Nederländsk fotograf stämd på €2500

Länktips och övriga diskussioner, enbart UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

problemdog
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 06 okt 2016, 18:01

Nederländsk fotograf stämd på €2500

Inlägg av problemdog »

Korta versionen: 2013 åker en nederländsk fotograf till Österrike och fotograferar interiören i ett nedlagt hotell. 2017 blir han stämd av en österrikisk advokat och historien slutar med en nota på €2500.

Långa versionen: https://romanrobroek.nl/how-photographi ... -me-e2500/

Frågeställning: Brottet olaga intrång har i Sverige normalt en preskriptionstid på 2 år. Men ett civilmål som det här har, om jag förstått det rätt, en preskriptionstid på hela 10 år. Hur det ser ut i andra länder och mellan olika länder har jag ingen aning om.
Jag känner till flera svenska objekt med ordentligt griniga ägare, och teoretiskt skulle de då kunna komma efter fotografen i hela tio år efter "brottet".
Finns det något liknande fall som detta i Sverige?

Edit: Om inget annat så kan detta vara något att tänka på för dem som sätter ihop sina professionella portfolios utifrån sina äventyr.
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Re: Nederländsk fotograf stämd på €2500

Inlägg av mobe »

Tycker detta låter skumt rättSmässigt, ex att han inte ens fick en rättslig prövning med försvarare etc. Sen måste det ju bevisas att det var just han som var inne och tog kortet. Bara för att han lagt upp det på sin hemsida finns det ingen som garanterar att det var just han.
problemdog
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 06 okt 2016, 18:01

Re: Nederländsk fotograf stämd på €2500

Inlägg av problemdog »

Internationella civilmål är kluriga. Tycker också att det låter helt galet rättsosäkert, men om man jämför med en fortkörningsbot i annat eu-land så är det bara att skicka hem en faktura, om den inte regleras så går ärendet till den svenska fogden. Skulle gissa på att hans misstag var att han inte bestred det ursprungliga kravet eller helt enkelt förhandlade ner ursprungskravet till en mer hanterbar summa och betalade. I civilmål får man ändå betala allt ur egen ficka tills man förhoppningsvis blir friad och jurister är inte billiga.
Skriv svar