Viktig info om tunnlar i Göteborg!!

Här hittar ni samlad info angående forumet.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, jornmark

Jojjan
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 19 nov 2009, 13:40

Viktig info om tunnlar i Göteborg!!

Inlägg av Jojjan »

Hej alla UE

Mitt namn är Johan och jag jobbar på G4S med uppdrag av bla Göteborgs Hamn som äger en del tunnlar och bergrum runt hamnen bla Syrhålan.

Vi har upptäckt att några av er har varit inne i tunnlarna med bla Gummibåt och utforskat. Självklart är det spännande och intressant MEN jag måste sätta upp ett varnande finger! Det är ABSOLUT LIVSFARLIGT att befinna sig i tunnlarna av olika anledningar. Vi bryr oss inte om att ni går in i olika ödehus mm men tunnlarna som finns i och runt Göteborgs Hamn är fullständigt livsfara att befinna sig i och vi vill absolut inte att någon ska skada sig eller i värsta fall sätta sitt liv på spel pga nyfikenhet. Det finns en anledning varför tunnlarna är stängda.

Så snälla ni som har varit där och funderar på att gå dit igen,tänk om!

Vill också informera att stället är numera ett civilt skyddsobjekt med patrullerande G4S skyddsvakter.

Ta det lugnt där ute och se till att ni inte skada er!

//Johan G4S Väst/Göteborg
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Jojjan""]Hej alla UE

Mitt namn är Johan och jag jobbar på G4S med uppdrag av bla Göteborgs Hamn som äger en del tunnlar och bergrum runt hamnen bla Syrhålan.

Vi har upptäckt att några av er har varit inne i tunnlarna med bla Gummibåt och utforskat. Självklart är det spännande och intressant MEN jag måste sätta upp ett varnande finger! Det är ABSOLUT LIVSFARLIGT att befinna sig i tunnlarna av olika anledningar. Vi bryr oss inte om att ni går in i olika ödehus mm men tunnlarna som finns i och runt Göteborgs Hamn är fullständigt livsfara att befinna sig i och vi vill absolut inte att någon ska skada sig eller i värsta fall sätta sitt liv på spel pga nyfikenhet. Det finns en anledning varför tunnlarna är stängda.

Så snälla ni som har varit där och funderar på att gå dit igen,tänk om!

Vill också informera att stället är numera ett civilt skyddsobjekt med patrullerande G4S skyddsvakter.

Ta det lugnt där ute och se till att ni inte skada er!

//Johan G4S Väst/Göteborg[/quote]

Det finns alla anledning att ta det som Johan säger på största allvar. Det vore inte roligt att få vår första allvarliga olycka här i stan.
/Jan
Användarvisningsbild
dunklarum
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 19 nov 2009, 14:39

Sv: OBS VIKTIGT!!!

Inlägg av dunklarum »

jag dör gärna nyfiken.
Användarvisningsbild
Linkan
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 15:52
Kontakt:

Sv: OBS VIKTIGT!!!

Inlägg av Linkan »

Tunnlar, gruvor, grottor mm tycks ju locka en del av oss UE:are. Det finns ju fler möjligheter att titta på tunnlar än i Göteborgs hamn, och dessa andra tunnlar borde väl vara lika farliga de antar jag. Eller är Göteborgs tunnlar extra livsfarliga av någon anledning? Jag antar att det inte är G4S skyddsvakter som utgör livsfaran :)

Därför vore det intressant att få en allmän genomgång vilka farorna är med att gå ner i tunnlar/gruvor. Någon som har kunskap inom området? Finns det några speleologer på 28d kanske?

Kunskap gör ju att man själv kan upptäcka/bedömma faran. Innan det är för sent.

Det jag själv hört talas om är koldioxidförgiftning i samband med rengöring av en brunn (en vanlig brunn för vatten). Vattnet pumpades ur, en man gick ner, blev medvetslös. En medhälpare klättrar ner för att rädda den första. Nr 2 blir också medvetslös av koldioxidförgiftning. Båda hittas senare döda i brunnen.

Kunskap kan vara skilllnaden mellan liv och död - så kom igen och bidra med kunskap. Vad kan folket på 28d?
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Stället är ju dessutom civilt skyddsobjekt vilket bara gör hela utforskandet ännu mer ointresant (iaf för min del) :)
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Linkan""]Tunnlar, gruvor, grottor mm tycks ju locka en del av oss UE:are. Det finns ju fler möjligheter att titta på tunnlar än i Göteborgs hamn, och dessa andra tunnlar borde väl vara lika farliga de antar jag. Eller är Göteborgs tunnlar extra livsfarliga av någon anledning? Jag antar att det inte är G4S skyddsvakter som utgör livsfaran :)

Därför vore det intressant att få en allmän genomgång vilka farorna är med att gå ner i tunnlar/gruvor. Någon som har kunskap inom området? Finns det några speleologer på 28d kanske?

Kunskap gör ju att man själv kan upptäcka/bedömma faran. Innan det är för sent.

Det jag själv hört talas om är koldioxidförgiftning i samband med rengöring av en brunn (en vanlig brunn för vatten). Vattnet pumpades ur, en man gick ner, blev medvetslös. En medhälpare klättrar ner för att rädda den första. Nr 2 blir också medvetslös av koldioxidförgiftning. Båda hittas senare döda i brunnen.

Kunskap kan vara skilllnaden mellan liv och död - så kom igen och bidra med kunskap. Vad kan folket på 28d?[/quote]


I det här fallet tycker jag det är solklart att hålla sig borta. Stängt och bevakta, tydligt tecken på att ägarna inte vill ha något spring. Därtill aktiv SO, en tydlig gräns.

Fast att diskutera faror och dela kunskaper om legal utforskning under jord tycker jag är ett bra initiativ fast kanske i en separat tråd?
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Linkan""]Finns det några speleologer på 28d kanske?
?[/quote]

Håller fullständigt i budskapet med i tråden, håll er borta!

Men angående ovanstående fråga. Vi är ett fåtal speleologer här på forumet. Men vad har läran om grottor att göra med konstgjorda tunnlar?
Senast redigerad av 1 albin, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Linkan
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 15:52
Kontakt:

Inlägg av Linkan »

[quote=""albin""]Håller fullständigt i budskapet i tråden, håll er borta!

Men angående ovanstående fråga. Vi är ett fåtal speleologer här på forumet. Men vad har läran om grottor att göra med konstgjorda tunnlar?[/quote]

Det jag tänkte var att ni nog har kunskap om faror förenat med utforskning av platser under jord. Det borde finnas vissa likheter (avseende hur man bör bete sig tex) mellan grottor och konstgjorda tunnlar kan man tycka.
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

En spontan reflektion på denna tråd är att om någon inte visste att detta ställe fanns förut så gör de det nu!

Dessutom bör väl sägas att en hel del ställen man befunnit sig på även ovan jord varit veritabelt livsfarliga. Det är nästan oundvikligt när man befinner sig på ej underhållna platser. Dock minskar iallafall min vilja att ta risker i takt med att värdet på utrustningen jag bär med mig ökar. :cool:
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: OBS VIKTIGT!!!

Inlägg av Grishnac »

Jag själv stöder Johan i det här - tunnlar är oerhört farliga om det rör sig om t.ex avloppstunnlar av många orsaker. Bland annat är som nämnts koldioxidfaktorn en risk eftersom tunnlarna är byggda för att transportera avloppsvatten och inte andandes människor och därför saknar nödvändiga tilluftsanordningar.
I de bergrum vi använder idag så finns enorma lufttillförselsystem och även i de biltunnlar som finns så sitter fläktar för att få luften att röra sig och ta in nytt syre - utan detta skulle tunneln bli livsfarlig att vistas inom.

I tillägg till detta finns gaser av olika sorter och dessutom oerhört giftiga och sura kemiska föreningar nere i tunnlarna, något som i bästa fall innebär en hälsorisk och i värsta fall en direkt livsfara.

Dessutom - är man där nere och det sker en olycka så är man i princip utlämnad åt sitt öde eftersom telefonen inte fungerar och man har knappast meddelat någon annan var man är..........för att inte nämna risken att helt enkelt gå vilse.

Det finns ju orsaker till att grottdykning till exempel kräver en gedigen utbildning och erfaranhet när man skall ta en cert, då behöver man inte ta hänsyn till giftiga kemikalier och avloppsvatten heller.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar