Vad är det äldsta du har hittat?

Länktips och övriga diskussioner, enbart UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Cuba
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 18:24

Inlägg av Cuba »

Inte övergivet men bortglömt åtminstone: när farsan byggde om lite på vinden i farmors kåk hittade han en bok som låg som pallning mellan två bjälkar. Visade sig vara en typ av "författningssamling", dvs blandade förordningar som var hopbundna till en bok. Den första är tryckt 1658, sen fylls det på med nyare allteftersom. Lite jobbig att läsa i början men man vänjer sig rätt snabbt.
En av de intressantare tycker jag är krigsförklaringen mot Holland från 1670-1680 nånting. Det märks att den som skrivit det blivit mer och mer förbannad medan han höll på!
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Cuba""]Inte övergivet men bortglömt åtminstone: när farsan byggde om lite på vinden i farmors kåk hittade han en bok som låg som pallning mellan två bjälkar. Visade sig vara en typ av "författningssamling", dvs blandade förordningar som var hopbundna till en bok. Den första är tryckt 1658, sen fylls det på med nyare allteftersom. Lite jobbig att läsa i början men man vänjer sig rätt snabbt.
En av de intressantare tycker jag är krigsförklaringen mot Holland från 1670-1680 nånting. Det märks att den som skrivit det blivit mer och mer förbannad medan han höll på![/quote]

Svensk Författningssamling och Allmänna kunggörelser drömde jag mardrömmar om förra året. Jobbade med att inventera kyrkor på jakt efter bortglömt och gömt arkivmaterial. Var uppe i närmare 100 kyrktorn, vilket var en upplevelse i sig, men i nästan alla förvaras dylika offentliga trycksaker, ofta uppåt 10 hyllmeter. Ibland vackert inbundna i obrutna serier från 1600-talet, som du skriver, och fram till 1970-talet. Inget unikt alltså, men likväl med en ansenlig ålder på nacken.

Jag uppmanade vaktmästarna att slänga dem, pga brandrisken. Men nu har jag ju fått lära mig att de funkar som isolering i trossbottnen.. ;)
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""albin""]Svensk Författningssamling och Allmänna kunggörelser drömde jag mardrömmar om förra året. Jobbade med att inventera kyrkor på jakt efter bortglömt och gömt arkivmaterial. Var uppe i närmare 100 kyrktorn, vilket var en upplevelse i sig, men i nästan alla förvaras dylika offentliga trycksaker, ofta uppåt 10 hyllmeter. Ibland vackert inbundna i obrutna serier från 1600-talet, som du skriver, och fram till 1970-talet. Inget unikt alltså, men likväl med en ansenlig ålder på nacken.

Jag uppmanade vaktmästarna att slänga dem, pga brandrisken. Men nu har jag ju fått lära mig att de funkar som isolering i trossbottnen.. ;) [/quote]

Jag har en sådan kungörelse i min hylla, daterat den 7:e mars 1665 - behandlande olagliga giftermål rörande ridderskapet och adeln....lite kuriosa är det allt.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Grishnac""]Jag har en sådan kungörelse i min hylla, daterat den 7:e mars 1665 - behandlande olagliga giftermål rörande ridderskapet och adeln....lite kuriosa är det allt.[/quote]

Ja, gammalt som gatan och en hel del intressant om hur landet styrts. Fattigvårdsreformer och kommunreformen t.ex. Men det är enklare att sitta på biblioteket än i en tornvind.
slin83
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 11:46

Inlägg av slin83 »

[quote=""Grishnac""]Ha, jag har minsann grävt fram fossilerade hajtänder i ett gammalt kalkbrott!

Men nu börjar det gå till ytterligheter.[/quote]

HAHA :D
Användarvisningsbild
NoLifeLost
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 23:01

Inlägg av NoLifeLost »

Kalkbrotts fosiler rockar! hähä..
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""NoLifeLost""]Kalkbrotts fosiler rockar! hähä..[/quote]

Tror faktiskt jag har dom kvar i någon låda någonstans.....några miljoner år gamla sådär.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""CB Milton""]Personakter från Union Carbide Norden AB, datautskrifter från 60-talet.
Det är smått unikt! Annars en tyvärr ej fungerande radiomottagare från sent 20-tal, mer troligt 30-tal. Elektrolytkondensatorerna på nätsidan hade läckt och torkat ut :( [/quote]

Om radion funkat hade du säkert kunnat ratta in Union Carbide Produktions...
Användarvisningsbild
Mistoffolees
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 12 dec 2008, 14:29

Inlägg av Mistoffolees »

Tror det är en i fint skick, "Allérs Mönster-tidning" ifrån 1928.
Med en massa fina mönster inside. Kan tänka mig att några designers skulle bli tokiga över att lägga vantarna på den. Men den ligger kvar i huset :)

Bild

Tror det blir den som är äldst daterad och bäst bevarad :)
måste kolla igenom mina bilder sen.
/det var jag
Skriv svar