VIKTIGT! Meddelande från forumets ägare! VIKTIGT!

Här hittar ni samlad info angående forumet.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, jornmark

fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Ah, så trist! Men ironiskt sett finns det ju en del att hämta i att sidan, så att säga, går ett sådant öde till mötes. Någon som vill fotodokumentera sidan och lägga bilderna på ett annat ödeforum möjligen?

Hoppas någon har energin att ta över, en medlemsavgift löser säkert de fasta kostnaderna. Är det någon som vet hur stort utrymme sidan upptar på en server? Vi har flera olika webbhotellsplatser på arbetet som eventuellt går att använda. Men administrationen av sidan är väl stötestenen oavsett.
JanJornmark
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 03 okt 2016, 12:11

Inlägg av JanJornmark »

Som jag skrev tidigare: kostnaderna är inte den stora frågan. Men utan webmaster som detta kan läggas på är det meningslöst att driva den vidare.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""JanJornmark""]Som jag skrev tidigare: kostnaderna är inte den stora frågan. Men utan webmaster som detta kan läggas på är det meningslöst att driva den vidare.[/quote]

Jahapp, vad gör vi nu då, pengar är tydligen inget problem, jag skulle också kunna gå in o pröjsa om kostnaden är rimlig, jag har ingen aning om vad ligger på, vill folk bidra frivilligt med en slant så löser vi det genom swish t.ex.

Mina följande frågor beskriver väl min kunskap om att driva hemsidor:
1. vad exakt gör en Webmaster

2. hur mkt tid ska man räkna med att lägga på det?

3. hur svårt är det, vad behöver man kunna, räcker det med att trycka på en knapp eller måste man hålla på med programmering, matte och sånt (gillar inte matte)?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""DMT""]Jahapp, vad gör vi nu då, pengar är tydligen inget problem, jag skulle också kunna gå in o pröjsa om kostnaden är rimlig, jag har ingen aning om vad ligger på, vill folk bidra frivilligt med en slant så löser vi det genom swish t.ex.

Mina följande frågor beskriver väl min kunskap om att driva hemsidor:
1. vad exakt gör en Webmaster

2. hur mkt tid ska man räkna med att lägga på det?

3. hur svårt är det, vad behöver man kunna, räcker det med att trycka på en knapp eller måste man hålla på med programmering, matte och sånt (gillar inte matte)?[/quote]

Webbmaster ser till att forum-motorn/programvaran är uppdaterad med alla säkerhetsfixar och funktionsfixar.

När tekniska fel uppstår, som tex bilduppladdning, full index-fil, söka efter vilka åtgärder som behöver göras och åtgärda.

Implementera nya funktioner, som tex hemlig fråga vid reggande av nytt konto och tex den fungerande lösning forumet nu har för att spärra ut spammare, kan med tiden behöves något annat, om spammarna överlistar nuvarande skydd.

I många fall är det även webbmaster som håller koll på fakturor från webbhotell och ser till att licens för forummotorn (vBulletin) betalas.

Hur mycket tid som går åt. Ingen aning, men inledningsvis blir det nog en del, forumet behövs uppdateras och tex problemet med bilduppladdning åtgärdas.

/B
Senast redigerad av 1 benkar, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Hmm, tack för svaret benkar, rena grekiskan visa delar av det där, då kan vi stryka mig från webmaster-biten kan jag säga.

Om man nu vill ha en hemsida och inte själv har denna kompetensen, vad kan det då kosta att köpa in den?
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

En bra fråga. Forumet finns ju redan och rullar så att säga. En som sysslar med hemsidor tycker man inte skulle tycka detta vore oöverstigligt. I alla fall att uppgradera funktioner och annat mot betalning. Men sen?
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""JanJornmark""]Som jag skrev tidigare: kostnaderna är inte den stora frågan. Men utan webmaster som detta kan läggas på är det meningslöst att driva den vidare.[/quote]

Jan, som jag skrev till dig häromdagen på Facebook när sidan var nere: Jag kan tänka mig att ta över forumet. Jag har gjort liknande förut och har koll på läget.

Kostnaderna är inte stora nog att motivera krånglet med medlemsavgift och annat, anser jag.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""FRH""]Jan, som jag skrev till dig häromdagen på Facebook när sidan var nere: Jag kan tänka mig att ta över forumet. Jag har gjort liknande förut och har koll på läget.

Kostnaderna är inte stora nog att motivera krånglet med medlemsavgift och annat, anser jag.[/quote]

Låter ju helt underbart. För även om aktiviteten om sjunkit en stor källa till glädje för många. Och vem vet? Det kan säkert bli bättre fart med tiden
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""Elagabalus""]Låter ju helt underbart. För även om aktiviteten om sjunkit en stor källa till glädje för många. Och vem vet? Det kan säkert bli bättre fart med tiden[/quote]

Håller helt med. Det är väldigt kul att forumet finns, trots att aktiviteten inte är jättehög.
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Sv: VIKTIGT! Meddelande från forumets ägare! VIKTIGT!

Inlägg av FRH »

Den som pysslar med den tekniska biten idag kan ju skicka ett PM till mig, om det skulle vara aktuellt.
Skriv svar