Chernobyl + Pripyat

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

Hehe, fick de en äkta Google-översättning? :D Oftast men inte alltid begripbart.

Går det att besöka andra sidan utan allt för mycket byråkrati är jag klart intresserad. Pripyat börjar väl snart bli mainstreamsemester fast väldigt tyst från Vitryssland.
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

[quote=""Bengiz""]Hehe, fick de en äkta Google-översättning? :D Oftast men inte alltid begripbart.

Går det att besöka andra sidan utan allt för mycket byråkrati är jag klart intresserad. Pripyat börjar väl snart bli mainstreamsemester fast väldigt tyst från Vitryssland.[/quote]

Hehe jepp det fick dom :) och har översatt dokumentet nu och det stod i princip bara att jag skulle höra av mig till en annan e-mail adress så nu har jag skickat iväg ett mail dit istället :)

Ja Vitryssland känns lite mer outforskat, få se hur mkt byråkrati det blir i slutändan :)
Senast redigerad av 1 huricane4, redigerad totalt 0 gånger.
SvenHedin
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 09 sep 2009, 13:09

Inlägg av SvenHedin »

Ja och en kamrat kommer med 99% sannolikhet att bila ner till Ukraina nu i sommar. Kommer att åka ner till Chernobyl/Pripyat för vidare färd ner emot Kiev och Odessa för att sedan gå in i Moldavien/Rumänien In i Ukraina igen. Kommer bli många mil i bilen ja vet.

Bilade förra året i Ukraina och det var bland det bästa vi någonsin gjort så vi tänkte hälsa på lite vänner och så under resans gång.

Så om det är någon som ska bila så tar vi gärna ta rygg på den. Alt om det finns någon Bra människa som är sugen på att åka med i våran bil under resan.

Allt förutsätter att det inte är inbördeskrig i landet.
Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

Låter som en riktigt fin semster SH! Hur länge räknar ni vara på tur?
Odessa verkar vara en häftig plats jag gärna vill se nån dag.
Rumänien också, får en bild av sagolika slott i bergen...mmm. :)

Min tanke med att åka på våren är att kunna se Pripyat mer i helhet innan byggnader försvinner i grönskan.
Vad säger ni B och Hurricane, vår eller sommar? Mina polare verkar inte bli med så det blir isf en riktig 28DS-semester :cool:
SvenHedin
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 09 sep 2009, 13:09

Inlägg av SvenHedin »

Ja vi tänkte väl vara borta tre veckor kanske, beror på hur länge vi orkar med varandra. Tar på krafterna att åka bil i tre veckor med allt det innebär. Vi var i Rumänien sommaren som var. Det finns många häftiga slott i det landet.
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

[quote=""Bengiz""]Låter som en riktigt fin semster SH! Hur länge räknar ni vara på tur?
Odessa verkar vara en häftig plats jag gärna vill se nån dag.
Rumänien också, får en bild av sagolika slott i bergen...mmm. :)

Min tanke med att åka på våren är att kunna se Pripyat mer i helhet innan byggnader försvinner i grönskan.
Vad säger ni B och Hurricane, vår eller sommar? Mina polare verkar inte bli med så det blir isf en riktig 28DS-semester :cool: [/quote]

Rumänien vore riktigt kul å besöka.
Så du har också opålitliga polare ;) Vågar inte lämna några besked tyvär, har många andra resor på planeringsstadiet....
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

[quote=""SvenHedin""]Ja och en kamrat kommer med 99% sannolikhet att bila ner till Ukraina nu i sommar. Kommer att åka ner till Chernobyl/Pripyat för vidare färd ner emot Kiev och Odessa för att sedan gå in i Moldavien/Rumänien In i Ukraina igen. Kommer bli många mil i bilen ja vet.

Bilade förra året i Ukraina och det var bland det bästa vi någonsin gjort så vi tänkte hälsa på lite vänner och så under resans gång.

Så om det är någon som ska bila så tar vi gärna ta rygg på den. Alt om det finns någon Bra människa som är sugen på att åka med i våran bil under resan.

Allt förutsätter att det inte är inbördeskrig i landet.[/quote]

Låter fantastiskt!
Dock börjar jag bli orolig över ukrainas närmaste framtid...
Tycker det känns lite fel att EU sätter in restriktioner mot en folkvald regering som utsätts för kuppförsök av ett nynasistiskt parti.
eller kanske bara jag som missuppfattat läget?
Synd om dom vanliga hederliga Ukrainare som fått sin Protest mot en korrupt regering "förstörd"
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Chernobyl + Pripyat

Inlägg av htiawe »

Protesterna började i november då Ukrainas President verkade gå mot ett frihandelsavtal med Ryssland istället för att närma sig EU för att därefter kunna gå med i unionen. Yanukovych är "nära vän" med Putin och har väldigt mycket att tjäna på att välja Ryssland, dock verkar det som att det är han och de få rika i Ukraina som tjänar på det och inte den stora massan.

EU erbjuder demokrati och Ryssland erbjuder pengar, folket kräver demokrati och Yanukovych ser pengarna.
SvenHedin
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 09 sep 2009, 13:09

Inlägg av SvenHedin »

Ukraina är ganska så splittrat land. I Öst bor många ryssar som gärna vill närma sig Ryssland. De ja känner som ja pratat med Bor i Lviv och så gott som alla verkar hata Janukovytj där. Hade några som var nere i Kiev förra helgen om demonstrerade. Nu är det ju iof folk i 20-30 årsåldern, klart som fan de hellre vill hänga i EU än att hänga med Ryssland. Vi får se vart det barkar förhoppningsvis så lugnar det ner sig. Ukraina har ju ca 45 miljoner invånare samt hyfsat bra krigsmaterial så ett krig där skulle vara katastrof för Europa.
Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

Jaha, så imorn vaknar Ukrainarna i ett land utan president, teoretiskt sett... intressant läge :confused:

Hoppas verkligen det lugnar sig
Senast redigerad av 1 Bengiz, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar