Om krisen kommer

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Om krisen kommer

Inlägg av benkar »

"Om Kriget kommer", en klassiker under Kalla Kriget, då i form av en folder, har vi lämnat bakom oss....

Nu får vi istället "Om Krisen kommer", i form av film, men med tanke på att ett nytt Kallt krig är under uppseglande, så skulle jag inte bli förvånad om innehållet i "Om Krisen kommer" -filmen inom 1 år är omarbetad till en folder liknande de gamla "Om Kriget kommer" som distribueras till alla hushåll...

Har insett att jag är pinsamt dålig förberedd om det blir ett långvarigt elavbrott, om Ryssen kommer osv, har inte ens en batteridriven radio längre, eller en vattendunk, och bara två konserver i skafferiet just nu, en med tonfisk, en med kantareller, och mitt buckliga gamla spritkök har jag inte kvar....

Ska ta och se över det hela... :)

Informationsfilm: https://www.youtube.com/watch?v=MWibH8kOPEo

Tips på innehåll "Bug out bag": http://www.72timmar.se/bug-out-bag/

/B
Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

Kan rekommendera swedishsurvivalist.egetforum.se. Man får sila bland några paranoida foliehattar men har hittat mycket användbara tips. Självklar utrustning t.ex i min bil är tält, spritkök, konserver och massa prylar men det är mest för oplanerat förlängda UE turer ;) Även om ryssen inte kommer är det skönt att veta man klarar sig utan moder Svea ett tag.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Man inser sakta men säkert att allt skiter sig om strömmen skulle försvinna i flera dagar. Det känns däremot som att det bara skulle hända i händelse av krig om man bor relativt centralt. Oftast så leder man ju bara om strömmen nu för tiden tills man hunnit fixa själva problemet.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Jo, vi är ju ganska så beroende av el..... :o

Man behöver ju inte bli en "prepper", men man bör ju ha en viss grundnivå på prylar och mat osv. Har nu åtgärdat punkt 1 på listan, införskaffat en liten batteridriven radio :D

Sedan så är ju tex affärer och restauranger väldigt beroende av både el och fungerande IT/kassa-system, har hänt ett minst en gång att den lokala Ica-butikens kassasystem kraschat och vägrat starta upp, varpå butikschefen till sist bett folk ställa tillbaka sina varor i hyllorna och återkomma.. (slutade dock med att kunderna ställde ner sina varukorgar och gick sin väg... :D )

Blir ju lätt så i Sverige där det mesta fungerar för det mesta, ont om "manuella/reserv -rutiner"...

Vi var några som var på en Balkan-resa för några år sedan, hade en hotellnatt öster om Zagreb då det kom in ett rejält åskoväder, efter en middag hade vi satt oss på en bar, och efter ett tag gick elen....

Då tog det 1 minut tills de övergått "manuella/reserv -rutiner"... Först ut var värmeljus på borden, sedan gick man över till öl på flaska istället för från tapp, och så körde man kassa/betalnings-noteringar i en kassabok istället för i/via kassamaskin.

Ett skäl till att det fungerade bra är ju givetvis att kortbetalning, åtminstone mindre inköp av tex öl i en bar, inte är lika utbrett som i Sverige.

/B
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""benkar""]"Om Kriget kommer", en klassiker under Kalla Kriget, då i form av en folder, har vi lämnat bakom oss....
[/quote]
Var det inte längst bak i telefonkatalogen med?
[quote=""Bengiz""]Kan rekommendera swedishsurvivalist.egetforum.se. Man får sila bland några paranoida foliehattar men har hittat mycket användbara tips. Självklar utrustning t.ex i min bil är tält, spritkök, konserver och massa prylar men det är mest för oplanerat förlängda UE turer ;) Även om ryssen inte kommer är det skönt att veta man klarar sig utan moder Svea ett tag.[/quote]
Man bör ha en så kallad bug out vehicle parkerad på bakgården ifall man skulle behöva lämna hemmet kvickt. I fordonet bör det ligga mat, extra bränsle och andra förnödenheter för att kunna göra så snabb flykt som möjligt.
[quote=""nonamegiven""]Man inser sakta men säkert att allt skiter sig om strömmen skulle försvinna i flera dagar. Det känns däremot som att det bara skulle hända i händelse av krig om man bor relativt centralt. Oftast så leder man ju bara om strömmen nu för tiden tills man hunnit fixa själva problemet.[/quote]
De stora stormarna 2005 och framåt har visat hur såbart elnätet är. Har kollegor på jobbet som var utan el efter Gudrun i 2 veckor! Ja dom bor kanske inte centralt men ändå i "folktäta" Götaland...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar