Overlook sanatorium

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Ladyhawk
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 03 jun 2013, 07:29

Inlägg av Ladyhawk »

Om några veckor kommer jag att åka till Overlook Sanatorium och undrar bara om det är något man bör tänka på när man ska dit eller något speciellt som man ska kika på när man är där. Skicka gärna PM eller skriv i tråden om ni har något ni vill dela med er av :)
Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

stort ställe att utforska :)
vart går linbanan? har nån kollat det?
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Ladyhawk""]Om några veckor kommer jag att åka till Overlook Sanatorium och undrar bara om det är något man bör tänka på när man ska dit eller något speciellt som man ska kika på när man är där.[/quote]
Japp! Se upp för nästan stängda dörrar som står på glänt. Någon hade satt nå möbel framför en dörr på glänt som gjorde att man var tvungen att trycka till lite med hela kroppen för att få upp, och ovanpå dörren hade någon ställt en stor jäkla lampskärm av glas. Den missade mig med någon enstaka centimeter, hade jag fått den i skallen hade det kunnat gå riktigt illa, det var ingen liten lampskärm! Nu var det ett bra tag sedan mitt besök, men lite försiktighet skadar nog inte.

[quote=""Syntax""]stort ställe att utforska :)
vart går linbanan? har nån kollat det?[/quote]
Linbanan går mellan byn nere vid vattnet och sanatoriet som ligger uppe på bergsidan.
Användarvisningsbild
Ladyhawk
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 03 jun 2013, 07:29

Inlägg av Ladyhawk »

Tack för varningen! Då ska jag hålla ögonen öppna för alla tänkbara konstigheter.
Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Sv: Overlook sanatorium

Inlägg av Jerazol »

Du kan ta kontakt med Kristian Nilssen som er en slags vaktmann der oppe for å få tilgang. Se tredje inlegget her: https://www.facebook.com/groups/263951500375369/
TommyG
Blogg: Derelict and disused / Flickr: Photostream
Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Inlägg av Jerazol »

Vet ikke om dere alt har vært på tur, men kom over denne i lokalavisen i dag:
Selger over 150 kjøretøyer. En lastebilkirkegård med 150 lastebiler som også ligger i Luster. Kan sikkert være verdt et besøk om man finner nøyaktiv hvor det er og man alt har tatt turen helt opp til Luster.
TommyG
Blogg: Derelict and disused / Flickr: Photostream
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Jerazol""]Vet ikke om dere alt har vært på tur, men kom over denne i lokalavisen i dag:
Selger over 150 kjøretøyer. En lastebilkirkegård med 150 lastebiler som også ligger i Luster. Kan sikkert være verdt et besøk om man finner nøyaktiv hvor det er og man alt har tatt turen helt opp til Luster.[/quote]

Pokker i vold.... ;) :D

Lastebiler är meget speciellt for meg, takk for linket. :cool:
Dette må etterforskes.
Mange takk.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Ladyhawk
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 03 jun 2013, 07:29

Inlägg av Ladyhawk »

Tack för tipset! Ska se om man kan luska fram vart det ligger någonstans. Vi åker i morgon och kommer säkert stanna några dagar i Luster så vi kommer att ha tid att leta efter fler ställen :)
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

Passerade förbi där på en Norgeresa i veckan, dock med familj och tidsplan så det vart inte av att åka hela skruttvägen upp för att kika. (Gissa om det grämer mig, men jag var i minoritet - förlorade omröstningen stort... Usch för demokrati :)

Läste dock på lite aktuella artiklar, det har varit lite kontroverser om stället nyligen.

Det ägs av ett företag som tidigare haft planer att göra något av det, men som nu säger att de inte kommer satsa något mer. Det pratas om rivning nästa år.

Det är ett gäng yngre personer som bor där uppe nu (se inlägg ovan), och ordnar guidade visningar mot en liten slant. De säger sig bo där med ägarnas goda minne - för att hålla vandaler borta. Det har varit en polisrazzia, där det uppdagades narkotika och något slags stöldgods - men de verkar bo kvar.

Samtidigt finns det ett gift par som säger sig ha köpt kåken för en krona, som försöker driva ut dessa ungdomar och göra slag i saken att göra ett sportklinik av det. De har dock inga pengar, så det verkar ju vara ett helt hopplöst projekt. Deras blogg har inte uppdaterats på ett halvår så de kanske dragit därifrån och gett upp. I kommentarerna kan man se kontroversen mellan dem och de här unga som bor där.

Trassligt alltså. Hursomhelst så är det inte bara att knalla in - det finns folk i krokarna. Dock verkar det alltså fullt möjligt att få kika igenom hela huset med något slags tillstånd, om man kontaktar dem som bor där. Det finns en Facebook-grupp om detta. Jag läste om en fotoförening från Oslo som var dit i april och tog en del kreativa bilder.

Kanske det finns intresse för en gemensam roadtrip dit?
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

Har planerat en resa dit ett tag men ej kommit iväg än. Om det finns folk att kontakta desto bättre tycker jag. Man kan då ev få se mer än man skulle annars.

Kan dock inte kolla upp Facebook :)
Skriv svar