UE steder nær Norge

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jaswane
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 02 jun 2009, 15:48

UE steder nær Norge

Inlägg av jaswane »

Hei!

Er ny på forumet her og må si det er veldig, veldig mye spennende. Selv kommer jeg fra Norge, Oslo, og har i senere tid blitt veldig interessert i slike forlatte steder.

Det største problemet mitt er at det finnes svært få forlatte steder her til lands. Og det finnes ikke no forum i denne størrelsen (ikke som jeg har funnet ihvertfall... vi har jo freakforum.nu men..) og det er ikke lett å finne forlatte steder man kan få tilgang til.

Jeg har selvfølgelig vært på mentalsykehuset i Lier som så vidt jeg kan se er det flotteste stedet i Norge for slik utforskning. Desverre skal det kanskje rives denne sommeren etter å ha stått tomt siden 1986.

Ellers finnes det endel gamle militære anlegg og under Oslo er det masse bunkerser fra krigens dager, men disse er vanskelige å komme inn i.

Jeg har planer om en tur over grensen til Sverige i nærmeste framtid og lurer på om noen kan tipse meg om de stedene som ligger nærmest Norge og Østlandet. Er mye innover i Sverige har jeg forstått, men er langt å kjøre.

Fint med tips. Ellers takk for strålende side og mye gøy.

hilsen Andreas :)
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Velkommen! ;)
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: UE steder nær Norge

Inlägg av Grishnac »

Ett tips är ju att söka platser i Värmland/Dalsland området och se om någon därifrån har en del tips. Jan har säkert en hel del platser i Värmland att åka och titta på.
Inte långt från Arvika ligger ju den gamla skroten om den nu finns kvar.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

[quote=""Grishnac""]
Inte långt från Arvika ligger ju den gamla skroten om den nu finns kvar.[/quote]

Om du syftar på Båstnäs så finns den kvar, jag var där för två veckor sen.
Om man gillar bilar från 40-60-talen i varierande skick av förfall så är den platsen klart värt ett besök.
Användarvisningsbild
jaswane
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 02 jun 2009, 15:48

Inlägg av jaswane »

Tusen takk for tips. Skal se om jeg kommer meg til denne bilkirkegården. Er det mange biler der? Er det vanskelig å finne?

Finnes det noen forlatte bygninger eller lignende i omtrent samme område?

Andreas
Användarvisningsbild
jaswane
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 02 jun 2009, 15:48

Inlägg av jaswane »

Da ble det Sverige tur i helgen. Hadde opprinnelig tenkt meg bilkirkegården, men istedet ble det å kjøre til Tanum Sommarland med stopp på Skee stasjon. Vandret litt rundt Skee og fant et forlatt bolig hus blandt annet men selve stasjonsbygningen var jo rimelig spikret igjen.

Tanum Sommarland var artig å se. Skulle gjerne likt å vite litt mer om historien der.

UE
Användarvisningsbild
Yksi
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 15:03

Inlägg av Yksi »

Det finns faktiskt en del att se i Østfold, där jag själv bor sedan 6 år... Dels har du Glommalinjen som flera besökt här i forumet, men det är ju många fler ställen än Mysen (... Sedan har vi alla fästningar som tyskarna byggde (eller byggde om gamla norska sådana), Torgaurten på Onsøy är ju helt klart den bästa, med sina fina undergjordiska bergrum. Det andra bästa är Kjøkøy och enklast att komma till... Vad det gäller industri så börjar mycket försvinna nu i och med att pengarna rullar in i detta land, FMV i Fredrikstad finns ju inte mycket kvar av, men jag har ju mycket bilder därifrån, sån tur är... Sarpsborg har en massa gamla industrier som fortfarande står tomma. Stabburets gamla fabrik ute på onsøy...

Ny här på forumet så jag har inte hunnit läsa alla trådar än om det är repetition så ber jag om ursäkt för det...
Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Inlägg av Jerazol »

Ja, på Kjøkøy, så er det jo omvisninger hver 14-dag i sommerhalvåret, om jeg ikke husker feil. Man får sett enkelte ting som man ikke kommer til dersom man tar turen alene. Koster vel bare 20 kroner, så absolutt verdt prisen :)

Torgauten er jo forsåvidt et fint område, men det er vel veldig lite man kommer inn i der da. Det aller meste er jo støpt igjen.

Ellers, så er det jo som du sier veldig mye annet i Østfold-området. Det finnes jo befestninger fra flere tidsepoker spredt godt oppover helle svenskegrensen, fra Halden i sør, til Kongsvinger i nord.

Generelt, så skal man jo ikke bevege seg mange kilometerne langs kysten i Norge, før man går seg på noe gammel tysk betong.
TommyG
Blogg: Derelict and disused / Flickr: Photostream
Användarvisningsbild
Yksi
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 15:03

Inlägg av Yksi »

Torgauten har omvisning på söndagar på sommaren... och då kommer du in överallt och får gå i alla rum som är insprängda i fjellet... och det stängsel som finns där är ju "inte" där... det finns två ingångar som är öppet... dels längs med Skams Klove... är ju bara att följa och är man inte basketspelare så kan man utan problem böja sig och ta sig in... sedan vid "latrinerna" är det ju bara att gå... jag gör det bara udda tider eftersom jag är svensk medborgare och vi är ju inte ens med i Nato... Har även kört med metalldetektor och funnit diverse små ting... :) OM man tar visningen så får man se de vackra akvarellmålningarna på vägen som ser ut som landskap från moseldalen eller liknande...

Kjøkøya är ju nästan allt öppet och jag fann i somras hyllsor ifrån luftvärn och enligt de på Kystfort.com så ska det vara "äkta" vara...
Skriv svar