Rester av kolbrytning på Svalbard

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Rester av kolbrytning på Svalbard

Inlägg av moraldk »

Lägger upp några bilder från Gruve 2 vid Longyearbyen på Svalbard tagna i Aug i år.

Gruvan sattes i brand av tyskarna under andra värdskriget och brann ända fram till 1962. En gasexplosion har även drabbat gruvan då 6 människor dog. Gruvan utarmades och stängdes 1968.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Inlägg av moraldk »

Några till..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Sv: Rester av kolbrytning på Svalbard

Inlägg av FRH »

Det där ser fantastiskt ut! Både naturen och stället. Där har alltså inte varit någon aktivitet där sedan andra världskriget?
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Inlägg av moraldk »

[quote=""FRH""]Det där ser fantastiskt ut! Både naturen och stället. Där har alltså inte varit någon aktivitet där sedan andra världskriget?[/quote]

Jo det har det..som jag förstod så tog man upp brytningen några år efteråt trots att gruvan delvis stod i brand inne i berget, elden rasade till 1962. 1968 stängde man gruvan då hade man tagit ut det kol som lönde sig att bryta då gångarna vart alltför långa och trånga för transporter.
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Verkligen fina bilder. Helt plötsligt kom jag att tänka på några gamla Kalle Ankaalbum där man kommer till en övergiven gruvstad.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Synd att det är så förbenat dyrt att ta sig dit och leva där några dagar. Kostar som 2-3 andra resor.

Men det skall inte nämnas här egentligen.
Fina bilder från ett fint ställe jag skulle vilja se! :)

By the way, hade ni någon med vapenlicens med er?
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

[quote=""moraldk""]Lägger upp några bilder från Gruve 2 vid Longyearbyen på Svalbard tagna i Aug i år.

Gruvan sattes i brand av tyskarna under andra värdskriget och brann ända fram till 1962. En gasexplosion har även drabbat gruvan då 6 människor dog. Gruvan utarmades och stängdes 1968.[/quote]


Snyggt! Något jag verkligen skulle vilja besöka... Går det några färjor till Svalbard?
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Inlägg av moraldk »

[quote=""bunkrologen""]Synd att det är så förbenat dyrt att ta sig dit och leva där några dagar. Kostar som 2-3 andra resor.

Men det skall inte nämnas här egentligen.
Fina bilder från ett fint ställe jag skulle vilja se! :)

By the way, hade ni någon med vapenlicens med er?[/quote]

Nu flög vi med SAS och resan flygresan t/r kostade 4500 SEK om ja minns rätt, men Norwegian har också flygningar dit i April och frammåt. Tror nog man ska kunna få ner priset till runt 2500SEK som ja fatta det. Billigaste boendet är Spitsbergen Guesthouse som var enkelt men helt ok. Kolla upp det på booking.com..vi bet runt 500 SEK per pers. En taxiresa inom Byen kostar runt en hundring, men det mesta finns inom gångavstånd om man inte är rädd för att röra på sig. Maten i affären är dyr..så om man inte vill leva på makaroner och ketchup..så rekommenderar jag någon av de faktiskt ganska många restauranger som finns. Det är nästan Sverige priser på mat och dryck på krogen, då Svalbard har lägre skatt än övriga Norge. Heldagsturen med båt till Pyramiden kostar runt 1500:- och var VÄL värd pengarna. (Måltid ingick (Grillat valkött)).
Någon vapenlicens hade vi inte och det är väl inte direkt nödvändigt heller iom att man helst bokar guidade turer om man vill ge sig iväg på nåt längre. Det finns mycket att se nära byen och där behöver man inte vapen. Är man VAN vandrare och tänker sig att vandra långt bort på egen hand så måste man fråga Sysslemannen om lov och då måste man ha vapen med sig, om man sen behöver licens eller inte..det avgör sysslemannen. Tror man kan göra nåt skjutprov på plats eller liknande för att få hyra vapen.

Kan vara bra att tänka på att man inte bör åka dit för tidigt på året om man skall besöka Pyramiden...det är osäkert hur båtarna tar sig dit beroende på isläget, så det kan vara värt att vänta till juni/juli iaf..

Jag kommer åka dit igen för det var helt fantastiskt och jag känner att det finns massor mer att upptäcka. :)
Senast redigerad av 3 moraldk, redigerad totalt 0 gång.
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Inlägg av moraldk »

[quote=""huricane4""]Snyggt! Något jag verkligen skulle vilja besöka... Går det några färjor till Svalbard?[/quote]

Hurtigrutten tar väl sig dit upp ibland vad jag har förstått, men det är ju svindyrt. Går säkert några andra båtar också från nord-norge..men vet ingenting om priser o dyl..
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""moraldk""]Lägger upp några bilder från Gruve 2 vid Longyearbyen på Svalbard tagna i Aug i år.

Gruvan sattes i brand av tyskarna under andra värdskriget och brann ända fram till 1962. En gasexplosion har även drabbat gruvan då 6 människor dog. Gruvan utarmades och stängdes 1968.[/quote]

Har länge haft tanken och vaga planer kring en resa till Svalbard, bland annat fått tips från andra besökare, börjat kolla på bästa datum, varit nära flera gånger, men planerat resesällskap fått förhinder.

Försökt låta bli titta i denna tråd, vet hur avundsjuk jag blir, men var till sist tvungen ge mig.... :p

Härliga bilder!

/B
Skriv svar