Spår av det Tredje Riket

Länktips och övriga diskussioner, enbart UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
FairDinkum
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 29 jun 2010, 12:53

Spår av det Tredje Riket

Inlägg av FairDinkum »

I söndagens understreckare i SvD tas frågan om hur Tyskland skall hantera de platser med anknytning till nazismen och tredje riket som fortfarande finns kvar. Är det önskvärt att för eftervärlden bevara platser med ett så mörkt förflutet? Artikeln handlade specifikt om Bückeberg, platsen för Tredje rikets Skördefestival nära staden Hameln i Niedersachsen, men tog även upp platser som Partidagsområdet i Nürnberg och koncentrationsläger. Artikeln gjorde mig nyfiken på hur mycket platser av den här typen det finns och efter en stunds surfande hittade jag hemsidan ”The Third Reich in Ruins” och jag måste säga att jag blev gobsmacked, som anglosaxerna säger. Det finns ju hur mycket som helst, särskilt olika lokala men monumentala mötesplatser som den vid Hameln, som tydligen utgjorde en del av Goebbels Blut und Boden-ideologi.

En intressant aspekt av hur dessa platser skall hanteras är ju Speers ruinvärdesteori, inspirerad av antikens byggnadsverk, som stipulerar att byggnader skall uppföras på ett sådant sätt att de i efterhand bildar imponerande ruiner. Om man låter dessa platser förfalla spelar man ju Speer i händerna, men å andra sidan kan man ju inte rusta upp den till deras ursprungligen avsedda tillstånd heller.

SvDs understreckare: http://www.svd.se/kultur/understrecket/ ... 516676.svd
Third Reich in Ruins: http://www.thirdreichruins.com/
Life is like a sewer - What you get out of it depends on what you put into it
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Spår av det Tredje Riket

Inlägg av Grishnac »

Det finns faktiskt sådant kvar i vårat kära Svedala också........jo då, byggt av den tyska militärmakten i det Svenska riket med Sveriges riksdags glada godkännande.
Det rör sig om byggnader och diverse andra spår, inte så jättemå heller för den delen.

Jag fick nys om dessa alldeles nyligen och är inte alls insatt i hur pass kända dessa är, men hoppas på att kunna besöka dom någon gång framöver.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
FairDinkum
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 29 jun 2010, 12:53

Inlägg av FairDinkum »

Jo, i Lars Gyllenhaals utmärkta bok Slaget om Nordkalotten (Historisk Media - 1999) nämns att Tyskland hade en stor materieldepå utanför Luleå redan vid tiden för operation Barbarossas inledning. En intressant historia från den boken berättar om hur en dag vid den tiden en Tysk officer i full uniform stegar in i stadens fotoateljé och vill ha sitt porträttfoto taget. Torde ha överraskat de goda norrländska borgarna något.
Life is like a sewer - What you get out of it depends on what you put into it
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""FairDinkum""]Jo, i Lars Gyllenhaals utmärkta bok Slaget om Nordkalotten (Historisk Media - 1999) nämns att Tyskland hade en stor materieldepå utanför Luleå redan vid tiden för operation Barbarossas inledning. En intressant historia från den boken berättar om hur en dag vid den tiden en Tysk officer i full uniform stegar in i stadens fotoateljé och vill ha sitt porträttfoto taget. Torde ha överraskat de goda norrländska borgarna något.[/quote]

Japp, dom står också kvar.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Intressant "understreckare". Finns massor på "Third Reich in ruins". Helt enorma projekt man aldrig hört talas om. Ta "Tingsplatserna" tex. Bûckeberg räknades tydligen dit också. Själv har jag, då , ovetande besökt en sådan under en Bowie-konsert way back. Kallades Dietrich-Eckart-Bühne under det sk tredje riket men nu Waldbühne
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
FairDinkum
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 29 jun 2010, 12:53

Inlägg av FairDinkum »

Just tingsplatserna var vad som fick min uppmärksamhet. Många är ganska fantastiska och det finns en hel del av dem kvar och en del av dem har tydligen används efter kriget (i varje fall för en Bowie-konsert :) ).

Det är lite synd att nassarna slog klorna i den här typen av ”monumental naturromantisk” arkitektur och gjorde den förknippad med den ideologin. Man kan knappast bygga något liknande idag utan att riskera att anklagas för att vara kryptonazist eller i varje fall minst för att ha dåligt omdöme och tveksam smak.
Life is like a sewer - What you get out of it depends on what you put into it
Skriv svar