Chernobyl + Pripyat

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Passar på att göra reklam för den sociala gruppen: http://28dagarsenare.se/group.php?groupid=15

Det där att strålningen är normal inuti byggnaderna var något nytt för mig, har läst och hört flera gånger att strålningen "satte sig" i väggar, golv och tak och därför skulle man undvika att vara i byggnaderna allt för länge.

Informationen lugnade ner mig lite, tackar... har drömt om att åka ner dit under några år nu.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
NoFace
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 20:35

Inlägg av NoFace »

[quote=""rjd2""]dock är väl detta ett av få ställen där folk inte är så sugna på att sno med sej souvenirer hem :cool: [/quote]

Jo enligt uppgift har det varit begärligt med köks och toa utrustning , vattenledningar, elkalbler (koppar) e t c.

Som framgått i annan tråd (tror jag) finns det ju nedlagda kärnkraftsdrivna fyrar uppåt nordkusten och de har utsatts för plundring trots skyltar om uppenbar livsfara. Oklart om bovarna överlevt hem med bytet

Vad gäller strålningen i husen har jag för min del hört att det är de lägenheter som vetter mot kärmkraftsverket och med öppna fönster man skall akta sej för. Folk öppnade väl fönstren och spanade mot skådespelet utan att veta bättre och sedan blev det bråttom att komma iväg
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Saddam""]Passar på att göra reklam för den sociala gruppen: http://28dagarsenare.se/group.php?groupid=15

Det där att strålningen är normal inuti byggnaderna var något nytt för mig, har läst och hört flera gånger att strålningen "satte sig" i väggar, golv och tak och därför skulle man undvika att vara i byggnaderna allt för länge.

Informationen lugnade ner mig lite, tackar... har drömt om att åka ner dit under några år nu.[/quote]

då är vi 2. dock svettigt skulle knappast va lugn om jag tralla runt där, tyckte det to.m va obehagligt att gå in i bergrummet på värmdö där man förvarat lågaktivt avfall från r1...
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""rjd2""]då är vi 2. dock svettigt skulle knappast va lugn om jag tralla runt där, tyckte det to.m va obehagligt att gå in i bergrummet på värmdö där man förvarat lågaktivt avfall från r1...[/quote]
Men byggnaderna är ju välutforskade så jag hade nog varit lugn, många tar med sig geigermätare och mäter här och där. Dock kan man inte besöka de lite mindre kända ställena som t.ex. skeppsvraken då de är omgärdade av skog ända ner till vattnet.

Kommer ihåg någon bildserie där en snubbe stannade till vid ett monument bestående av bl.a. en staty och en pansarbil, de lade geigermätaren på ett av däcken och mätaren sköt iväg...

Bergrummet i Värmdö är väll plomberat numera, synd... hade velat besöka det.
Där förvarades det "bara" lågradioaktivt avfall i några år så det går inte att jämföra med vissa ställen i Pripyat.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

finns väll nått ställe kallat rödaskogen eller nått där radioaktiviteten ska vara bland bland dom högre
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Härlig film. Kan inte se mig mätt på bilder därifrån. Skrämmande men ändå vackert.
Användarvisningsbild
Shroomina
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 30 apr 2009, 13:41

Inlägg av Shroomina »

Jag var där o gjorde ett besök i juni, det var en upplevelse kan jag säga, även om alla medverkande inte verkade så sugna på att ägna tid åt fotografering som jag..

Låter som att vi hade samma snubbe från militären med oss, vi fick iaf efter "utflykten" en massa mat vi med (+ konstig odrickbar saft!) :p
Vår dagstur var något billigare, men det kan ha berott på att vi var fler än tre och att vår hostelsnubbe var förvirrad när det gällde betalning. Vi åkte bilbälteslös folkabuss dit och tillbaka från Kiev.

Vi fick höra att stativ och andra föremål man nudda mark med var mer eller mindre förbjudna. Detta + lite egen noja över att nudda vid "farliga" väggar, tramp i mossan etc. resultera i en del suddiga bilder inifrån byggnader, men utomhusbilderna blev iaf helt okej! (Kommer antagligen att lägga upp dem så snart pixbox slutar tramsa i december) :)

Pripyat med omnejd är för min del värt minst ett besök till, gärna en dag med friare egen vandring och med mer tid. Kunde ju kanske lämpa sig att åka dit med fler UE:are då, så kan vi tjata oss till saker tillsammans :cool:
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Saddam""]Men byggnaderna är ju välutforskade så jag hade nog varit lugn, många tar med sig geigermätare och mäter här och där. Dock kan man inte besöka de lite mindre kända ställena som t.ex. skeppsvraken då de är omgärdade av skog ända ner till vattnet.

Kommer ihåg någon bildserie där en snubbe stannade till vid ett monument bestående av bl.a. en staty och en pansarbil, de lade geigermätaren på ett av däcken och mätaren sköt iväg...

Bergrummet i Värmdö är väll plomberat numera, synd... hade velat besöka det.
Där förvarades det "bara" lågradioaktivt avfall i några år så det går inte att jämföra med vissa ställen i Pripyat.[/quote]


Jo 30 cm betong vid senaste besöket, går ju inte att jamföra alls snarare att den nojjan man hade där gånger 100 skulle jag ha i pripyat...
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Ska de inte finnas nån fräck "radar" anläggning nära tjernobyl med som sände på riktigt låg frekvens, är väldigt stor med. Har för mig jag sett nån bild på det men kan vara jag som är förvirrad med :p

Hittade lite info nu
http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Woodpecker
Rätt snygg :)
Senast redigerad av 1 huricane4, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: La till en länk
Skriv svar