Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av benkar »

Trafikplats Slussen uppfördes 1935 i funktionalistisk stil på Södermalm (Stockholm) vid passagen till Gamla stan över Söderström. Slussen utgjorde fram till 2016 centralpunkten i Slussenområdet.

Många har genom åren dokumenterat/besökt Slussenområdet och nu när rivning av de centrala delarna av Slussenområdet pågår tänkte jag det skulle vara kul samla både nya och gamla bilder i en egen tråd här på 28ds :)

Börjar med ett par bilder 1945 vs 2010. (1945 bild där bildrättigheter upphört, 2010 tagen av mig)

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av benkar »

Rivningen av Slussen fortsätter, intressant se hur det ser ut under jord, att Katarinahissen står av sig själv, samtidigt som det uppstår nya frågor/funderingar kring gångar/kulvertar hit och dit...

Färska bilder från juldagen 2016.

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av Elagabalus »

Fina bilder. Tror knappt jag lärde mig alla gånger och finesser. Ganska sent som jag upptäckte att man kunde komma fram ovanför Presssbyrån om man ville hämta/lämna folk tex. Ångrar att jag aldrig fikade i det lilla glaskaffet som låg nära där Strömmingsvagnen stod då
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av benkar »

Elagabalus skrev:Fina bilder. Tror knappt jag lärde mig alla gånger och finesser. Ganska sent som jag upptäckte att man kunde komma fram ovanför Presssbyrån om man ville hämta/lämna folk tex. Ångrar att jag aldrig fikade i det lilla glaskaffet som låg nära där Strömmingsvagnen stod då


Tack :) kul dokumentera lite själv, ha egna bilder vid sidan av tex Stadsmuseets. Hittade nog riktigt bra runt/vid Slussen med både bil och per fot. När jag var liten så var "Restaurang Strömmen" (gissar att det är den du menar med lilla glaskaffet) en kombinerad restaurang/fik. Kan bara minnas att jag varit inne där en enda gång, som barn med morsan som skulle ha en kaffe i väntan på bussen)

/B
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av bunkrologen »

Slussen Oktober 2016. Då fanns det fortfarande en del kvar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av bunkrologen »

Ett par bilder från 2010.... :)
Börjar redan kännas lite unikt att äga bilder från Slussen....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av benkar »

bunkrologen skrev:Slussen Oktober 2016. Då fanns det fortfarande en del kvar...


Härliga bilder! Slussen har/hade gjort sitt, bara att dokumentera/fota så mycket man hinner innan allt är borta :-)

/B
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av bunkrologen »

Lite mer sådant som låg på hårddisken...
Har en hel del material som ligger :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av benkar »

Högtryck kring Slussen ikväll :)

Samtidigt som trafikplatsen Slussen uppfördes byggdes en ny vattenkanal för båttrafik genom Söderström mellan Riddarfjärden och Saltsjön kallad Karl Johansslussen efter Karl XIV Johan. Den äldre Nils Ericsons sluss som byggdes 1850 finns kvar men är helt överbyggd och används sedan 1935 för reglering av Mälaren. Några bilder från "Nils Ericsons sluss" här nedan.. 2009 om jag inte minns fel... :oops:

Edit/ Lagt till en kartbild

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av Elagabalus »

Otroligt bra bilder ni lagt upp! Har en kompis " Vid sidan av flödet" på Facebook som gjorde en brandkårsutryckning och också fick bra bilder men i sista stund och troligen vid ett fototillfälle. Den här tiden ni lagt ner syns verkligen i bilderna. Slussen gör sig extra bra i mörker dessutom.


Skall se om jag har några egna bilder. Minns en ganska gripande bild. Fanns en betongbalkong som låg utanför " Manometerfabriken" ( vad i jösse namn tillverkade man?). Flera meter upp och en uteliggare hade på något vis lyckats ta sig dit och ordna bostad. Alla bilar från Nacka passerade strax under honom. Ändå ostört
Skriv svar