Chernobyl + Pripyat

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""CB Milton""]Radarpulsen var så bredbandig att den störde allt i sin väg.[/quote]
Ahaaa, nu fattar jag...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Eternit
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 12:53
Kontakt:

Inlägg av Eternit »

Åh, den ryska hackspetten! Hade helt glömt av att den existerade. Nästan lite sorgligt att läsa hur den mot slutet hördes allt mer sällan, och tillslut tystnade 89 :(

Har för övrigt fått lite prisuppgifter när det gäller 2- och 3-dagars turer till zoonen, mer info finns i den sociala gruppen.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

dessa är rätt sjuka med,radarstationer runt om i öststaterna. Nån med insikt kan säkert förklara men jag har fått intrycket av snedväggen har nåt med konstruktionen att göra =) har sett den del olika med denna konstruktion

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 3 rjd2, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""CB Milton""]Under snedtaket gömmer sig själva radarn. Den måste få en viss vinkel för att studsa i atmosfären för att kunna "se" bortom horisonten. Jämför det med en vanlig rundradiosändare. Rent teoretiskt utan några som helst hinder, platt mark och helt rundstrålande antenn når den fram till horisonten + 30%. Nu ser verkligheten lite annorlunda ut än i teorin.

Bild nr 2 och 3 påminner väldigt mycket om Skrunda radar i Lettland.

Denna imponerande sak finns i Xinjian-provinsen i Kina och tillhör en av de otal störsändare som gör allt för att släcka ut Sound of Hope, VOA, BBC, DW m.fl. Bild
Kineserna stör med kraftig övermodulerad musik och har fått öknamnet The Chinese fire dragon. Det är en loop som går en timme och börjar om på nytt sen. Det kusliga är att den inte är fasförskjuten från någon av dessa störsändare så den måste antagligen länkas via satellit. Man har lokaliserat den starkaste av den kinesiska störsändarna till ön Hainan.

Vissa andra länder tar till wobbler. OBS! Varning för högt ljud! eller bara brus.

Nu kom vi lite utanför ämnet men det finns mer än bara "hackspetten" som stör och störde mer eller mindre aktivt.

Den mest knäppa störsignal jag hört är dubbelmodulering av en talliknande signal, använt av Polen och Sovjet mellan 1976-1988.
Talsignal
Ev. användes en sådan här tingest
Bild[/quote]


förlåt för o.t var lite nyfiken bara, nån av dom kan säkert va skrunda det var nog den jag leta efter ifrån början hade bara tappat namnet. Så sökte på large russian radar och fick upp dessa...
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""CB Milton""]Denna imponerande sak finns i Xinjian-provinsen i Kina och tillhör en av de otal störsändare som gör allt för att släcka ut Sound of Hope, VOA, BBC, DW m.fl. [/quote]

Skulle gärna läsa mer om dessa kinesiska tingestar och var de är placerade. Har du möjligen en länk?
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Hittade just de här bilderna, apropå radar... finns även en del annat från Tjernobyl på samma sida.
http://www.neqo.be/Mambo/index.php?opti ... Itemid=263
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Fibbän
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 29 sep 2009, 14:21

Inlägg av Fibbän »

Så jävla fränt ställe, är dock få saker jag är mer rädd för än radioaktivitet!

Fick ni se några av dessa helikoptrar som ska så övergivna där?

För ni som ibland läser illustrerad vetenskap så hoppas jag inte ni har missat reportaget och bilderna därifrån, var någon läskig historia om unga pojkar som blev lovad lägenhet,bil osv om dom dök i vattnet under kraftverket, enligt källan så är nästan alla av dem döda idag!
Skriv svar