Einstürzende Neubauten: Ozean Und Brandung
Sällskapet: Rum 212, Hauptbahnhof, Le havre
Fläskkvartetten: Innocent
Gabriel Yared: Betty et zorg
möjligen någon del av Twin Peaks-soundtracket också, hehe.[/quote]

Instrumentalerna från Bowies "Low" och "Heroes" var ju soundtracket till Berlinmuren - lysande val! Jag är helt inne på det spåret, lägg till mycket som gjorts av Tangerine Dream (tex. Remote viewing och Kiew Mission på "Exit") och Alan Parsons project (instrumentala låtar ex: Sirius, The Gold bug).

Ambient-musik i allmänhet är som gjord för stämnningsfullt förfall. För övrigt kan man uppleva kombinationen med gammal industri live på Norbergfestival, rekommenderas starkt!

Ska kolla in dina andra tips, spännande :)
Senast redigerad av 2 Industrisemester, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: norbergfestival.com
Användarvisningsbild
Marie
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 17:27

Inlägg av Marie »

[quote=""Ragnar Svedje""]Jan Johansson- Jazz på svenska, passar perfekt vid utforskning av torp[/quote]

Håller med! Fin skiva... Passar fint till stillheten i en öde stuga!
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Det finns verkligen inget enhetligt svar på musikfrågan. Norbergsfestivalen som omnämns är ju en fantastisk upplevelse, med musik och ruiner i symbios! Ta med ett liggunderlag och klättra högst upp i anrikningsverket för att avnjuta suggestiv musik som med lite fantasi låter som om allt var i full gång igen.

Annars är ju folkhemmets glada visor härligt vemodiga för en tur i avbefolkningens sverige..
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Skriv svar