Tysk mina i Sundsvall

Länktips och övriga diskussioner, enbart UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Tysk mina i Sundsvall

Inlägg av nonamegiven »

http://st.nu/medelpad/1.4271266-minan-troligen-skarp

En man med havstomt hittade minan liggandes intill ett träd där hans häst betade och drog slutsatsen av att det var en mina, han tillkallade försvarsmakten och polis, det hela har blivit ett stort pådrag.

Jag kan inte låta bli att skratta lite när jag skriver det här, visst ska man ta en mina på allvar där den som just denna ligger och sussar så sött på gården hans. Det är däremot ett stort pådrag, kanske för stort, alternativet är att tidningarna förstorar upp det något enormt.

Det kan väl inte vara så svårt att dra slutsatsen av att skjuta sönder minan eller välja att transportera bort den? Det behöver väl en rejäl knock för att en mina ska utlösas? Till exempel som att tappa den när man lastar den på lastbilen? :o :D
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""nonamegiven""]http://st.nu/medelpad/1.4271266-minan-troligen-skarp

En man med havstomt hittade minan liggandes intill ett träd där hans häst betade och drog slutsatsen av att det var en mina, han tillkallade försvarsmakten och polis, det hela har blivit ett stort pådrag.

Jag kan inte låta bli att skratta lite när jag skriver det här, visst ska man ta en mina på allvar där den som just denna ligger och sussar så sött på gården hans. Det är däremot ett stort pådrag, kanske för stort, alternativet är att tidningarna förstorar upp det något enormt.

Det kan väl inte vara så svårt att dra slutsatsen av att skjuta sönder minan eller välja att transportera bort den? Det behöver väl en rejäl knock för att en mina ska utlösas? Till exempel som att tappa den när man lastar den på lastbilen? :o :D [/quote]

Samtidigt så kan ju sprängmedel bli väldigt instabilt med åren likväl som obrukbart..
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""bunkrologen""]Samtidigt så kan ju sprängmedel bli väldigt instabilt med åren likväl som obrukbart..[/quote]

No doubt.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""benkar""]Gamla minor förgås inte så lätt

/B[/quote]

Den blev sprängd idag, öppnad för att eventuellt kunna oskadliggöra den, men den var tom. Det ska dock ha varit en riktig mina en gång i tiden.
Skriv svar