Tur til Odda smelteverk

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Tur til Odda smelteverk

Inlägg av Jerazol »

Odda Smelteverk var et smelteverk som lå i sentrum av Odda i Hardanger. Det var i drift fra 1906 til 2002 med enkelte avbrudd. I 2003 gikk virksomheten konkurs og siden da har bygningene stått tomme. Deler av verket ble i 2011 fredet av riksantikvaren mens resten nå er under riving.

Bygget jeg var inne i ble kalt Cyanamiden og ble brukt i forbindelse med gjødselsproduksjon i hundrevis av såkalte Frank-Caro-ovner.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
TommyG
Blogg: Derelict and disused / Flickr: Photostream
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Ser ut som ett underbart ställe :)

/B
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Ja, än en gång inser jag att Norge måste besökas. Fyller man bilen med öl, småläsk och smör går det säkert att även finansiera resan! ;)
Användarvisningsbild
Toria
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 14:17
Kontakt:

Inlägg av Toria »

Helt klart ett ställe i min stil. Härliga bilder!
Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Sv: Tur til Odda smelteverk

Inlägg av Jerazol »

Takk, skulle ønske jeg hadde rotet meg til å ta turen hit for et par år siden. Virker som om det er en del som har forsvunnet/blitt revet og de drev og rev en del av verket mens jeg var der. Men, men, sånn er det stort sett med nedlagte fabrikker ol. i Norge. De blir sjelden stående særlig lenge før de blir revet eller rehabilitert og brukt til andre formål.
TommyG
Blogg: Derelict and disused / Flickr: Photostream
slagskott
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 07:37

Inlägg av slagskott »

Jag körde förbi Odda för runt ett år sedan när jag var på väg till smältverket i Sauda, visste inte om att det fanns en gång, min sura arbetskollega ville hellre komma fram till hotellet än att låta mig kolla så jag fick släppa det.
Skriv svar