Berghangaren, Slatina Air Base [youtube-klipp]

Länktips och övriga diskussioner, enbart UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Berghangaren, Slatina Air Base [youtube-klipp]

Inlägg av Saddam »

Jag fann klippet intressant, var tvungen att gräva lite djupare i ämnet.

Länk: [ youtube-klippet ]

Länk 2: [ wikipedia.org ]

Kortfattat:
På Pristinas internationella flygplats i nuvarande Kosovo finns en berghangar i ungefär samma stil som t.ex. den på Tullinge. Hangaren skulle skydda stridsflygplan från överraskningsattacker. Det byggdes flera liknande anläggningar i dåvarande Jugoslavien -detta var den näst största.

I Balkankrigets slutskede stod här ett antal MiG-21 :o r, NATO bombade basen 1999 men lyckades inte slå ut berghangaren helt -bara obetydliga skador. Flygplanen sägs ha klarat sig oskadda och flögs kort därefter till andra baser. KFOR-styrkor använde basen därefter i några år. Idag verkar den stå tom och används inte till nått(?).

Hade varit ett kul besöksmål. Någon som kan översätta det som sägs i klippet? Journalisten får skjuts till basen av poliser, eller?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Intressant klipp :)

Jag är tyvärr inte så vass på varken Serbiska eller Albanska....

Gissar att det är flygplatspolisen som visar runt?

/B
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

En lite mindre punkad vers av Zeljava :)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""benkar""]Gissar att det är flygplatspolisen som visar runt?[/quote]
Kan vara så!
[quote=""rjd2""]En lite mindre punkad vers av Zeljava :) [/quote]
Ja det kan man säga, Zeljava var för övrigt den största i Jugoslavien. Slatina var näst störst.

Vissa förståsigpåare hävdar att bergrummens tid är förbi, att smarta bomber och s.k. "bunker-busters" gjort dem omoderna. Men denna bunker är ju ett exempel på att så inte är fallet. 1999 fanns det alls slags teknologi att slå ut bunkern helt från luften -ändå misslyckas man. Konstruktionen från 60(?)-talet stod emot toppmoderna vapen som troligtvis släpptes från ett stealth-plan. Huvudinslaget som träffades ä rkanske ombyggt i ett senare skede men ändå...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar