Forgotten trains (Denmark)

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Den här tråden har spårat ur, he he...

LowAndSlow: då ska du höra/se en T44 som drar karosskomponenter mot Älmhult, helst i någon av uppförsbackarna i början.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
h0g
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:57

Inlägg av h0g »

[quote=""CB Milton""]MY-lok är svenska ;-) NOHABs outslitliga dieselmaskiner. :) De har ett riktigt gott ljud när de kommer lufsande. Fast inget går upp emot ASEAs Ma-lok - hejdlöst på att dra. Sexaxligt koppelstångslok som lätt drar med sig hela bangården i Göteborg i ett nafs.... :o
Det är en del äldre lokförare som gnäller på Rc-loken i lövhalka eller i snöoväder upp för Hallandåsen: "Det där hade jag lätt klarat med ett Ma-lok".

Bild

De nya spårvagnarna i Göteborg är italienska. Men givetvis med göteborghumor har göteborgarna döpt dem till "Al Dente" - De blir aldrig helt klara för det är alltid något som är fel och sen bullrar och skakar de något fruktansvärt.[/quote]

Ursäkta mig för ytterligare Off-topic inlägg men kan inte låta bli att kommentera ett par saker angående MY- och Ma-loken:
MY-lokens motorer är GM-motorer tillverkade på licens i Sverige, en länk till info om loktypen: http://www.jarnvag.net/lokguide/TMY.asp. En del av dessa lok har dessutom numera återvänt till Sverige.

Ma-loken är inte 6-axliga koppelstångslok utan boggielok med två st 3-axliga boggier: http://www.jarnvag.net/lokguide/Ma.asp.

I bläddermenyn längst upp på sidan kan man dessutom hitta info om andra äldre lok som tagits ur trafik.
I banguiden i menyn t.h. på sidan finns också en liten artikel med bilder om den nedlagda linjen Storå - Stråssa.

mvh h0g
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""LowAndSlow""]Måste säga att mitt absoluta favoritlok är NOHABs TMZ/Y. Fruktansvärda bestar som drar allt man hänger efter, dessutom ekar det i hela Växjö när Södras TMZ timmertåg drar igenom.[/quote]

Klart man ska ha ett favoritlok! Det här är mitt:

Bild

Körde i Växjö på den gamla onda tiden och var helt enorma när man själv var kanske 100 cm hög :)
johnny 013
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 09:40

Inlägg av johnny 013 »

Är det här inte i Gedser var där och tittade på et järnvägsmuseum för några år sedan .
Kommer ihåg att det luktade mögel i musseumet . :D
Skriv svar