Pixbox lägger ned, tanka hem era album

Länktips och övriga diskussioner, enbart UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Discovery
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 05:25
Kontakt:

Inlägg av Discovery »

Lite synd att Pixbox släcks ned.

För mig innebär det att jag får ladda hem alla album manuellt, vilket tar tid.
( över 500 album )

Men det gör jag just för att det då blir enklare att ladda upp bilderna på annat ställe, då slipper jag gå in i arkivet och göra nya album.


Men pixbox har ju driftproblem fortfarande, jag har inte fått tillbaka vissa bilder och kommer aldrig att få det heller vilket är otroligt dåligt av de som står bakom pixbox.


Får se om man skaffar sig en egen hemsida genom Bahnhof eller om man löser det på annat sätt.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

[quote=""DMT""]Vad är det för bra med det, kan ni som tycker att det var på tiden eller att det "äntligen" las ner utveckla vad det är som är att föredra med det, jag har nog missat nåt känns det som? :confused:
[/quote]


Jag tyckte deras lay-out var skit rent ut sagt. Var det inte bilder jag absolut ville se, så hoppade jag helt sonika över att kolla igenom gallerierna.
Användarvisningsbild
fransosen
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 12 nov 2008, 10:46

Sv: Pixbox lägger ned, tanka hem era album

Inlägg av fransosen »

Farväl, jag kommer att sakna alla dessa bilder på hästar!

För att ni har väl också märkt att det är fullt med bilder på hästar på pixbox?
Samt Svensson-bilder från charterresan till Thailand med morfar och grannarna, som gav en ovärderlig inblick i en värld jag inte delar entusiasmen med.

Synd annars för de som förlorar sina jobb, och det kan man väl inte glädja sig åt.

Samtidigt har jag aldrig förstått vem valde att betala för Pixbox och framförallt för vilka tjänster??? Själv lade jag upp 105 albumer med mer än 2000 bilder där helt gratis.
Inget lönsamt business för dem som sagt.

Det ska bli kul att börja på nytt någon annanstans! Passa på o kika in:
http://www.yann.pixbox.se
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""benkar""]Att Pixbox nu lägger ner är väl ett av många tecken på att "Gratis", åtminstone i just den formen, inte håller i det långa loppet.
[/quote]
Pixbox var exakt lika gratis som t.ex. flickr.com....

D.v.s. att du kunde bli medlem gratis och ladda upp bilder men då fanns det en massa begränsningar. Pröjsade du så fick du ladda upp lite till.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

Förslag på likvärdigt alternativ?
Användarvisningsbild
nosebone
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 14:18

Inlägg av nosebone »

Då jag aldrig själv har haft några problem med pixbox tycker jag att detta är lite tråkigt, dels för att det är en "smidig" tjänst samt att man har hittat lite trevliga sidor som fortfarande uppdateras. Men efter att ha läst om hur de har hanterat allt efter kraschen så har jag full förståelse för att folk är skogstokigt.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""albin""]Förslag på likvärdigt alternativ?[/quote]

Skaffa eget eller flickr.

Tycker dessutom det inte var en dag för sent. Layouten och den taskiga bildkvalitén gjorde att jag bara besökte riktigt intressanta album. Typ som Mirage sa.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""albin""]Förslag på likvärdigt alternativ?[/quote]
Mitt tips:
http://www.flickr.com/

Andra tipsar om:
http://www.pbase.com/

Har dock ingen aning om hur bra pbase funkar... övriga tips i denna tråd:
http://www.28dagarsenare.se/showthread.php?t=555
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Industrisemester
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 26 mar 2011, 11:54
Kontakt:

Inlägg av Industrisemester »

Flickr har en i högsta grad levande community för fotointresserade, vilket är en trevlig bonus. Jag gillar flickr (och även picasa) mer än pbase eller pixbox, för att de dels jobbat på gränssnittet när man tittar på bilder - snabbtangenter, lightbox och vettigt upplägg av bildspel. Sen har de två förstnämnda också bra stöd för nedladdning (frivilligt förstås, men ändå) och Creative commons, det känns som att hjärtat sitter på rätta stället!
Industrisemester
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 26 mar 2011, 11:54
Kontakt:

Inlägg av Industrisemester »

O en annan sak som nästan är on-topic ;-) på tal om Flickr: de har sitt commons-initiativ, där bland annat Riksantikvarieämbetet, Library of Congress och liknande från världens alla hörn lägger upp fria bilder ur historien. Högst intressant för en 28-dagare som jag :)

Jag laddar upp en fri (!) bild från Svenska mässan i Göteborg 1948 för att visa lite vad det handlar om…
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar