Stöldgods från UE-objekt på Tradera

Länktips och övriga diskussioner, enbart UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Är inte helt ovanligt att en mindre/mikroskopisk del, av väldigt många ruinturister, tar med sig "prylar", främst skyltar, men även annat, från ruiner, för att sedan sälja, eller själv behålla/ha, förekommer både i Sverige och utomlands.

I Sverige är emaljskyltar extra populära, samt givetvis de där stora mässingsskyltarna från gamla järnvägslok, kan säljas dyrt i Tyskland, inte konstigt att järnvägsfolket är som musslor vad det gäller gamla beredskapslok. Har tyvärr även hört om stölder av mindre prylar, vid guidade visningar av gamla anläggningar, suck...

Känner ibland en obotlig lust att ta med mig en sådan där bultad betong/stål-dörr a la 1956, och en luftpump, och en gammal televäxel, samt en Bolinder reservkraft, men valt att hoppa över det, främst av praktiska skäl... :p

Nöjer mig med att ta med mig bilder, minnen, och max 45 gram mögel.... (märks inte) :D

/B
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Kalle T Anka""]En undran. Jag äger en liten originalask med Gusums Patentknapp.

Är jag tjuv om jag säljer den då?[/quote]


Om du stulit den är du tjuv, om du har köpt den och den är stulen så är du hälare, om det inte är varken eller så är du smart om du istället behåller den.

Nu var det ju faktiskt inte bara något som producerats på Gusum utan något som säljaren påstod faktiskt var inventarier från byggnaden och det har väl inte direkt varit lagerutförsäljning där sedan det lades ner?

Men om det nu är rivet så kan det förstås vara någon arbetare på rivningsfirman som passat på att ta med sig sådant som ändå skulle hamna i rivningsmassorna.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Bunkerbus
Inlägg: 226
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44
Kontakt:

Inlägg av Bunkerbus »

En gång så skrev en klok person på detta forum något som är som ett mantra för mig, vet tyvärr inte vilken klok människa det är, men det som skrevs gick så här.

"Take only pictures, leave only footprints"

Denna enkla mening är för mig vad UE handlar om, bara min mening i debatten.
Användarvisningsbild
Sincro
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 00:41

Inlägg av Sincro »

Så det är alltså fastställt att annonsören är en simpel tjuv och att lampan har blivit stulen någon gång mellan 30-talet och nu? Kan inte tolka rubriken på något annat sätt.

"Efter regnet kommer solsken, det tycker jag är så jättebra!"
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Sincro""]Så det är alltså fastställt att annonsören är en simpel tjuv och att lampan har blivit stulen någon gång mellan 30-talet och nu? Kan inte tolka rubriken på något annat sätt.[/quote]

Jag vågar väl knappt nämna, att jag har inventarier från gamla
hädangångna Fåglaviks glasbruk.
Ärligt införskaffade då det fortfarande var i drift.
Intresserad av teknik och verktyg som jag är, tiggde jag till mig
ett gammalt blåsrör och ett par träformar......
Hmmm, benefit of a doubt please, gentlemen.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Svårt det här. Att ta saker från befintliga objekt är inget jag pysslat med men till slut kommer dagen då allt ändå skall rivas. Vet man att inget kommer tas till vara utan allt kommer att malas ner till till en slags "kökkenmödding"kan det tom vara bra att rädda föremål eller skyltar.

Man får väl se från fall till fall. Stöld är ju alltid stöld. Men finns inga ägare till tex en nedlagd industri är det svårt att hävda det.
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Inlägg av moraldk »

Om det är så att ett objekt med 100% säkerhet ska rivas inom kort och allt kommer jämnas med marken så tycker jag att man BÖR fråga den ansvarige om man kan få rädda några föremål från att destrueras.
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
onord
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 14:15

Inlägg av onord »

[quote=""Kalle T Anka""]Så sant, Men då gäller det ju Urban Explorers. Lite svårt att följa det om man inte är insatt som tex Geocashers. Dom kör sitt eget race vad jag sett på Facebook.[/quote]

"Geocachare som sysslar med UE" är väl ingen skillnad mot
"20åringar som sysslar med UE"
"30åringar som sysslar med UE"
"Annan valfri gruppering som sysslar med UE"
?

Geocachare sedan 6-7 år och ser problematiken mer i att ALLA blir mer hänsynslösa mot vad andra skapat...
Skriv svar