Chernobyl + Pripyat

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

Nu har du visserligen redan bokat men jag åkte med chernobylwel.com förra året och är mycket nöjd. Vi var 3 dagar i chernobyl/pripyat, 2 dagar med grupp och 1 dag privat tur i pripyat. Den privata var riktigt riktigt bra då kunde vi åka dit vi ville åka samt att det var lite friare. Sen var vi även inne i kärnkraftverket vet ej när, hur osv när sådant anordnas vet bara att vi fick frågan om vi ville.
willec
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 12 aug 2016, 08:22

Inlägg av willec »

[quote=""mobe""]Nu har du visserligen redan bokat men jag åkte med chernobylwel.com förra året och är mycket nöjd. Vi var 3 dagar i chernobyl/pripyat, 2 dagar med grupp och 1 dag privat tur i pripyat. Den privata var riktigt riktigt bra då kunde vi åka dit vi ville åka samt att det var lite friare. Sen var vi även inne i kärnkraftverket vet ej när, hur osv när sådant anordnas vet bara att vi fick frågan om vi ville.[/quote]

Tog LupineTravel då det verkade enklast, kollade faktiskt på Chernobylwel.com också men genom Lupine så fixade de hotell samt att jag fick köpa till transfer till och från flygplatsen vilket kändes skönt (även om det blev rätt så mycket dyrare). Jag behövde endast boka flyget själv!

Ska börja med en grupptur, lär nog inte vara sista gången jag åker till Pripyat/Chernobyl, vill först se hur det är och få lite mer kännedom om området och någon gång senare ta en privat tur för lite mer "in depth" så att säga.

Första gången jag far ut och reser själv också, känns rätt originellt att åka till just ett sånt land som Ukraina när man inte vart utanför Sverige ensam tidigare!
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

[quote=""willec""]Tog LupineTravel då det verkade enklast, kollade faktiskt på Chernobylwel.com också men genom Lupine så fixade de hotell samt att jag fick köpa till transfer till och från flygplatsen vilket kändes skönt (även om det blev rätt så mycket dyrare). Jag behövde endast boka flyget själv!

Ska börja med en grupptur, lär nog inte vara sista gången jag åker till Pripyat/Chernobyl, vill först se hur det är och få lite mer kännedom om området och någon gång senare ta en privat tur för lite mer "in depth" så att säga.

Första gången jag far ut och reser själv också, känns rätt originellt att åka till just ett sånt land som Ukraina när man inte vart utanför Sverige ensam tidigare![/quote]

Min första Solo-resa utanför Sverige va med till Chernobyl/Kiev :p

Hoppas du har några hotellnätter extra så du kan "turista" i Kiev också
en fantastisk stad på alla sätt.
Allt är väldigt billigt och känns faktiskt säkrare än valfri Svensk stad.
Fråga gärna om du undrar något :)
willec
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 12 aug 2016, 08:22

Inlägg av willec »

Kom hem i Måndags. Var nog en av de bästa resorna jag har gjort i mitt (korta) liv, väldigt fascinerande att se och få höra lite historia runt det hela!

Kommer en liten "rapport" på det med tillhörande bilder när jag har kollat igenom alla 750 bilder jag har lyckats fota, kanske till helgen!
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""willec""]Kom hem i Måndags. Var nog en av de bästa resorna jag har gjort i mitt (korta) liv, väldigt fascinerande att se och få höra lite historia runt det hela!

Kommer en liten "rapport" på det med tillhörande bilder när jag har kollat igenom alla 750 bilder jag har lyckats fota, kanske till helgen![/quote]


Det ser iaf jag fram emot, några frågor jag undrat över:

-Vad gick det hela på med resor, transfer, boende, käk?

-Var det hyffsat smidigt eller råkade du ut för några problem på vägen?

-Hur många var ni i gruppen?
willec
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 12 aug 2016, 08:22

Inlägg av willec »

[quote=""DMT""]Det ser iaf jag fram emot, några frågor jag undrat över:

-Vad gick det hela på med resor, transfer, boende, käk?

-Var det hyffsat smidigt eller råkade du ut för några problem på vägen?

-Hur många var ni i gruppen?[/quote]

Tror att hela kalaset gick på nånstans mellan 7-8k, hade kunnat komma undan rätt så mycket billigare men jag tog allt genom LupineTravel (hotell, transfer) vilket gjorde det dyrare men det var riktigt smidigt då jag slapp leta hotell å böka med taxi själv! Käk å sånt ingick när man var i Chernobyl, men överlag så är allt riktigt billigt när det kommer till mat och dryck!

Inga problem alls, ruskigt bra service av LupineTravel faktiskt, allt flöt på riktigt bra.

Vi var 9st.
Senast redigerad av 1 willec, redigerad totalt 0 gånger.
willec
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 12 aug 2016, 08:22

Inlägg av willec »

https://flic.kr/s/aHskHLVcZc

Bättre sent än aldrig!

Här är ett fåtal bilder jag tog, har över 700 bilder totalt men valde ut några stycken tillsvidare.

Det var en väldigt intressant och rolig resa, kommer definitivt att göra om det någon gång framöver, dock inte en grupptur utan då tar jag en privat tur. Det var mycket man inte hann med att ta en ordentlig titt på, endast några få minuter (5-20 minuter) på varje ställe.
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Har inte läst tråden i sin helhet, men om någon missat det så finns Google streetview täckning i stora delar av stängda zonen. Kul och ofarlig turism med låg strålning.
willec
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 12 aug 2016, 08:22

Inlägg av willec »

[quote=""fredrik""]Har inte läst tråden i sin helhet, men om någon missat det så finns Google streetview täckning i stora delar av stängda zonen. Kul och ofarlig turism med låg strålning.[/quote]

Är rätt så ofarligt samt ganska låg strålning (0,3 radioaktiv strålning är normalt på geigermätare, var allt mellan 0,1-0,3 i zonen). Men om man inte har lust att ta sig dit så är det nog ett bra alternativ, är ju i och för sig en helt annan upplevelse att vara på plats och se det med egna ögon! :D
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Jo, att åka dit är såklart ett bättre alternativ 👌
Streetview är ett bra alternativ till att; inte åka och inte kolla streetview heller...

Dina flickr bilder var ett annat bra alternativ!
Skriv svar