Den här tråden har spårat ur, he he...
LowAndSlow: då ska du höra/se en T44 som drar karosskomponenter mot Älmhult, helst i någon av uppförsbackarna i början.
Forgotten trains (Denmark)
Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde
[quote=""CB Milton""]MY-lok är svenska NOHABs outslitliga dieselmaskiner. De har ett riktigt gott ljud när de kommer lufsande. Fast inget går upp emot ASEAs Ma-lok - hejdlöst på att dra. Sexaxligt koppelstångslok som lätt drar med sig hela bangården i Göteborg i ett nafs....
Det är en del äldre lokförare som gnäller på Rc-loken i lövhalka eller i snöoväder upp för Hallandåsen: "Det där hade jag lätt klarat med ett Ma-lok".
De nya spårvagnarna i Göteborg är italienska. Men givetvis med göteborghumor har göteborgarna döpt dem till "Al Dente" - De blir aldrig helt klara för det är alltid något som är fel och sen bullrar och skakar de något fruktansvärt.[/quote]
Ursäkta mig för ytterligare Off-topic inlägg men kan inte låta bli att kommentera ett par saker angående MY- och Ma-loken:
MY-lokens motorer är GM-motorer tillverkade på licens i Sverige, en länk till info om loktypen: http://www.jarnvag.net/lokguide/TMY.asp. En del av dessa lok har dessutom numera återvänt till Sverige.
Ma-loken är inte 6-axliga koppelstångslok utan boggielok med två st 3-axliga boggier: http://www.jarnvag.net/lokguide/Ma.asp.
I bläddermenyn längst upp på sidan kan man dessutom hitta info om andra äldre lok som tagits ur trafik.
I banguiden i menyn t.h. på sidan finns också en liten artikel med bilder om den nedlagda linjen Storå - Stråssa.
mvh h0g
Det är en del äldre lokförare som gnäller på Rc-loken i lövhalka eller i snöoväder upp för Hallandåsen: "Det där hade jag lätt klarat med ett Ma-lok".
De nya spårvagnarna i Göteborg är italienska. Men givetvis med göteborghumor har göteborgarna döpt dem till "Al Dente" - De blir aldrig helt klara för det är alltid något som är fel och sen bullrar och skakar de något fruktansvärt.[/quote]
Ursäkta mig för ytterligare Off-topic inlägg men kan inte låta bli att kommentera ett par saker angående MY- och Ma-loken:
MY-lokens motorer är GM-motorer tillverkade på licens i Sverige, en länk till info om loktypen: http://www.jarnvag.net/lokguide/TMY.asp. En del av dessa lok har dessutom numera återvänt till Sverige.
Ma-loken är inte 6-axliga koppelstångslok utan boggielok med två st 3-axliga boggier: http://www.jarnvag.net/lokguide/Ma.asp.
I bläddermenyn längst upp på sidan kan man dessutom hitta info om andra äldre lok som tagits ur trafik.
I banguiden i menyn t.h. på sidan finns också en liten artikel med bilder om den nedlagda linjen Storå - Stråssa.
mvh h0g
- k4r4t3k4n4k4s
- Inlägg: 942
- Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
- Kontakt:
[quote=""LowAndSlow""]Måste säga att mitt absoluta favoritlok är NOHABs TMZ/Y. Fruktansvärda bestar som drar allt man hänger efter, dessutom ekar det i hela Växjö när Södras TMZ timmertåg drar igenom.[/quote]
Klart man ska ha ett favoritlok! Det här är mitt:
Körde i Växjö på den gamla onda tiden och var helt enorma när man själv var kanske 100 cm hög
Klart man ska ha ett favoritlok! Det här är mitt:
Körde i Växjö på den gamla onda tiden och var helt enorma när man själv var kanske 100 cm hög
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: fre 26 sep 2008, 09:40