Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av benkar »

Elagabalus skrev:Otroligt bra bilder ni lagt upp! Har en kompis " Vid sidan av flödet" på Facebook som gjorde en brandkårsutryckning och också fick bra bilder men i sista stund och troligen vid ett fototillfälle. Den här tiden ni lagt ner syns verkligen i bilderna. Slussen gör sig extra bra i mörker dessutom.

Skall se om jag har några egna bilder. Minns en ganska gripande bild. Fanns en betongbalkong som låg utanför "Manometerfabriken" ( vad i jösse namn tillverkade man?). Flera meter upp och en uteliggare hade på något vis lyckats ta sig dit och ordna bostad. Alla bilar från Nacka passerade strax under honom. Ändå ostört



Svenska Manometerfabriken AB http://www.manometer.com/omsmf

Lägg gärna till din bild -"Flera meter upp och en uteliggare hade på något vis lyckats ta sig dit och ordna bostad. Alla bilar från Nacka passerade strax under honom. Ändå ostört"

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av Elagabalus »

Till jag hittar min egen bild. Från Google Earth. Här syns "balkongen" till vänster och man se ännu texten med Svenska manometerfabriken lite svagt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av benkar »

Elagabalus skrev:Till jag hittar min egen bild. Från Google Earth. Här syns "balkongen" till vänster och man se ännu texten med Svenska manometerfabriken lite svagt


Ah, där ja. Var en trappa ned där, från en av gångarna. Men den rev dom tidigt.

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av Elagabalus »

Fast när jag såg uteliggarens läger tror jag trappan var borta. Måste kommit ut på balkongen via fabriken. Eller klättrat
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av benkar »

Elagabalus skrev:Fast när jag såg uteliggarens läger tror jag trappan var borta. Måste kommit ut på balkongen via fabriken. Eller klättrat


Uteliggaren hade kanske gjort en hemlig utgång genom planket som spärrade blå/gröna gången ut mot balkongen/trappan.. Vi lär ju tyvärr aldrig få veta :|

/B
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av benkar »

Söndag 19 december 2010, snö, snö, och relativt kallt ute, blev några bilder från Slussen både i dagsljus och i mörker. Ångrar nu att jag inte tog fler bilder den dagen....

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av Elagabalus »

Härliga bilder igen. Som så ofta inser man saknar en miljö först när den är borta. Är ju lite engagerad i hembygdsrörelse och märker hur lätt det är att missa något. Det kan vara en så enkel sak som en ICA-butik som stängs för att bygga nytt. Efter några år uppskattas bilderna.

Förutom dina och bunkrologens bilder som är mina favoriter finns en guldbild i Jeppe Wickströms Stockholmsbok. En regnig höstdag och en pappa drar sin barnvagn vid Slussen. Härliga färger och man känner doften av fukt och höst och Slussenstämningen.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av benkar »

Elagabalus skrev:Härliga bilder igen. Som så ofta inser man saknar en miljö först när den är borta. Är ju lite engagerad i hembygdsrörelse och märker hur lätt det är att missa något. Det kan vara en så enkel sak som en ICA-butik som stängs för att bygga nytt. Efter några år uppskattas bilderna.

Förutom dina och bunkrologens bilder som är mina favoriter finns en guldbild i Jeppe Wickströms Stockholmsbok. En regnig höstdag och en pappa drar sin barnvagn vid Slussen. Härliga färger och man känner doften av fukt och höst och Slussenstämningen.


:)

/B
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av benkar »

Sticker emellan med några härliga "historiska bilder" från Slussen som är -"Public Domain-märke - Fritt från kända upphovsrättsliga restiktioner (CC pdm)"

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Re: Tematråd: Slussenområdet Stockholm

Inlägg av Elagabalus »

Den här ligger redan på forumet under eget inlägg men tycker den passar bättre här
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar