Håller "övergivna platser" på Fejan att ta över 28ds plats?

Länktips och övriga diskussioner, enbart UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Fast det står visst att om bilderna är delade av andra så spelar det ingen roll om du raderar eller tar bort ditt konto. Kan bli ganska många du måste kontakta och be dem ta bort

Men visst. Det är frivilligt och alla, borde, veta vad det innebär att vara med.

Och visst kan det vara kul att ens bilder uppskattas. Blev själv kontaktad av en amerikanskt resesajt som sett en bild på Flickr. Klart de fick använda bilden-gratis.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""] Blev själv kontaktad av en amerikanskt resesajt som sett en bild på Flickr. Klart de fick använda bilden-gratis.[/quote]

Där finns det ett stort problem i bildvärlden. Varför skall ett amerikanskt företag få använda bilder gratis till en produktion som i slutändan är framtagen för att generera pengar.
Låt de betala som alla andra som använder andras bilder. Se det som ett extrajobb, men ge inte bort dina bilder! Framför allt inte utan att specifikt ange hur de får använda bilden. Där är det väldigt noga med angivelsen.

För att nu reda ut min bitterhet (som det säkert ses som, "-vadå min bild är ju med i tidningen")

Tänk om, du/ni kanske råkar ta en unik bild utan att veta om det. En bild som i efterhand kanske är på en världsunik händelse.
En bild som kanske hade kunnat generera 50-100 tusen bara för ensamrätten de första 12-24 timmarna. Sen kommer övriga intäkter till mindre tidningar/mediebolag.
En gratisbild som i slutändan kanske hade gett upp emot 500-tusen kronor när världens bolag bjudit klart...

Nu är detta ett större scenario än en enstaka bild till en resebyrå, MEN det är fortfarande i slutändan fotografen som skall ha betalt för sin alster.

Bara mina tankar och funderingar om det hela eftersom att jag säljer en del bilder emellanåt...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag håller med dig fullständigt! Det är väldigt fräckt också att dammsuga Flickr och få gratisbilder av nästan tacksamma amatörer. Dessutom tar det brödet ur munnen från en hel yrkesgrupp till slut. Jag gillar det inte.

Men räkna med att jag vet värdet på mina bilder. Skulle jag råka ta en bild som är lite mer unik skulle jag aldrig ge bort den utan vidare.

Bilden jag gav bort föreställde läckra jörnvägsstationen i H-fors. En bild som det finns massor av liknande av. Mitt läcksmickrade ego gjorde att jag sa ja. Det var ju lite kul att kunna säga att ens bild fanns med men namn och allt på någon obskyr resesajt. Just i detta fall kändes det rätt just för mig. Att bli utvald av någon känns ju kul( att de förmodligen mailade ett tiotal och jag kanske var enda som gav tillåtelse får man väl förtränga ........)

edit

Här är bilden. Som alla ser verkligen ingen kanonbild. Skänker inte rättvisa till denna min favortibyggnad i staden. Förvånad att de valde den
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Jag håller med dig fullständigt! Det är väldigt fräckt också att dammsuga Flickr och få gratisbilder av nästan tacksamma amatörer. Dessutom tar det brödet ur munnen från en hel yrkesgrupp till slut. Jag gillar det inte.

Men räkna med att jag vet värdet på mina bilder. Skulle jag råka ta en bild som är lite mer unik skulle jag aldrig ge bort den utan vidare.

Bilden jag gav bort föreställde läckra jörnvägsstationen i H-fors. En bild som det finns massor av liknande av. Mitt läcksmickrade ego gjorde att jag sa ja. Det var ju lite kul att kunna säga att ens bild fanns med men namn och allt på någon obskyr resesajt. Just i detta fall kändes det rätt just för mig. Att bli utvald av någon känns ju kul( att de förmodligen mailade ett tiotal och jag kanske var enda som gav tillåtelse får man väl förtränga ........)

edit

Här är bilden. Som alla ser verkligen ingen kanonbild. Skänker inte rättvisa till denna min favortibyggnad i staden. Förvånad att de valde den[/quote]

Kolla så de inte har ändrat bilden, typ rätat upp den eller gjort några andra drag i reglagen. Då har du ett ganska bra förhandlingsläge.... :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Bra tips. Minns inte ens vad sajten hette. Kanske ligger konversationen kvar på Flickr. Skall kolla. Inte säkert bilden används längre

Edit;

resesajten har inte med Helsinki längre
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar