Drömobjekt - Er ultimata dröm (Sammanslagna trådar)

Länktips och övriga diskussioner, enbart UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Colarain
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 19:52
Kontakt:

Inlägg av Colarain »

Ska till USA i september 2 veckor och ska bila kustvägen från Orlando mer till Miami beach - om du har USA som drömobjekt så kanske du har nåt tips man bara "måste" se?

Ska även passa på att besöka Kennedy Spacecenter. :D
Att flyga är konsten att kunna kasta sig till marken och missa
http://colarain.pixbox.se
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Colarain""]Ska till USA i september 2 veckor och ska bila kustvägen från Orlando mer till Miami beach - om du har USA som drömobjekt så kanske du har nåt tips man bara "måste" se?

Ska även passa på att besöka Kennedy Spacecenter. :D [/quote]
Kolla denna sida som Jerlerup redan har tipsat om, sök på delstat: http://www.uer.ca/

Annars rekommenderar jag Google Earth när det gäller UE-spots i USA, man hittar det mesta. Ladda ner och leta om du redan inte har den!
Bara att zooma in på det området du ska till och sedan söka på valfritt ord. Övriga platser hittar du längst vägen, he he...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""benkar""]"Riksbunkern" :D

Mytomspunnet och väldiskuterat på flera olika forum, men går nog inte komma ifrån att det finns eller har funnits några riktigt stora skyddade anläggningar för rikets ledning.

Skulle ju inte vara helt fel, när man är ute och snurrar längs en skogsväg, se ett inslag där det visar sig att dörren står öppen, vandra in, och efter att ha bläddrat runt bland lite kringsslängda papper/dokumentation, kunna konstatera att är "Riksbunkern" man hittat :p

/B[/quote]

Jag är böjd att hålla med benkar här till fullo, att få pusselbitarna att falla på plats en gång för alla. Annars har ju forna Sovjet mycket godis från kalla kriget som det skulle vara kul att få se och höra mer om.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Mitt absoluta drömobjekt var alltid Hotel Ambassador i Los Angeles. Revs tyvärr för ett par år sedan.

http://ambassadorhotel.blogspot.com/
Användarvisningsbild
nda
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:04

Inlägg av nda »

[quote=""Saddam""]Måste skriva av mig lite. Drömobjekt och drömobjekt... men drömresan vore att flyga över till USA.

1. Västkusten eller östkusten spelar ingen roll, New York eller Los Angeles hade varit bra städer att börja färden på.

2. Väl på plats tar man det lite lugnt och letar efter lämpligt fordon att köra motorväg med.

3. När man väl funnit ett som faller en i smaken köper eller lånar man det och påbörjar den långa färden mot den andra kusten, -yes, över hela USA!

4. I förväg har man planerat en rutt som går genom intressanta ställen(den rutten ser allt annat än rak ut), bilköpet bör man inte planera i förväg... blir extra spännande då, he he.

5. Första prioritet är alla UE-mål, sedan så ska man ju inte glömma att besöka allt annat som råkar dyka upp i ens väg: knäppa butiker, naturreservat och annat skoj, kanske en bilutställning med? Ett av alla måsten är att försöka förstå sig på alla människor man träffar längst vägen, en utmaning!

6. Innan man åker hem så funderar man på om man ska sälja sitt fordon eller ta med den hem, alla milen i backspegeln räcker som teststräcka... man borde ha bildat sig en bra uppfattning om dess skick och även svaret på frågan: vill jag behålla denna?

7. Man borde ha en minst sagt ordnad ekonomi för en sådan här resa, några månaders semester eller annan form av ledighet vore inte heller fel.

8. Har funderat på en sådan här resa men den verkar inte speciellt realistisk i dagsläget men tråden handlar ju om drömmar, he he... och drömma får man ju! Kanske kommer drömmen att bli sann någon gång i framtiden. :cool:

Tänk er att finna en lite äldre Amerikans bil i hyfsat skick, de är inte dyra "over there". En cabbe med V8 och automatlåda hade passat perfekt till alla milen på motorvägarna som är ritade på kontor(med lååånga linjaler). Nu tänker jag inte på någon Cadillac utan en något vanligare modell, helst 60/70-talare byggd innan bensinkrisen.[/quote]

Coolt, jag hänger på!!! :D
Användarvisningsbild
Mrshadow
Inlägg: 82
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 14:33
Kontakt:

Inlägg av Mrshadow »

I början av seklet tillbringades en semester på en ö utanför Aten, Egina. Här fanns det några intressanta fornlämningar i form av en gammal ruin, typ Acropolis i miniatyr, ett ofullständigt hotellbygge i betong från juntatiden och lite annat.
Vid en rundresa på ön så fick vi reda på att en större turistanläggning stängts ett eller två år tidigare. Ett sådant där ställe med över 100 rum, egen strand och pooler. Allt hade i princip bara lämnats och låsts, för att åter kunna tas i drift med kort varsel. Men tiden gick och ägarna "ville" inte öppna igen.
Redan då var det ett intressant ställe och faktiskt funderat på att åka dit igen, bara för att kolla in det där hotellet...
Kan vara detta ställe... men är inte riktig 100
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

Drömobjektet skall vara underjordiskt, totalt bortglömd och gärna väldigt otillgänglig. Gula runda skyltar i gjutjärn, med ett budskap i form av byråkratisk "aja-bajja-text" skall pryda det rostiga stängslet som en gång i tiden spelade en viktig roll.
Objektet är en underjordisk anläggning som få vet om, och vars forna användningsområde för mig är en stor gåta. En gåta som jag själv får lösa genom olika teorier.

Överallt i anläggningen finns kvarlämningar som skvallrar om att den lämnades hastigt, och ingen kom åter. Här har tiden stått still sedan den gulblå tigern trycktes ut på affischer och spred sitt tvetydiga budskap bland det svenska folket.

Mystiken och alla de frågetecken som uppstår får väggarna att viska. Adrenalinet sätter igång kroppen under vistelsen, och får händer och ben att darra när jag efter flera timmar kommer ut i dagsljuset igen.

Nånting sånt :rolleyes:
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[QUOTE=62explore;17932]Gamla Klarakvarteren under/strax innan rivningen.. Det hade varit nåt det.QUOTE]

Tänker ibland samma tanke. Här fanns ju allt som de Sagerska husen (idag "PK-huset"). Blancheteatern ( Sverigehuset idag). Någon kyrkobyggnad. Hotell mm. Men det är ju bara en dröm. Vi är lite sent ute. Ändå märkligt att här klarar sig Sverige helt utanför WWII ). Inga skador på huvudstaden ( föutom en frlluftsteater vid Eriksdalsbadet som bombades -44) och så river man så mycket att Shlm faktiskt ser "bombskadat" ut. Visst; en hel del som revs var miserabla bostader och uttjänta hus. Dock inte allt.

Eftersom jag inte bara går igång på "övergivet" utan även äldre miljöer och hus slänger jag in ett sådant tips: gick in på gamla Röda Kvarn på Bikblioteksgatan. Idag en galleria för "Urban Outfitters" ( omskrivet i just dagarna för att de vägrar kollektivavtal). Blev överraskad. Hela den gamla bion är i princip kvar med läktare, entre, trappor, snickerier och ett helt underbart tak. Rekommenderas

Edit

Slänger på en UE-miljö jag upplevt men var för liten för att uppskatta. Under några år i början av 70-talet fick mina föräldrar hyra Götaverkens i princip övergivna semesterboende på Särö ( med tanke på min fars ekonomiska sinnelag säkert till ett mycket lågt pris). Patriciervillan med bästa läge på en höjd stod tom sedan länge. Vi hyrde den charmiga trädgårdsmästarbostaden. Allt var i dåligt skicka. En övervuxen fotbollsplan, en minigolfbana man bara anande under gräset. En egen badplats med omklädningshytter för kanske 12 personer åt gången som lutade och var omålad. Hela miljön var som någon slags Törnrosasaga. Idag skulle man gått i spinn och är kanske lite mitt " drömobjekt" men för sent igen
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Skriv svar