Fossumstrøkets festning

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

Riktigt bra!

Om någon är sugen på att ta en utflykt från Oslo till detta ställe så är jag sugen! Någon med bil förslagsvis :) Enligt google maps vägbeskrivning så borde vara strax över en timmes bilfärd.
Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Inlägg av Jerazol »

Jeg skal nok garantert en tur nedover igjen, så snart snøen forsvinner. Antageligvis den mest spennende delen av denne festningen, er vel den delen jeg ikke har nevn enda, Trøgstad fort. I motsetning til Høytorp fort, så har bare deler av Trøgstad fort vært brukt i etterkrigstiden. Reduiten og fjellanlegget ved Trøgstad har forsåvidt delvis vært benyttet som ammunisjonslager av forsvaret, men det meste av løpegraver, kanonstillinger, kommandostandplasser etc etc, er fullstendig overgrodd. Jeg har foreløpig vært kun en kort tur på Trøgstad, og bildene derfra ble ikke det helt store, men legger ved noen for å gi ett inntrykk av tilstanden der.

For de andre stedene som er nevn, så er det også litt flere bilder på
http://utpatur.jerazol.com/2010/03/10/f ... rogalleri/ og http://utpatur.jerazol.com/2010/03/09/h ... torp-fort/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TommyG
Blogg: Derelict and disused / Flickr: Photostream
Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Inlägg av Jerazol »

Da var også Trøgstad fort besøkt. Flott vær i går, og fin måte å tilbringe dagen på :)

Trøgstad fort ble påbegynt i 1912, samme som Høytorp fort.

Allerede før krigen, så var fortet ansett for å ha utspilt sin rolle. Kanonen som opprinnelig sto på fortet ble under krigen flyttet til andre deler av landet, og ble montert på en av kystfortene i Hitlers Atlantik wall. Disse ble ikke flyttet tilbake etter krigen. I løpet av 50-tallet ble fortet benyttet som ammunisjonslager, og på slutten av 50-tallet ble en av NIKE-bataljonens 4 batterier plassert ved Trøgstad fort, nærmere bestemt i Panserbatteri B. Denne avdelingen holdte til ved Trøgstad fort helt fram til 1991, da NIKE-systemet ble nedlagt. Panserbatteri B ble på dette tidspunktet støpt igjen og begravd. 4 år senere, i 1995 ble all militær aktivitet ved fortet avsluttet. Tidlig på 2000-tallet overtok Trøgstad kommune fortsområdet og bygningsmassen ved fortet, og i 2004 så fikk en gruppe med tidligere befal og fortsvenner gjenåpnet B-fortet for utlufting. Det er i dag mulig å være med på omvisninger i B-fortet, som var det tidligere tilholdstedet for NIKE-batteriet ved Trøgstad.

Flere bilder på min blogg Trøgstad fort

Det var en rekke av disse nærforsvarsverkene spredt rundt på fortsområdet.
Bild

De fleste av de så ut til å ha en av denne typen utbygg. Muligens for mitraljøse eller observasjonspost?
Bild

Det så ut som om de fleste hadde et lite fjellrom i tilknytning, med nedgang fra skyttergalleriene/nærforsvarsverket, og en utgang på same nivå som fjellrommet
Bild

Fjellrommet, muligens mannskapsforlegning?
Bild

De ønsket tydeligvis ingen brann med såpass store mengder ammunisjon på området
Bild

En av fjellanleggene. Dette var et fjellanlegg som ikke var tilknyttet noen av panserbatteriene
Bild
TommyG
Blogg: Derelict and disused / Flickr: Photostream
Användarvisningsbild
jaswane
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 02 jun 2009, 15:48

Inlägg av jaswane »

Jøss kult. Hvorfor har jeg ikke vært der?? :) Fin utstilt Nike Hercules også. Visste ikke at det var så mye gøyale bunkere osv der. Flotte bilder.
Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Sv: Fossumstrøkets festning

Inlägg av Jerazol »

Gikk vel rundt der i rundt 4 timer i går. Kunne vel godt brukt lenger tid også, men på det tidspunktet begynte jeg å merke ganske godt at jeg ikke har vært ute og beveget meg så veldig mye i vitner.
Var også enkelte plasser jeg ikke prøvde å ta meg inn, da det enten var for bløtt fremdeles, eller jeg ikke tok sjansen på å krabbe inn, da jeg var for meg selv, så kunne sikkert, uten problemer, brukt noen timer til.
Virker som om de driver og rydder mye av skogen på området, så det kan nesten se ut som om de holder på og skal gjøre hele området mer tilgjengelig, inkludert å åpne en del av bunkerne for lufting.
TommyG
Blogg: Derelict and disused / Flickr: Photostream
Skriv svar