Fortsweden, hemsida om militärhistoriska anläggningar i Karlskronatankar

Länktips och övriga diskussioner, enbart UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

[quote=""Saddam""]Vet inte riktigt vart jag ska börja. Mycket har plomberats, rivits och sålts sedan förra vintern. Mycket har skett under våren/sommaren. Ett exempel är strålkastarplattformen som var byggd ovanpå en stor stenbumling... puts väck. En bit militärhistoria från beredskapstiden.

Mycket kring Ellenabbsfortet har försvunnit. Vissa säger att fortet ska renoveras upp, andra säger att det bara är förberedningar inför en plombering.[/quote]

Har dom börjat ge sig på försvarslösa Strålkastarplatsformer?
Vad är poängen med det?
Inte direkt nått man kan skada sig på och inget som släpper ut några gifter eller liknande....
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Saddam: Det var ju illa med stråkastarplattformen, det förstår jag faktiskt inte, den var i bra skick, inget fel på den betongen, inga sprickor eller såna skavanker.

När det gäller Ellenabbens fort så tror jag inte att det kommer rivas iaf, jag var förbi där i somras när de höll på och det var ett rätt rejäl operation de höll på med, hela stället var inklätt i presenning. Så det har satsats stålar där, det hade varit billigare att riva det skulle jag tro. Däremot så ser man nog över säkerheten vilket resulterar i att det kommer att vara rejält tillbommat framöver skulle jag tro. Det sista jag läste om det var att det saknades pengar för att fixa till det inuti utan man renoverar utsidan så tar man kanske och fixar till insidan när man har råd, efter det kanske det öppnas upp för allmänheten.

Jag pm:ade dig ju precis ang lite annant också men tyvärr har jag en dålig känsla i och med att så många platser uppmärksammats på detta sätt här i K-na. Nu kan man kanske inte lasta fortsweden för allt eftersom flera platser har ju sålts av fortverket, mkt ute på Aspö bl.a. men vissa saker riskerar att gå förlorade i snabbare takt tack vare att man genom samtal med kommun/fortverk uppmärksammar dem på att vissa anläggningar finns.
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

Angående Ellenabben så sa iaf han från fortV som öppnade åt oss att det skulle plomberas men bevaras exteriört ink kanontornen. Sen vad det innebär om dem ska restaurera eller bara låta utsidan vara som den är det vet jag inte. För på insidan var nästan kliniskt rent. Jag anser inte att detta är pga fortsweden.

Har för mig att vi också skulle titta på den där strålkastarplattformen men tror den var bort i april i år.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar