UE steder nær Norge

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Sv: UE steder nær Norge

Inlägg av Jerazol »

eh... ja, jeg klarte vel å bytte om på de to ja :-)
TommyG
Blogg: Derelict and disused / Flickr: Photostream
Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Inlägg av Jerazol »

Den nyeste kommandobunkeren er jo gjenmurt, men reservekommandoplassen er jo åpen, selv om det ikke er all verden å se inne i den.
Løpegangene er jo veldig forseggjort og flott opparbeidet, men det meste er vel som den siste bunkeren her, gjenmurt. Det er jo også er ganske stort fjellanlegg her, som er gjenmurt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TommyG
Blogg: Derelict and disused / Flickr: Photostream
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

@Jerazol

Du som är från Norge.... :)

Jag var förbi Röros (Røros) i norra Norge för 6-7 år sedan, tittade på en MC-tävling på motorbananbanan där, noterar från mitt minne att det fanns ett stort smältverk (stålverk?) där, nästan mitt i stan, som i mina ögon såg lite trött ut då, vet du kanske hur status är nu, i drift, eller kanske numera en ruin?

/B
Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Inlägg av Jerazol »

[quote=""benkar""]@Jerazol

Du som är från Norge.... :)

Jag var förbi Röros (Røros) i norra Norge för 6-7 år sedan, tittade på en MC-tävling på motorbananbanan där, noterar från mitt minne att det fanns ett stort smältverk (stålverk?) där, nästan mitt i stan, som i mina ögon såg lite trött ut då, vet du kanske hur status är nu, i drift, eller kanske numera en ruin?
[/quote]

Nå er det ganske lenge siden jeg har vært på Røros, men slekta kommer jo fra det området, så har jo vært rundt der en del ganger. Røros har jo hatt en lang historie med gruvedrift fra 1600-tallet og frem til for 30-40 år siden. I følge Wikipedia så ble det siste av gruvedriften på Røros nedlagt på 70-tallet, men stort sett det meste av Røros er jo fredet. Hele området står jo på UNESCOs liste over verdens kulturarv. I tillegg til det som ligger i sentrum, så er det jo mye etterlatenskaper etter gruvedriften ute i landskapet rundt Røros, slik som f.eks taubanen fra Olavsgruva. Det er også mulig å bli med på omvisninger i en av gruvene der. Er en del bilder på http://www.olavsgruvasvenner.org/public ... geid=52548

Jeg regner med at det smelteverket du så var det som er markert av på kartet her: http://www.1881.no/Map/?view=main&descr ... ource=main
Det, og slagghaugene ved siden av er jeg ganske sikker på at er fredet. Godt mulig det er noe slags museum i forbindelse med det.

Når du fortsetter videre i retning Trondheim, så ligger det også mye interessant langs veien, bla. diverse ødegårder i forskjellige stadier av forfall. F.eks disse tok jeg vel for 10-12 år siden, og selv om den nok har ramlet en del mer sammen siden den gang, så er det bemerkelsesverdig hvor lenge de holder seg stående (Jeg ville nok likevell ikke gått inn i noen av de :) )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TommyG
Blogg: Derelict and disused / Flickr: Photostream
Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Inlägg av Jerazol »

Som en ser på denne listen: http://www.miljostatus.no/Tema/Hav-og-v ... lag-gruve/ så har det jo vært veldig mye gruvevirksomhet i området. Holtålen og Tydal er nabokommuner til Røros, og som du ser fra den listen, så er det vel iallefall 2/3 som gruvene som ligger/har ligget i de 3 kommunene.
TommyG
Blogg: Derelict and disused / Flickr: Photostream
offa
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 26 aug 2009, 20:12

Inlägg av offa »

Någon som känner till intressanta objekt i Gjøvik eller i närheten. Fjellhallen känner jag till, men det är ju inte nåt UE-objekt direkt.
Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Sv: UE steder nær Norge

Inlägg av Jerazol »

Hva med det nedlagte kjøpesenteret på Biri?
Jeg har ingen anelse om det står tomt, eller om det i dag brukes til andre formål.

Ser ut som om det har stått tomt en del år, men ser ikke all verden spennende ut: http://www.oa.no/nyheter/gjovik_toten/a ... 630297.ece
Senast redigerad av 2 Jerazol, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: broken link
TommyG
Blogg: Derelict and disused / Flickr: Photostream
Skriv svar