Sammanställning över militära flygolyckor?

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Sammanställning över militära flygolyckor?

Inlägg av DMT »

Om jag vill ha reda på flygolyckor, i detta fallet ett militärplan, som skett från 1940 och framåt är det någon som har nåt tips på nätet om var jag kan leta vidare?
Har hittat några sidor men där finns inte alla med av nån anledning, iaf inte denna specifika som jag letar efter. Lite märkligt eller störtade det flyg lite hursomhelst på den tiden så man inte orkade dokumentera alla?
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""DMT""]Om jag vill ha reda på flygolyckor, i detta fallet ett militärplan, som skett från 1940 och framåt är det någon som har nåt tips på nätet om var jag kan leta vidare?
Har hittat några sidor men där finns inte alla med av nån anledning, iaf inte denna specifika som jag letar efter. Lite märkligt eller störtade det flyg lite hursomhelst på den tiden så man inte orkade dokumentera alla?[/quote]

Ojoj, ja det var inte lite du kommer med.
Mycket av det materialet är av naturliga skäl hemligstämplat fortfarande. Men det ställe som har allt rörande såna fall är Krigsarkivet.
De ligger tyvärr inte på nätet dock.
Men.....
Kolla med Radarsnoop. Han brukar ju begära ut material från olika arkiv
och kan nog ge dig tips.

Varför inte höra med SwAFHF? Det gänget har koll på det mesta vad gäller FV.

Vad jag generellt kan säga är att iaf J29, var inblandat i otaliga olyckor.
Jag har i bakhuvudet en siffra på runt 250 kärror som "avskrevs" av olika anledningar och ca 100 liv gick åt.
Även 37-systemet hade sina problem innan vingbalkarna fram förstärktes.

Inalles skulle jag tro att det handlar om 300-400 fall fram till dags dato.
Lycka till, du kommer behöva det.... ;)

Om du har lust och vill, så kan du pm:a mig om det specifika fallet. Kanske jag kan hjälpa till?

JP
Senast redigerad av 6 jpkrax, redigerad totalt 0 gång.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Tack för svaret JP, ska kolla runt lite till först, återkommer nog till dig.
Handlar om en SAAB B17, för Sverige hade inga B-17 av den typen som England hade, det vore lite för bra för att vara sant....
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Det kom ju en bok om flyghaverierna ganska nyligen. 600 unga män dog under dessa år. Vissa var spektakulara. Tycker mig ha läst att flera plan gick rakr ner i en sjö när de följde ledarplaner. Östergötland och jet tror jag?

Han som var son på Rajtet, det kända ödehuset, i Karbenning körde rakt ner i Östersjön. Inte bärgad ännu. För djupt och besvärligt tydligen.

Det allra värsta med flest döda är ju detta. Sju stycken som satt och hade förmiddagsfika blev träffade av en herrelös Lansen. Miinns inte men ev dog en av de sju lite senare av chocken.


http://www.fokus.se/2010/10/haveriet/


Här något om boken och ett radiopropgram: http://blogg.vk.se/jan-nilsson/2013/03/ ... a-piloter/

Edit: boken inte klar ännu
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""DMT""]Tack för svaret JP, ska kolla runt lite till först, återkommer nog till dig.
Handlar om en SAAB B17, för Sverige hade inga B-17 av den typen som England hade, det vore lite för bra för att vara sant....[/quote]

Aha...
Ett tips i så fall är http://www.raa.se/hitta-information/fornsok-fmis/.

Till detta kan läggas en B17 som störtade i Vättern 1943.
Den finns inte registrerad på RAA's fornsök.
Detta inlägg på http://www.dykarna.nu/forum/varfor-forsummas-flygplansvrak-367743/ kan kanske var till hjälp.

Gäller det Vänern har jag en kontakt på F7 som dyker mycket där, han har koll på det mesta.

JP
Senast redigerad av 2 jpkrax, redigerad totalt 0 gång.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Generalius
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 06 nov 2013, 19:50

Inlägg av Generalius »

Ett Drakenplan gick ner i en slalombacke (Gillersklack) efter kollision med en mast i mina trakter 1972, Kopparberg.

Mycket matnyttigt här om man grovsorterar lite. http://home.swipnet.se/nv/uppvsb.html


Läste igenom igen och insåg att det är alldeles för sent i tiden för ditt plan, finns mycket roligt iaf.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""DMT""]Tack för svaret JP, ska kolla runt lite till först, återkommer nog till dig.
Handlar om en SAAB B17, för Sverige hade inga B-17 av den typen som England hade, det vore lite för bra för att vara sant....[/quote]
Det är långt tillbaka i tiden, hade det handlat om tyska eller kanske brittiska plan så hade det funnits bra böcker i ämnet:
Brittiska nödlandare 1940-1945
Tyska nödlandare 1939-1945 : [samt uppgifter om flygplan från Polen, Norge och Finland]

Det var många Saab B17 som havererade enligt chefsingenjörens blogg:
"Totalt byggdes 322 stycken B17. Av dessa avskrevs ca 80 flygplan på grund av haveri (vissa reparerades efter haveri).
57 piloter och skytt/spanare omkom i samband med dessa haverier."
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

Jag har flugit baksits i B17 - och överlevt! :D
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""jpkrax""]Även 37-systemet hade sina problem innan vingbalkarna fram förstärktes.[/quote]Det var väl bara tre haverier på grund av vingbalkarna, innan flygförbud infördes i väntan på utredning/åtgärd?
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Skriv svar