Håller "övergivna platser" på Fejan att ta över 28ds plats?

Länktips och övriga diskussioner, enbart UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
hjakse
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 21:16
Kontakt:

Sv: Håller "övergivna platser" på Fejan att ta över 28ds plats?

Inlägg av hjakse »

Jag var tidigare med i Fb-gruppen men tröttnade rätt snabbt då det plötsligt blev ett överflöd av bilvrak och så småningom urartade med torg och parkeringar utan människor och bilar som sades vara "övergivna" just när bilden togs. Dessutom, som några säger, så är det svårt att undvika skräpet när allt är en enda lång tråd på Fb.

Även om jag inte skriver så värst mycket här på 28ds så är detta forum värdefullt, och ett bra komplement till Fortforum, för mig som mest sysslar med militärhistorisk forskning. Hoppas på fortsatt trevligt utbyte även i framtiden :)
Kalla krigets historia http://www.hjak.se
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Håller "övergivna platser" på Fejan att ta över 28ds plats?

Inlägg av Grishnac »

För min del är inte FB sidan något alternativ alls, just för det helt ostrukturerade upplägget med inlägg som bara rasar på okontrollerat.
Dessutom är det en del medlemmar som har pippi på att spamma tråden med sina bilder i "enpostinlägg" med en bild i varje - så rätt som det är måste man bläddra förbi en hög med inlägg av i mina ögon "dassiga" bilder med bildtexter som "nu är jag här", "en dörr", "en bil", "wow" och sådant skräp......men "moderatorerna" på den sidan tycker ju att det är som det skall vara så då orkar jag inte bläddra runt på den sidan.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

Om man vill ha mycket respons i form av kommentarer och "likes" så är Facebook antagligen ett mer passande alternativ. Jag har bara skummat igenom Facebook-sidan ikväll, ser inget där som lockar mig från 28ds. Många i mitt tycker ointressanta inlägg.

Jag skriver inte särskilt mycket här, men läser alla nya inlägg så för mig är 28ds mycket uppskattat. Även om jag inte visar det genom att göra något direkt avtryck, då jag som sagt inte postar särskilt mycket.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Håller med de flesta här. Håller ett öga på FB-gruppen, har även postat där några gånger och hängt med några medlemmar därifrån ut en gång, men hatar den obefintliga strukturen och tycker jargonen är ganska fånig. Har inte postat så mycket här heller på sistone men läser och uppskattar ordningen och strukturen...
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

När jag läste deras användarvillkor insåg jag att det är som att låta räven vakta hönsgården:
"För innehåll som skyddas av immateriella rättigheter, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll) ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det."

Ge bort copyright gratis till ett amerikanskt bolag som tjänar xxx miljoner USD? :confused:
Nope...never.
VÅGA VÄGRA FB!!!!
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jpkrax""]När jag läste deras användarvillkor insåg jag att det är som att låta räven vakta hönsgården:
"För innehåll som skyddas av immateriella rättigheter, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll) ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det."

Ge bort copyright gratis till ett amerikanskt bolag som tjänar xxx miljoner USD? :confused:
Nope...never.
VÅGA VÄGRA FB!!!!
JP[/quote]

Ja? Och? Så har det ju stått hela tiden sedan de drog igång sitt elände... :p Våga fan lägga ut en endaste bild på det där skitstället.... :rolleyes:

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""benkar""]Ja? Och? Så har det ju stått hela tiden sedan de drog igång sitt elände... :p Våga fan lägga ut en endaste bild på det där skitstället.... :rolleyes:

/B[/quote]

:D , lite off i dag B?
Dra en lina finmögel så ordnar det sig. ;)
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

Det är väl dessutom så att om du lägger upp en bild på fejan får du inte tex anmäla den till en fototävling eller liknande.
För bilden är inte din...! :confused:
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Allt kommer och går här i världen. Länge trodde man kanske att tex Microsoft och Nokia skulle för evigt dominera sina nischer. Tror det på sikt kommer utmanare även till FB. Det känns lite för styrt, lite för gnidigt och allmänt jobbigt för att inte utmanare skall poppa upp.

Intressant med bildrättigheterna. Har för säkerhets skull alltid sparat mina bästa och aldrig lagt upp de bästa. Samtidigt undrar jag om de verkligen skulle ha skam i kroppen och reagera om, låt oss säga, att jag skulle vinna första pris i någon tävling med en bild som legat bland familjebilder på Fejan? Finns såna exempel öht?
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

Å andra sidan är väl att säga upp sina rättigheter på bilderna kanske inget stort krav för att få använda en gratistjänst. Dessutom, samma sekund som du tar bort bilden så är rättigheterna dina igen. Det står ju trots allt i användaravtalet. Facebook har rätt att använda bilderna fritt så länge de finns tillgängliga, kan faktiskt inte tycka att detta är ett orimligt krav, även om de tjänar mängder med pengar på reklam. Gillar man inte reglerna kan man ju låta bli att använda tjänsten. Till syvende och sist är man ganska naiv om man tror att någonting är gratis. Om jag betalar för tjänsten med pengar, eller med bildrättigheter kan faktiskt spela kvitta för mig. Skulle det dessutom vara så, mot förmodan, att Facebook skulle ta en av mina bilder och marknadsföra i en reklamkampanj så hade jag inte brytt mig. Det hade snarare varit kul att de valt just min bild av alla miljarder som finns där. Pengar är inte allt...
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Skriv svar