VIKTIGT! Meddelande från forumets ägare! VIKTIGT!

Här hittar ni samlad info angående forumet.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, jornmark

Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

VIKTIGT! Meddelande från forumets ägare! VIKTIGT!

Inlägg av Grishnac »

Det har uppkommit en situation som gravt inverkar på forumets framtid och jag förmedlar här ett meddelande direkt citerat av forumets upphovsman och tillika ägare, Jan Jörnmark:

Hej.
Som ni ser är 28dagar uppe igen. Problemen med forumet är dock stora och jag har inte längre möjlighet att lösa dessa. Av detta skäl kommer forumet att stänga framöver om vi inte hittar en annan lösning.
Därför är frågan nu om vi kan hotta någon som kan ta fullt ansvar ekonomiskt och tekniskt för forumet. Förhoppningsvis hittar vi någon sådan. Annars stängs forumet för gott om tre veckor, alltså den 23 oktober.
/Jan Jörnmark
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Ojdå, det var tråkigt att läsa, väldigt tråkigt.

Vad handlar det då om för pengar att driva sidan?
Kan tänka mig att kostnaden består av olika delar så om det går att specificera, kostnad för hemsidan, kostnad för tillsyn/support/underhåll?


Edit: på ett ungefär då, exakt är ju svårt att ta fram.
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Oj! Oväntat och samtidigt inte oväntat. Så mkt möda, kunskaper och bilder som ligger begravt här.

Bästa vore om det gick att lösa och fortsätta annars en sluten " 28 ds grupp" på fejan där ytterst få släpps in.

Men tre veckor. Hallå!! Känns något kort

Ps. Vilken är situationen : "Det har uppkommit en situation som gravt inverkar på forumets framtid". Gått mig förbi
Användarvisningsbild
choctaw
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 14:54
Kontakt:

Inlägg av choctaw »

Att donera en form av medlemsavgift hade kanske varit på sin plats? Jag kan tänka mig en slant för att få ha all info och allt kvar.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Är det tekniska problem eller något annat? Ekonomiska problem kan det väl inte vara, Jörnmark är väl inte direkt barskrapad. Hursomhelst är det väl en enkel sak att donera ihop till driften av framtida forum, det kan väl inte vara mer än någon tusenlapp per år.

Jag har jobbat med MySQL i 5 år och det finns säkert flera som har gjort det här. Det borde vara lätt att dumpa hela databasen (och migrera?) innan det läggs ned. Om ett framtida forum har en annan databasstruktur, behöver inte utgöra ett hinder, då skriver man ett script som konverterar strukturen och petar in rätt data i rätt kolumn i rätt tabell. (Har gjort så med kunds databas med stor del av Sveriges elnäts krafttransformatorer mm)

Om inte annat kan man göra en dump av själva web-fronten med wget, så får man ett arkiv med alla forumsidor statiskt frusna exakt som de var vid dumptillfället.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: VIKTIGT! Meddelande från forumets ägare! VIKTIGT!

Inlägg av Grishnac »

Jag tror att rent ekonomiskt så skulle kanske Benkar kunna åta sig den biten, men vad som behövs är någon som kan sköta det tekniska och vara beredd att göra så när det behövs med allt vad det innebär.
Är man intresserad kan man med fördel kontakta mig eller Benkar.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
choctaw
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 14:54
Kontakt:

Inlägg av choctaw »

Jag hoppas det dyker upp någon lämplig. Jag har inte tekniska kunskapen till att sköta forum, annars kunde jag ställt upp. Annars hade som nämndes i början av tråden, en sluten grupp på fejad kanske varit en ide. Hur man dock ska sålla ut lämpliga och olämpliga personer än väl det stora problemet.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

....men bäst vore om det finns kvar. Tror inte det är så jobbigt att administrera längre. Sällan det hettar till som det gjorde när jag gick med. Är väl det tekniska. Det krånglar ibland har vi ju sett. Nån måste kolla varje dag

Och att lägga upp bilder igen måste nog funka. Men kan forumet få respit så att det kan leva kvar åtminstone till sommaren så kanske nån mer permanent lösning dyker upp under tiden?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Grishnac""]Jag tror att rent ekonomiskt så skulle kanske Benkar kunna åta sig den biten, men vad som behövs är någon som kan sköta det tekniska och vara beredd att göra så när det behövs med allt vad det innebär.
Är man intresserad kan man med fördel kontakta mig eller Benkar.[/quote]

Jag har tyvärr inte möjlighet vara inblandad varken djupare tekniskt, praktiskt (tex var forumet ska ligga/webbhotell) eller hålla samman det ekonomiska (blir rätt så råddigt om forumet ska bekostas ekonomiskt med medl.avgifter/bidrag osv)

/B
JanJornmark
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 03 okt 2016, 12:11

Inlägg av JanJornmark »

Hade glömt alla inlogguppgifter etc, så jag fick regga ett nytt konto. Men nu är jag här igen.

Orsaken till att jag drar mig ur är de särdeles stora tekniska problem som varit på slutet. Och någon webmaster som kan åta sig det har jag inte heller. Vi inriktar oss istället på att hitta en lösning för jornmark.se som jag vill undvika att stänga till varje pris.

Nu vill jag helt enkelt hitta någon som kan ta hand om forumet. Att bara ha det drivande är inte bra för någon.

/Jan
Skriv svar