Håller "övergivna platser" på Fejan att ta över 28ds plats?

Länktips och övriga diskussioner, enbart UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Håller "övergivna platser" på Fejan att ta över 28ds plats?

Inlägg av Elagabalus »

Har haft ansiktsboken ett tag. Reggade mig på underavdelningen "övergivna platser" men har egentligen aldrig varit inne där och inte heller prenumerat på uppdateringar. Men la ändå upp en första bild för någon vecka sedan och har nu följt med några dagar. Tyckte det var flera man kunde identifiera från 28 ds. Kul att se bild och namn på folk man bara haft en avatar på tidigare :)


Jag har inga som helst åsikter om FB-kontra 28 ds. Men kan konstatera att debatten är mer, betydlig mer, livlig där. Bilder kommenteras mer. En salig röra av bilder slängs upp. Vissa mindre intressanta - vissa kan vara riktigt intressanta helt nya okända ( för mig i alla fall). Klart mer "amatörmässig" om man ser på hela utbudet. Oöverskådligt är det också.

Känns som om vissa kanske väljer FB före 28 ds numera. Forumets grundare skall vi inte tala om. Det är Facebook som är huvudplattformen. Ingen fel med det. Här verkar man att nå flest ( no offence Jan).

Visst är det kul om folk kommenterar ens fynd men för mig inte s å viktigt. Kan dock ta ett exempel. Det var denna bild jag la upp på Fejan. Blev väl ett 20-tal kommentarer ( mina egna inräknade). La upp den även här. Tror ingen kommenterade. Kanske inte så konstigt för fyndet var inte så märkvärdigt.

Personligen stannar jag på 28ds och kommer nog mest att strötitta in på övergivna platser. Mest för att följa Jans direktrapporteringar vilka ofta är väldigt underhållande och intressanta ( skulle vara roligt om dessa på något vis kunde länkas till 28 ds)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Har haft ansiktsboken ett tag. Reggade mig på underavdelningen "övergivna platser" men har egentligen aldrig varit inne där och inte heller prenumerat på uppdateringar. Men la ändå upp en första bild för någon vecka sedan och har nu följt med några dagar. Tyckte det var flera man kunde identifiera från 28 ds. Kul att se bild och namn på folk man bara haft en avatar på tidigare :)


Jag har inga som helst åsikter om FB-kontra 28 ds. Men kan konstatera att debatten är mer, betydlig mer, livlig där. Bilder kommenteras mer. En salig röra av bilder slängs upp. Vissa mindre intressanta - vissa kan vara riktigt intressanta helt nya okända ( för mig i alla fall). Klart mer "amatörmässig" om man ser på hela utbudet. Oöverskådligt är det också.

Känns som om vissa kanske väljer FB före 28 ds numera. Forumets grundare skall vi inte tala om. Det är Facebook som är huvudplattformen. Ingen fel med det. Här verkar man att nå flest ( no offence Jan).

Visst är det kul om folk kommenterar ens fynd men för mig inte s å viktigt. Kan dock ta ett exempel. Det var denna bild jag la upp på Fejan. Blev väl ett 20-tal kommentarer ( mina egna inräknade). La upp den även här. Tror ingen kommenterade. Kanske inte så konstigt för fyndet var inte så märkvärdigt.

Personligen stannar jag på 28ds och kommer nog mest att strötitta in på övergivna platser. Mest för att följa Jans direktrapporteringar vilka ofta är väldigt underhållande och intressanta ( skulle vara roligt om dessa på något vis kunde länkas till 28 ds)[/quote]


Fejan? Själv tycker jag att det dör mer o mer med forum över lag och att man inte vill dela ut pärlorna, men det är min åsikt som står för mig. Lite less på att ställen inte kan få vara ifred eller att det i tid och otid skall basuneras ut var ställen ligger. Därav mitt falnande intresse för olika forum.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""bunkrologen""]Fejan? Själv tycker jag att det dör mer o mer med forum över lag och att man inte vill dela ut pärlorna, men det är min åsikt som står för mig. Lite less på att ställen inte kan få vara ifred eller att det i tid och otid skall basuneras ut var ställen ligger. Därav mitt falnande intresse för olika forum.[/quote]

Forum kan väl vara trevliga. Som detta tex. Många trevliga stunder man haft framför skärmen. Men en del kanske skulle vara lite mer försiktiga med positioner. Trist att objekt förstörs. Ser ingen motsättning mellan FB och 28ds. Bara en liten farhåga att kanske 28 ds kanske lite tynar bort på sikt
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Mycket kommer och går, sektionen "Det glömda rummet" på Fotosidan var en period väldigt aktivt, blev sedan väldigt dött, men är väl nu aningens mer aktivitet.

Hög aktivitet kräver ett ständigt inflöde av nya medlemmar, och på tex Facebook lär det inte vara något större problem. Krävs också ett flöde av nya "objekt", och vad det gäller Sverige så är det tyvärr alltför något nytt enormt, som tex Deje Bruk dyker upp, dagarna då stora industrier lämnades åt sitt öde, är nog i praktiken över. Man kan kanske hoppas på att en del nytt underjordiskt fortsätter dyka upp :)

Sedan kan man ju fråga sig om många eller få kommentarer på tex bilder är tecken på aktivitet? Jag läser/tittar i de flesta trådar här på 28ds, men tyvärr så blir man med tiden avtrubbad och skriver sällan kommentarer annat än då det är något nytt, eller bilder som sticker ut.

Så 28ds kommer nog finnas kvar, ibland med mycket aktivitet, andra perioder med mindre aktivitet.

/B
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Ta över samma plats vet jag inte, det är olika saker. Eftersom allt ligger i samma "tråd" och det kommer så många postningar hela tiden så är det omöjligt för en slö tittare att hänga med och det blir sällan några intressanta diskussioner då det är bara ett rent bildförmedlingsplats, medans 28ds är ett diskussionsforum.

Sen har väll fb gruppen mer eller mindre en regel att frågor rörande positionen på objektet som fotats ska alltid tas via pm, oavsett vad postaren själv tycker. I och med det så slipper man en del "pm:a mig plats tack" och standard svaret "du ska inga tro att du kan komma här och fråga det som första inlägg" etc etc.

Just eftersom fb gruppen är ett rent bildförmedlings forum så slipper man mycket elitism som finns på de flesta diskussionsforum. Och sen kanske för att man är där med sitt riktiga namn (ofast i alla fall) så blir stämningen lite annarlunda?
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag blev bara lite förvånad över den ganska höga aktiviteten och att hitta några forna storpostare där.

Men som du säger: Är två ganska olika forum. Kanske de tom kompletterar varandra
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Akrylamid""]I och med det så slipper man en del "pm:a mig plats tack"[/quote]
Oops, jag tar tillbaka detta. Jag såg just denna postning på fb gruppen (standard svaret han skulle fått här uteblev i alla fall):
...
KOLLA HÄR!!!

NU ÄR DE ANINGEN BROTTOM DÅ JAG KÖR UT IMORGON OCH FOTAR RUNT NYBRO, BEHÖVER LITE TIPS! SÅ SKYNDA ER ATT TIPSA MEJ SÅ SLÄNGER JAG UPP BILDERNA HÄR PÅ ÖP!
ps: NI KAN TIPSA MEJ I PRIVAT MEDDELANDE OM NI KÄNNER FÖR DET.
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

Jag reggade mig ganska tidigt i FB-tråden men slutade ganska snabbt att titta i den, man orkar inte med att allting trillar på i samma tråd. Jag som är helt ointresserad av öde fordon od tycker det är klart bättre med ett forum som 28ds där jag själv kan välja vad jag vill läsa. Vissa delar av forumet här är jag aldrig inne i, det är inte ngt som intresserar helt enkelt. Sen är det väl så att det är lättare för en nybörjare att få tips på FB, det är en lite annan jargong där med, folk är lite mer villiga att dela med sig (iaf innan när jag orkade sitta och plöja igenom 50 inlägg i minuten). Alla som är intresserade av att titta på öde platser är ju inte hardcore-fanatiker heller, det får man ju trots allt tänka på. Det finns ju dem som blir skitglada över att hitta en fågelholk, andra nöjer sig inte med mindre än 50000kvm betong 100m under jorden. Jag kan väl tänka mig att det är så att många av de som kommer in här nu som nybörjare är sådana som fått ett intresse t ex genom FB, då är det ju något positivt i det hela. Det måste ju ändå vara så att det måste finnas ett intresse för "alla" UE-människor att det blir ett nytillskott på folk, på så sätt upptäcks ju fler ställen som blir möjliga för oss andra att besöka. Det kan ju knappast vara meningen att 28ds enbart skall bli ett forum för inbördes beundran.

Sen tror jag väl också att det är så när det gäller kommentarer precis som någon skrev här innan, man blir mer och mer avtrubbad ju mer man ser. Jag läser många trådar här men skriver inte i 10% av dem. Jag har full förståelse för Rookie-Nisse som blir skitglad över att hitta ett öde utedass med dörren på sned, men jag kommenterar inte det då det inte är ngt som är speciellt för mig. Jag kan väl tycka att antalet besökare är väl en bättre vägvisare i så fall på hur intressant ens fynd är än antalet kommentarer. Jag hade inte i min vildaste fantasi trott att det skulle blir 222 besök i min Listers Huvudtråd på bara några dagar när där liksom inte var något matnyttigt.
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Samt, absolut inte sist, och inte heller inte minst, ruinjakt/ruinturism handlar om just jakt/research och att själv besöka ruiner.

Jag är inte det minsta lilla trogen, har väl IOFS 28ds som mitt "HemmaForum", annars hade jag väl inte fått förtroendet vara Moderator här... :p

Hänger/tittar runt på en mängd olika forum som kan ha diskussioner som tangerar ruiner, som kan ge uppslag till ruinbesök.

Men just Facebook har jag lämnat till sitt öde, har svårt för sådant som "alla andra" är med i/använder, dessutom verkar det ju som om bilder man lägger upp där, så överlämnar man rättigheten till dem åt Facebook?

Vad det gäller Facebook så går jag 3 ggr om dagen, på jobbet, i taket över kollegor som ser "upptagna ut" och hyschar en när man vill ställa en fråga, så ser man att han/hon sitter och Facebook-surfar.... :rolleyes:

/B
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Fejan -vad fan är det för nått? :D
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar