Pixbox lägger ned, tanka hem era album

Länktips och övriga diskussioner, enbart UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Pixbox lägger ned, tanka hem era album

Inlägg av Faniskogen »

Pixbox lägger ned sin sida 30 November. Går att tanka hem sina bilder innan dess.

http://www.pixbox.se/?page=news#item0
snigel1
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 21:28

Inlägg av snigel1 »

En av anledningarna till varför man ska köra en rejäl tjänst som flickr eller picasa istället för nån hemsnickrad liten svensk variant.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Det var på tiden!
Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

Lite OT men vilken av Picasa/Flickr bör man satsa på i så fall. Vill helst inte ha en betaltjänst.
Flygger
Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Inlägg av dhx »

Jag köpte in mig på pbase som jag är nöjd med. Står inte ut med flickr.

[quote=""flygger""]Lite OT men vilken av Picasa/Flickr bör man satsa på i så fall. Vill helst inte ha en betaltjänst.[/quote]
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Som jag sade till någon om det hela.

Tack gode gud!
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Att Pixbox nu lägger ner är väl ett av många tecken på att "Gratis", åtminstone i just den formen, inte håller i det långa loppet.

Finns IOFS lite reklam på kanterna runt bildgallerierna, men de intäkterna räcker antagligen inte riktigt, och utöver det så har ju Pixbox haft tekniska problem rätt länge nu, som kanske skulle kosta många kronor att komma tillrätta med.

Riktigt stora gratistjänster som Facebook har ett helt annat läge. Genom sin konstruktion så har de stora intäkter genom att sälja uppgifter om sina medlemmar, som man kartlägger på ett skrämmande sätt, och är ju allt annat än en renodlad "foto-galleri-sajt".

Lär givetvis. kanske, (omgående?) dyka upp någon ny gratis bild/galleri-tjänst som kan ersätta Pixbox? Skulle ju vara trevligt, för de som vill slänga upp ett mindre antal bilder/gallerier, där det inte spelar någon roll om allt är borta vid nästa nedläggning.

Om man har hyfsat mycket bilder/gallerier, så hävdar jag med en dåres envishet att det är lika bra lägga en smula energi på att skapa egna gallerier via någon gratis galleriapplikation, och spegla upp det på en filarea/utrymme som man kan köpa billigt, egen domän och 3GB landar på 250 kr/år, och konkar de som säljer filarea/utrymme, så är det bara att lägga/spegla upp allt någon annanstans, upptankning avklarad på några timmar.

Finns givetvis betalalternativ som pbase och flickr, men vad säger att dom inte slänger in handduken förr eller senare? Jäkligt pyssligt att snabbt lägga ut sina bilder på annan plats om det sker...

/B
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

[quote=""snigel1""]En av anledningarna till varför man ska köra en rejäl tjänst som flickr eller picasa istället för nån hemsnickrad liten svensk variant.[/quote]
En av anledningarna till varför man skall ha full koll och bra backup på sina bildsamlingar hemma först och främst, och sen publicera dem på den bildtjänst som för tillfället är bäst. Lita inte på någon extern aktör tar hand om ditt arkiv, vare sig det är en stor eller liten. Ha ett bra arkivprogram hemma, som gör det lätt att samla bilderna som du vill ha dem och kan publicera till olika tjänster - tex Lightroom är rätt bra, Apples Aperture och det finns flera.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Vad är det för bra med det, kan ni som tycker att det var på tiden eller att det "äntligen" las ner utveckla vad det är som är att föredra med det, jag har nog missat nåt känns det som? :confused:

Tycker det är synd och håller inte alls med om att det är "äntligen" eller "på tiden", ställer bara till problem för folk med sina foton där. Personligen har jag alla mina bilder backuppade så jag drabbas inte så jäkla hårt bortsett bryet att hitta nåt nytt likvärdigt vilket jag inte riktigt gjort än.
Jag gillade pixbox innan det började strula, både som gratis och som betaltjänst, och hade gärna sett att de fortsatt även om nedläggningen inte på något sätt är överraskande.
Skriv svar