Skar leir

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jaswane
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 02 jun 2009, 15:48

Skar leir

Inlägg av jaswane »

Dette er Skar Leir nord i Oslo. Dette var tidligere en militærleir, men er nå kjøpt av Oslo kommune. De har planer om å bygge barnehage her... Leiren består av bolighus samt endel lagerbygninger med kontorer. Les mer her.
skarlite1.jpg
Noen av lagerbygningene ble satt opp av tyskerne under krigen.
skarlite2.jpg
Bare tomme haller står igjen.
skarlite4.jpg
Lys i taket faktisk...
skarlite3.jpg
En to-mannsbolig.
skarlite5.jpg
Et par eldre ski står og lener seg på et kjøkken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Skar Leir är nu ockuperat av några som tänker sig starta ekologiskt kollektiv:
http://www.dagbladet.no/2010/02/14/nyhe ... /10394647/

Förra veckan var det upplopp i Oslo sen kommunen beslutat sig för att mura igen ett hus som ockuperats sen mitten av 90-talet mer centralt i stan. De som nu flyttat in i gamla Skar Leir säger sig dock inte tillhöra "Hausmania".
Användarvisningsbild
jaswane
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 02 jun 2009, 15:48

Inlägg av jaswane »

Ja blir spennende å se hvor lang tid det tar før de blir kastet ut. Politiet foretar seg ingenting før Oslo kommune som eier stedet gir de beskjed om å gjøre no. Leiren ble vel okkupert i 2005 og, men de ble kastet ut etter en stor politiaksjon. Jaja.

Merker på statisikken på bloggen min at mange googler etter "skar leir"... Hadde 2000 treff bare igår og det er litt unormalt.
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Sv: Skar leir

Inlägg av FRH »

Mycket trist med Hausmania. Jag har varit inne i lägenheter i huset bredvid, Vestbredden, och det är verkligen imponerande hur mycket man kan göra med så få ekonomiska medel. Lägenheterna var bland de finaste jag sett i Oslo. Även källaren är riktigt fin, där de inrett som konsertlokal med bar. Det är trist att man bara hör att "det inte funkar" att ha hus (eller någon annan verksamhet för den delen) under de premisserna, när det funkar hur bra som helst tills någon kastar ut dig och murar igen dina dörrar och fönster.
Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Inlägg av Jerazol »

Skar Leir er vel ikke av de mest spennende plassene jeg har vært, men tror ikke jeg ville bosatt meg i noen av husene der oppe. Synes ikke det virket som om det var spesielt sunt inneklima i noen av de bolighusene der. Må vel ha stått tomme i ganske mange år, og var i rimelig kraftig fremskredet forfall.

Var vel likevel et og annet interessant motiv der da.

Bild

Bild

Bild
Skriv svar