Viktig info om tunnlar i Göteborg!!

Här hittar ni samlad info angående forumet.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, jornmark

Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Och jag stöder helt Grishnac här. Framför allt är faran i just dessa tunnlar förekomsten av H2S. Detta har jag spontant påpekat tidigare i andra trådar vilket fick till följd att jag fick ett antal otrevliga PM, varför jag då avslutade diskussionen eftersom intresse, eller snarare respekt för detta, helt verkade saknas.

Lägg därtill att, som tidigare nämnts, det är ett aktivt SO. Ingen här på forumet eller någon annanstans tjänar på att vi dels bryter mot skyddslagen, dels utsätter oss för risken att få i oss giftig och dödlig gas.

/baaz
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Här var plötsligt alla UE;are som små skolbarn när en "vuxen" väktare säger ifrån :)

Hyckleri är väl ingen dödssynd men kanske väl så farligt som att gå in i en 200 år gammal tunnel eller under en rostig stege....
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""fredrik""]Här var plötsligt alla UE;are som små skolbarn när en "vuxen" väktare säger ifrån :)

Hyckleri är väl ingen dödssynd men kanske väl så farligt som att gå in i en 200 år gammal tunnel eller under en rostig stege....[/quote]

Har alltid tryckt på att man måste tänka på säkerheten. Frakturer på två revben och en axel ur led har varit mindre trevliga minnen från de sista årens resande. JakobEs brutna rygg var naturligtvis ännu värre.

Tar man inte riskerna på allvar kan det ta slut ganska snart i de miljöer som vi rör oss, helt enkelt.
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

[quote=""CB Milton""]Inte nog med SO2 utan det kan även förekomma CO4 som uppstår vid förmultning av organiskt material i syrefattiga miljöer. Kommersiellt såld metangas har illaluktande svavelföreningar tillsatta för att man ska kunna spåra läckor. Men i verkligheten är gasen luktlös, tränger undan syre och är mycket brandfarlig.
...[/quote]

Skolmagistern inom mig bara måste rätta till (ifall någon vill forska vidare): H2S (svavelväte) och CH4 (metan) ska det vara. SO2 (svaveldioxid) lär du inte stöta på i en kloaktunnel.

Ur Wikipedia:
"Svavelväte, alternativt vätesulfid eller sulfan (H2S) är en kemisk förening av svavel och väte. Det är en giftig gas vars lukt brukar beskrivas som "ruttna ägg". Vid höga halter sker dock en förlamning av luktsinnet. Det är därför inte möjligt att med hjälp av luktsinnet avgöra om ett utrymme är farligt med hänsyn till förekomst av svavelväte."

Det är just det här som är så förrädiskt. Öppnar du dörren till ett utrymme smockfullt av svavelväte lär du ändå känna stanken, eftersom gasen blir utblandad just där du står i dörröppningen. Går du däremot i en lång tunnel och det börja lukta ruttna ägg, blir ditt luktsinne gradvis bedövat och till slut känner du inte gasen alls, trots att halterna kan var farliga. Börjar det så smått att lukta ruttna ägg så vänd. Annars har du snart ingen koll på ditt luktsinne och kan vara illa ute.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""fredrik""]Här var plötsligt alla UE;are som små skolbarn när en "vuxen" väktare säger ifrån :)

Hyckleri är väl ingen dödssynd men kanske väl så farligt som att gå in i en 200 år gammal tunnel eller under en rostig stege....[/quote]

Hyckleri nja snarare förstånd.
Allan
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 27 jan 2009, 20:35

Inlägg av Allan »

Vi har läst om SO2, H2S, CH4 o.s.v. men den som kan ge flest biverkningar är nog G4S. De kan få en att bli dömd för olaga intrång på SO vilket kan ge sura biverkningar under t.ex. arbetslivet.

Regel ett på detta forum är väl ändå att inte diskutera aktiva Skyddsobjekt, rätta mig inte om jag har fel.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Allan""]Vi har läst om SO2, H2S, CH4 o.s.v. men den som kan ge flest biverkningar är nog G4S. De kan få en att bli dömd för olaga intrång på SO vilket kan ge sura biverkningar under t.ex. arbetslivet.

Regel ett på detta forum är väl ändå att inte diskutera aktiva Skyddsobjekt, rätta mig inte om jag har fel.[/quote]

Det är helt korrekt att vi inte uppmuntrar till utforskande av aktiva SO.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""Grishnac""]Det är helt korrekt att vi inte uppmuntrar till utforskande av aktiva SO.[/quote]

Och appropå det så kan det väl kanske vara läge att uppdatera regel nr 6 att även innefatta civila SO?
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""Allan""]Vi har läst om SO2, H2S, CH4 o.s.v. men den som kan ge flest biverkningar är nog G4S. De kan få en att bli dömd för olaga intrång på SO vilket kan ge sura biverkningar under t.ex. arbetslivet.

Regel ett på detta forum är väl ändå att inte diskutera aktiva Skyddsobjekt, rätta mig inte om jag har fel.[/quote]

Även Tre Lingon kan ge dylika biverkningar. Så se upp när ni är inne på deras revir.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Skriv svar