Drömobjekt - Er ultimata dröm (Sammanslagna trådar)

Länktips och övriga diskussioner, enbart UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Jerlerup
Inlägg: 110
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 06:06

Inlägg av Jerlerup »

Det finns en del gamla kraftverk kvar, Tron, som bara delvis används. I Halland finns ett, i Värmland ett annat, som jag känner till. De är massiva och ger gedigen känsla av tidigt 1900-tal och övergivenhet.

Medlemmen Rosa Katten här har några bra bilder på ett av objekten, som jag såg nyss, om jag minns rätt.

Trevligt att du letat dig hit Tron!

Hälsn.

/T
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Jag måste tyväär säga att det där hjärnlabbet från englishrussia känns väl stageat jag tror att det är arrangerat. Framförallt pga bristen på översiktsbilder.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""Jerlerup""]Det finns en del gamla kraftverk kvar, Tron, som bara delvis används. I Halland finns ett, i Värmland ett annat, som jag känner till. De är massiva och ger gedigen känsla av tidigt 1900-tal och övergivenhet.

Medlemmen Rosa Katten här har några bra bilder på ett av objekten, som jag såg nyss, om jag minns rätt.


/T[/quote]

Det är nog Yngeredsfors du tänker på. Det är ståtligt. Och medlemmen är riddar m, som utgör (större) halvan av Rosa katten :)
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Esmé
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 14:29
Kontakt:

Inlägg av Esmé »

[quote=""Jerlerup""]Jag vill hit:

http://englishrussia.com/?p=1584

Ett övergivet ryskt hjärnforskningscentrum. Lägg märke till bilden med hjärnan som har två ögon kopplade till sig. Det påminner på nåt sätt om PC Jersilds bok om hjärnan med ögon och öron....

VILL DIT!!!!!!!!!


/T[/quote]

Uscha, dom där bilderna påminner mig lite om bilderna från det här stället.

http://www.urban-travel.org/veterinair/index.html

Makabert egentligen, så mycket forskningsmaterial som har lämnats där i form av hjärnor och diverse andra äckliga saker.
Användarvisningsbild
Esmé
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 14:29
Kontakt:

Inlägg av Esmé »

[quote=""benkar""]Jisses, tomt/övergivet i 14 år, sedan så blev det ett "villa/bostads-komplex", men det konkar väl snart.... :p

/B[/quote]

Jaa, vi får hoppas på det :D Men även om det överges så kommer det ändå inte att vara samma sak att gå där som det ser ut nu, kontra hur det såg ut innan dom la sina klåfingrar på det och byggde lyxpalats av hela stället :mad:
Jerlerup
Inlägg: 110
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 06:06

Inlägg av Jerlerup »

Vet inte om det är fejk eller inte... Men om man känner folk som varit i Ryssland, speciellt i ödestäderna i syd eller Sibirien, säger de att det verkar troligt att nåt sånt skulle kunna existera.

En vän var i Sibirien runt 1995 och skrev, efter att jag visat länken på Facebook, att han såg nåt liknade i ett av de många skolmuseer som låg övergivna (skolor stängdes, alltså låg skolornas samlingar av djur, foster och hjärnor i sprit öde)...

/T
Jerlerup
Inlägg: 110
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 06:06

Inlägg av Jerlerup »

Ja, riddare. Jag var bara för lat för att leta rätt på namnet. Yngeredsfors är det.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Jerlerup""]Vet inte om det är fejk eller inte... Men om man känner folk som varit i Ryssland, speciellt i ödestäderna i syd eller Sibirien, säger de att det verkar troligt att nåt sånt skulle kunna existera.

En vän var i Sibirien runt 1995 och skrev, efter att jag visat länken på Facebook, att han såg nåt liknade i ett av de många skolmuseer som låg övergivna (skolor stängdes, alltså låg skolornas samlingar av djur, foster och hjärnor i sprit öde)...

/T[/quote]

Jo det är mycket möjligt att det är nåt sånt, som det lagts en annal titel på. Hjärnlaboratorium låter ju onekligen lite mer makabert :)
Användarvisningsbild
trafikpolisen
Inlägg: 128
Blev medlem: fre 19 jun 2009, 16:49

Inlägg av trafikpolisen »

Gamla BT Kemi's fabrik i Teckomatorp hade ju varit riktigt häftigt om det hade fått stå kvar och förfalla istället för att sprängas. Nu hade ju detta varit en omöjlighet, men drömma kan man ju få göra :)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Måste skriva av mig lite. Drömobjekt och drömobjekt... men drömresan vore att flyga över till USA.

1. Västkusten eller östkusten spelar ingen roll, New York eller Los Angeles hade varit bra städer att börja färden på.

2. Väl på plats tar man det lite lugnt och letar efter lämpligt fordon att köra motorväg med.

3. När man väl funnit ett som faller en i smaken köper eller lånar man det och påbörjar den långa färden mot den andra kusten, -yes, över hela USA!

4. I förväg har man planerat en rutt som går genom intressanta ställen(den rutten ser allt annat än rak ut), bilköpet bör man inte planera i förväg... blir extra spännande då, he he.

5. Första prioritet är alla UE-mål, sedan så ska man ju inte glömma att besöka allt annat som råkar dyka upp i ens väg: knäppa butiker, naturreservat och annat skoj, kanske en bilutställning med? Ett av alla måsten är att försöka förstå sig på alla människor man träffar längst vägen, en utmaning!

6. Innan man åker hem så funderar man på om man ska sälja sitt fordon eller ta med den hem, alla milen i backspegeln räcker som teststräcka... man borde ha bildat sig en bra uppfattning om dess skick och även svaret på frågan: vill jag behålla denna?

7. Man borde ha en minst sagt ordnad ekonomi för en sådan här resa, några månaders semester eller annan form av ledighet vore inte heller fel.

8. Har funderat på en sådan här resa men den verkar inte speciellt realistisk i dagsläget men tråden handlar ju om drömmar, he he... och drömma får man ju! Kanske kommer drömmen att bli sann någon gång i framtiden. :cool:

Tänk er att finna en lite äldre Amerikans bil i hyfsat skick, de är inte dyra "over there". En cabbe med V8 och automatlåda hade passat perfekt till alla milen på motorvägarna som är ritade på kontor(med lååånga linjaler). Nu tänker jag inte på någon Cadillac utan en något vanligare modell, helst 60/70-talare byggd innan bensinkrisen.
Senast redigerad av 1 Saddam, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: rättade till några stavfel
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar