En stilla undran.

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
NoFace
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 20:35

Inlägg av NoFace »

”Vägen till helvetet är stensatt av goda föresatser” Goda föresatser som att vara en:
God kristen
God kommunist
God demokrat
God Muslim
God Svensk
God Tysk
God Romare

Exempel på vad som är eller lätt blir totalitära ideologier där helheten överordnas den enskilda människan som kan offras. Kan vara religion - kan vara varje form av -ism

Enda rätta är att följa Bob Dylans råd ”dont follow leaders”
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Ärlige Harry""]Glöm i sammanhanget inte bort att de flesta av historiens riktigt stora slaktare varit ateister. Mao, Stalin och Pol Pot till exempel. Personligen räknar jag även Hitler dit. Visst vore världen vackrare utan krig. Men konflikter tillhör villkoren med att vara människa.

Vad man kan glädjas åt är att det senaste av Europas stora krig - det kalla kriget - kunde avslutas i stort sett utan dödsoffer. Dock skapade en och annan ruin på vägen, och det var väl detta träden skulle handla om.[/quote]

Där gör Harry en superb ihopknytning av säcken och får den på spåret igen.

Snyggt!!
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Inlägg av Ärlige Harry »

[quote=""Grishnac""]Där gör Harry en superb ihopknytning av säcken och får den på spåret igen.

Snyggt!![/quote]

Tack

Förutom att jag inte lyckades stava till tråden, så. Som den språkpolis jag är rodnar jag lätt.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""Mirage""]Du kan väga in faktorer som att merparten av "UE'are" representerade på forumet tillhör gruppen ruinromantiker och inte minst är uppväxta då kalla kriget var som mest aktuellt med spioner som Wennerström och Bergling avslöjats där det bland annat funnits en viss fokus på just bergrum. Där föds en naturlig nyfikenhet på just sådana.
Du kan även bryta ut en skara här ifrån för att se var de kommer ifrån tidigare så att säga och då se att flertalet är tidigare flitiga besökare av forum så som bunker.nu innan de börjat med vad de nu kallar UE.

Som andra redan nämnt finns det ett historieintresse i det också givetvis. Och Sverige har vi mycket av just militär sådan och mycket finns även kvar att beskåda i form av betongrester mm.
(Som av ett litet samanträffande kan jag berätta att när jag var på biblioteket för låna en bok om svensk säkerhetspolitisk historia stod även Jönmarks bok Övergivna platser på samma hylla. Ämnet var såklart historia)[/quote]

Här tycker jag verkligen Mirage slog huvudet på spiken. En bra sammanfattning över varför många av oss intresserat oss för militärhistoria.

Sen måste jag även hålla med Benkar när han skrev att detta forum har en bred inriktning. Jag tycker det är helt fantastiskt när så många av oss kan samsas och utbyta tankar och ideer om så pass skilda saker som vi faktiskt gör, även om det till syvende och sist handlar om vårat lands historia.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Egentligen är väl min inställning till det militära en aning kluven. Först av allt är det ju kapitalismens omvandlingsprocess som fascinerar mig, vilket ni säkert sätt.
Samtidigt har militären varit en central del av omvandlingen under hela 1900-talet. På 50- och 60-talet kan man ju nästan säga att Sverige stod och föll med försvarsindustrin. Alltså har jag missat en hel del här, men kanske kan det göra att man har en väg in i ett annat projekt?

Sedan är det en annan sak att den som inte hade stått upp om ryssen hade kommit, den hade inte varit värd mycket. Skrev idag om sövjetiseringen av Lettland för baltikumboken, och det är fanimej hårresande och vidrigt det som hände där.
Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Inlägg av Ärlige Harry »

[quote=""jornmark""]

Sedan är det en annan sak att den som inte hade stått upp om ryssen hade kommit, den hade inte varit värd mycket. Skrev idag om sövjetiseringen av Lettland för baltikumboken, och det är fanimej hårresande och vidrigt det som hände där.[/quote]

Sant! Är man i Riga ska man gå på ockupationsmuseet. Där visas allt det vidriga elände som såväl röda som bruna ockupanter ställt till med. Man blir inte gladare av ett besök men klokare!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

När jag "studerar" någonting som förr i tiden ingått i det s.k. invasionsförsvaret glädjer det mig att se att Sverige var förberett för ett ev. krig, kriget kom aldrig till Sverige men du förstår vad jag menar...

Oavsett om det gäller ett litet KSP-värn som ingick i Per-Albin-linjen eller någonting annat som skulle hålla Tyskarna utanför landets gränser...
eller någonting som byggdes under kalla krigets dagar då när man var rädd för Sovjet.

Skulle vara kul att se diagram/statistik över hur mycket av Sveriges budget gick till försvaret, procentuellt sett eller i miljoner kronor... och hur mycket det är jämfört med dagens siffror.

Krigsslutet 1945 innebar ju inte att utvecklingen eller åtgången av pengar avstannade. Spänningen i Europa utvecklades till Kalla kriget och tog slut först när Sovjet kollapsade.

Dröjde dock fram till år 2000(rätta mig om jag fel) innan(dåvarande) regering ansåg att läget är stabilt och droppade några ord i stil med "invasionshot ej föreligger..." kommer inte ihåg de exakta orden.
Detta ledde till stora förändringar, bl.a. så lades hela Kustartilleriet ner, vilket har gett ruinutforskare mycket att glädjas åt... :D

Går man runt på ett f.d. batteri så sätter fantasin fart(i alla fall på mig):
Tänk om...
Användarvisningsbild
NoFace
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 20:35

Inlägg av NoFace »

[quote=""Ärlige Harry""]Sant! Är man i Riga ska man gå på ockupationsmuseet. Där visas allt det vidriga elände som såväl röda som bruna ockupanter ställt till med. Man blir inte gladare av ett besök men klokare![/quote]

Verkligen - jag var där strax före jul. Museet inhyst i en suggestiv svart stenbyggnad. Man förstår att de har svårt att plötsligt omfamna de kvarvarande ryssarna. Där finns obehagliga förutsättningar till en kris inbyggda som kan komma att påverka hela regionen och som kanske kan motivera en viss upprustning hos oss. Lite längre in i stan ligger gamla KGB huset på dekis (snart UE?) Om det skämtade man att det var världens högsta hus för redan från källaren kunde man skymta Sibirien!

Gott om övergivna hus men också gott om otroligt vackra byggnader för övrigt
Skriv svar