Stöldgods från UE-objekt på Tradera

Länktips och övriga diskussioner, enbart UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

FarbrorFabrik
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 02 feb 2012, 15:20

Inlägg av FarbrorFabrik »

[quote=""bunkrologen""]Kanske är enklare om ni möts, dricker brännvin o ser vad som händer... ;)
I stället för att kasta dynga på varandra här?[/quote]

Lämna mig utanför den bataljen är ni snälla ;) Själv brukar jag plocka eljack och uttag om de är gamla och fina. Får se om det är någon ambitiös "museeman" som vill göra upp om den saken också? Någon?
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

Hm :confused: frågan om att rädda fabrikslampor om det inte är för egen vinning så det köper inte jag. Jag ser det inte direkt som nån samlare om man nu tittat på blocket.Jag tog rätt på en lampa som låg utomhus Jag frågade några som jobbade var på bruket och jag fick ta rätt på den.Jag lade sedan ut den på tradera Och det vatt ett skriveri en lampa..Man allt löste sej.Men personen i frågan som har upp emot 40-60tals lampor av olika slag får mej att tveka sej lite.

Jag har stött på dessa lampor 100tals gånger och gör det även nu åxså och jag vet att det sitter fina pengar idom som vill inreda RETRO i sina hem dom kan ligga mellan 2-3 tusen upp mot 10-15 tusen för en fabrikslampa :eek: helt otrolig så inte kontigt att man kan fara rik runt och jaga lampor..

Och sedan på slutet http://www.elmuseum.se är väl mest som täckmantel :mad:

Se här som exempel några urval vad dom kostar

http://www.blocket.se/dalarna/Triplex_i ... m?ca=4&w=3

http://www.blocket.se/angelholm/Dansk__ ... m?ca=4&w=3 Kolla priset längs ner
Senast redigerad av 1 Ingemar Johansson, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Sådärja. Jag kastar gärna brandfacklor men smuts vill jag inte kasta, åt något håll. Ville inte uttrycka mig för hårt och tycker inte du ska ta illa upp men som annonsinnnehavaren vet blev jag lite förskräckt och tyckte i alla fall det kunde vara av intresse för forumet eftersom många här har en extrem inställning åt det andra hållet. Det tycker jag nämligen också är oansvarigt - att mätt och belåten med kameran fylld bara stå och se på medan väggen faller och allt försvinner från eftervärlden, det ställer jag inte heller upp på. Om hundra år när vi summerar, visar det sig kanske att Silverfisk gjort en större insats än tio fotografer, vem vet?

Nu mötas de tu världarna och utbyte brukar för det mesta vara gott. Det jag skrev var inget som vi två inte redan avhandlat på tu man hand så jag går inte och ruvar på några "hard feelings" och har inget att tillägga i den riktningen. Möjligt att mina tidiga farhågor var lite överdrivna men annonspriserna var ju lite parodiska, jag får inget sålt för en femtiolapp ens. :rolleyes: Fortsätt bevara och rädda men skruva inte var som helst, det är hela mitt budskap.

Ska jag försvara mig själv så har jag säkert gjort dumheter som ung och dum men jag begränsar mig till att bevara objekt vid skrotning och renovering. Det betyder i praktiken ett fullständigt engagemang där man får sitta på nålar till den dag grävskopan nalkas och då med kort varsel tvingas släppa allt och göra en panikräddning med andan i halsen. Jag är luttrad... Senast idag fick jag ett mycket gott bemötande från Peab och lyckades rädda en flyttlåda med armaturer som de vid det laget redan monterat ned för skrotning oavsett vad jag gör. Nu blir de bevarade för framtiden, just nu hos mig och senare kanske hos något tekniskt museum. Vid dessa tillfällen (tidiga besök med platschef/ägare) brukar jag försiktigt uttrycka min bestämda åsikt att det bästa vore om det fick sitta kvar, att lokalen förlorar sin själ. Det brukar aldrig bita eftersom det inte är jag som bestämmer hur en privat ägare behandlar sin fastighet. Paradoxalt nog är ofta fastighetsägarna de värsta vandalerna - idag är det total urblåsning som gäller där man går fram på ett ynkligt oflexibelt sätt och betvingar de förutsättningar man faktiskt borde ha att rätta sig efter i ett gammalt hus. Då är det näst bästa att få till ett bra samarbete för att kunna överta det som blir över. Habegäret gör säkert sitt men den huvudsakliga drivkraften är själva bevarandet, att känna att man gjort en insats och veta att tack vare mig blir det sparat. Det är en svårslagen känsla. "Get the girl, kill the baddies and save the entire planet" - jag har räddat världen många gånger :) . Däremot köper jag nästan inget och säljer än mer sällan.

Museum är ett fint ord och från början lite av en namnploj men det är en raktigenom museal tanke som driver mig och jag har bra kontakter inom Länsmuseum, ABB:s museum, elkraftbranschen, högskolevärlden och byggnadsvården (jag föreläser om industribelysningens historia) så helt omotiverat är ordet inte. Jag har inga ambitioner att ha flest grejer när jag dör (hur det går då finns det exempel på). Tvärt om är den långsiktiga tanken att avveckla den personliga samlingen och överföra det till någon "organisation" för långsiktigt bevarande. Det finns flera möjligheter som nu är i sin linda. Vi människor har ju bara sakerna till låns enär vår tid på Jorden är begränsad.

Sen tycker jag det är onödigt att länken till "museumsidan" repeteras gång på gång här - jag har bestämt mig för att aldrig göra reklam för den här av enbart den anledningen att jag skriver ganska öppet där och vill undvika att vandaler hittar fel (motsatsen till marknadsföringsgeni? ;) ), därför nämner jag den inte i något forum. Tack på förhand.
Senast redigerad av 6 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

alltså, min syn på det hela är hellre bevara gamla ting på alla möjliga sätt, än att det hamnar i metallåtervinningen.

jag blir ibland irriterad över när jag ser ett gammalt hus bortom räddning, där taket rasat in och det inte har tagits tillvara på värdefulla ting som kakelugnar, gamla fönsterrutor med det rätta utseendet osv.. och folk hävdar att det skulle vara nån form av stöld att plocka något där.

själv samlar jag på elinstallationsmateriel från 1900-talets början, och jag kan ärligt erkänna att jag har varit i ett hus av det skick som här beskrivits, där en del av de vackra porslinsapparaterna var sönderslagna av snorungar, men en del var kvar, och eftersom halva huset hade rasat ihop, så fanns det ingen återvändo än att huset så småningom återgår till naturen, så jag tog med mig några kulodosor och porslinsisolatorer för knoppledning, och det skäms jag inte ett dugg över, då det aldrig kan ses som stöld.
sen finns det idioter och vandaler som slår in fönsterrutorna på nån gammal fin torpstuga som fprtfarande är intakt, men kanske inte används av markägaren, och då börjar förfallet raskt, sen kommer nån och stjäl kakelugnar och allt väggalöst, medan huset fortfarande står kvar och är intakt, det är avskyvärt beteende!
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Känns lite som att diskussionen mer går över på hur ok det är att ta med sig saker från objekten.
Jag har en del gånger suttit hemma och tänkt att "fasen tog jag inte med mig en sån för..."
Men, jag kan stolt säga att jag inte har gjort det, även om kåken är halvt raserad så kanske det finns en ägare till det. Då blir det stöld, oavsett skicket på huset.

Hela utforskarkulturen går ut på att just inte ta med något annat än intryck och bilder.
Detta börjar mer likna ett prylsamlarforum i den här tråden.

Mina tankar om det hela.. :)
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

[quote=""bunkrologen""]Jag har en del gånger suttit hemma och tänkt att "fasen tog jag inte med mig en sån för..."
Men, jag kan stolt säga att jag inte har gjort det, även om kåken är halvt raserad så kanske det finns en ägare till det. Då blir det stöld, oavsett skicket på huset.

Hela utforskarkulturen går ut på att just inte ta med något annat än intryck och bilder. Detta börjar mer likna ett prylsamlarforum i den här tråden.

Mina tankar om det hela.. :) [/quote]

Håller fullständigt med, plockar man med sig grejer så får ju dessutom personen som kommer efter heller inte ta del av den saken så sådant beteende oavsett om man kallar det butik, museum eller vad som, tycker jag inte hör hemma här.

Tråkigt att även en person som är "med i gänget" här på forumet först pekar ut någon och sedan gör samma sak själv.
FarbrorFabrik
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 02 feb 2012, 15:20

Inlägg av FarbrorFabrik »

Denna inställning är utbredd men jag delar den faktiskt inte. Kanske beror det på att jag är anarkist. För mig är ägande det mindre viktiga argumentet i sammanhanget. Ägande är en rigorös och problematisk idé som jag inte tycker ska beseglas med heligt sigill. Jag blir som mest upprörd över att just ägande förvägrar många vackra platser - exempelvis hundratals fäbodvallar - från att användas. Jag är följaktligen ofta positiv till husockupationer. Det argument som har större betydelse för mig är just att man påverkar själva miljön, vilket kan vara synd för efterföljande "utforskare". Men också där ser jag faktiskt på saken på ett sätt som få tycks dela. Exempelvis tycker jag att graffiti kan bidra som ett sorts "andra lager" av kultur. Eftersom det är förfallet jag diggar och detta uppstår via väder, mögel, insekter, alger osv. så ser jag i förlängningen människor som ännu en djurart som påverkar dessa miljöer. Och så tycker jag att regler ofta blir skitnödiga, och för mig är UE i någon mening en protesthandling. Därför smyger jag exempelvis gärna in också när det står "tillträde förbjudet". Det är en ödemiljö påväg att gå under vi snackar om, inte en privatbostad, ännu mindre en svältkatastrof i Afrika.
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

Spelar ingen roll hur man ser det på byggnader m.m Finns alltid ägare och fråga dom först innan man tar nåt. Samma sak om nån slänger en sak på soptippen och du tar den så är det fortfarande stöld.

Därför tycker jag att det är viktigt att ALDRIG uppge vad byggnader och fordon finns.För det finns alltid nån som vill spekullera här på forumet som att min mormor bodde där och det var min morfars bil och va vad det nu hette för ställe osv...
Silfverfisk
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 21 dec 2011, 00:42

Inlägg av Silfverfisk »

[quote=""Ingemar Johansson""]Spelar ingen roll hur man ser det på byggnader m.m Finns alltid ägare och fråga dom först innan man tar nåt. Samma sak om nån slänger en sak på soptippen och du tar den så är det fortfarande stöld.

Därför tycker jag att det är viktigt att ALDRIG uppge vad byggnader och fordon finns.För det finns alltid nån som vill spekullera här på forumet som att min mormor bodde där och det var min morfars bil och va vad det nu hette för ställe osv...[/quote]

Jag håller helt och hållet med faktiskt.
Vi har ett regelverk i Sverige som alla bör följa där stöld är stöld vilket inte förhandlingsbart.
Liksom vad Ingmar Johansson uttrycker vill även jag härmed understryka hur viktigt det är att inte röja de övergivna husens identitet ty då kommer tjuvar och vandaler dit inom kort. :mad:
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

[quote=""Silfverfisk""]Jag håller helt och hållet med faktiskt.
Vi har ett regelverk i Sverige som alla bör följa där stöld är stöld vilket inte förhandlingsbart.
Liksom vad Ingmar Johansson uttrycker vill även jag härmed understryka hur viktigt det är att inte röja de övergivna husens identitet ty då kommer tjuvar och vandaler dit inom kort. :mad: [/quote]

Helt korekt Det kan vara byggnader som är på väg att rustas upp för att spara allt i eftervärlden så det är helt klart viktigt att inte röja byggnadens identitet..

Det förstörs nog och rivs iallafall....
Skriv svar