Chernobyl + Pripyat

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Chernobyl + Pripyat

Inlägg av htiawe »

Det går att ta sin egen bil men det är tydligen, som jag förstått, oändligt mycket omständigare än att anlita ett guideföretag. Byråkratin är vl inte helt smidig för boende utanför Ukraina.

När jag var dit 2012 så pratade jag med guiden om var jag ville åka och inte, då var det inga problem att stanna till i mindre byar runt Pripyat. Dock var det inte tillåtet att åka till DUGA-radarn vid det tillfället.
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

[quote=""htiawe""]Det går att ta sin egen bil men det är tydligen, som jag förstått, oändligt mycket omständigare än att anlita ett guideföretag. Byråkratin är vl inte helt smidig för boende utanför Ukraina.

När jag var dit 2012 så pratade jag med guiden om var jag ville åka och inte, då var det inga problem att stanna till i mindre byar runt Pripyat. Dock var det inte tillåtet att åka till DUGA-radarn vid det tillfället.[/quote]


Jo den verkar lite invecklad men allt handlar ju bara om att ha rätt papper med rätt stämplar och från rätt personer ;)

Ne Duga antenn blev ju tillgänglig först i slutet av 2013 :(
Ett annat ställe som är förbjudet är ju Bilkyrkogården, varför vet jag inte?
och när jag va där gick det inte heller besöka "Yanov Train Station"
Sen gick jag över en lång gångbro till en ö men det va tydligen också en förbjuden del...

Fick precis mail från "Solo East" och dom hade inga kontakter med den Vitryska delen.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""huricane4""]Ett annat ställe som är förbjudet är ju Bilkyrkogården, varför vet jag inte?[/quote]
Finns ju en plattform uppbyggd enbart för turister där(med utsikt över området), frågan är vilka som får komma dit. Själva fordonskyrkogården är nog stängd ett tag till.

Dock chansar vissa och får in ändå, fotografen Jani Karvonen t.ex: [ länk till några utav hans bilder ]

Seriös fråga: hur f-n vågar man plundra dessa fordon på delar? Man har nog ingen vetskap om radioaktivitet om man plockar med sig delar därifrån...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

[quote=""Saddam""]Finns ju en plattform uppbyggd enbart för turister där(med utsikt över området), frågan är vilka som får komma dit. Själva fordonskyrkogården är nog stängd ett tag till.

Dock chansar vissa och får in ändå, fotografen Jani Karvonen t.ex: [ länk till några utav hans bilder ]

Seriös fråga: hur f-n vågar man plundra dessa fordon på delar? Man har nog ingen vetskap om radioaktivitet om man plockar med sig delar därifrån...[/quote]

Det va nya bilder för mig, tackar.
Ne det känns ju som man kan hitta bättre ställen å stjäla bildelar från....

Hmmm översatte lite med Google translate...
finns det någon "bättre" online översättare?
Eller nån som vet om nått företag man kan skicka dokument till för manuell översättning?

Punkt 6 är nog den enda punkten jag tror jag kan fixa smidigt, är väll bara ett läkarintyg...

Är från den Ukrainska Administrationen:

The total list
documents required to be attached to the application for a special permit to conduct certain activities in the exclusion zone and zone (mandatory) resettlement

1. Notarized copy of the Ministry of Economy of Ukraine accredited musician (legal entity-resident) projects (programs) of the international technical assistance.

2. A notarized copy of the charter (regulations) of an activity.

3. A certified copy of the contract to perform work in the exclusion zone and the zone of (mandatory) evacuation, or a certified copy of the proposal.

4. A certified copy of a license to perform work contracted (unless stated activities are subject to licensing according to Law of Ukraine "On licensing certain types of activities").

5. A certified copy of the authorization department Mizhnnaglyadohoronpratsi to start work.

6. A certified copy of the Final Act of the results of periodic medical examinations of personnel that can work for health reasons in terms of ionizing radiation.

7. A certified copy of hygienic conclusion of the Chief State Sanitary Doctor of the exclusion zone of the production activity of an activity in the exclusion zone.

8. A certified copy of the minutes of testing of personnel rules, regulations and standards on nuclear and radiation safety.

9. A certified copy of the contract to provide personnel and individual monitoring of current radiation control.

10. A certified copy of the contract with SSE "Chornobyl spetskombinat" SSE "Chornobyl NPP" or chipboard "TSPPRV" on life support personnel: Rental of buildings, provision of beds in dormitories, decontamination clothing and laundry, public service organization of preventive nutrition.

11. A certified copy of training information for decisions on land-use center organizational and technical support to manage exclusion zone SSE "Chornobyl spetskombinat" about the use or not use the legal entity or individual plots of land in the exclusion zone.

12. Document confirming the maintenance staff personal protection.

Head of the Department for Management
objects exclusion zone and providing
its barrier function V.M.Zolotoverh
Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

Läser man på turistsidorna så verkar de flesta guider anpassningsbara till kundernas önskemål så länge man har en mindre grupp. Men visst skulle det vara enklare att smyga in i byggnader om man färdas själv. Allt spännande ligger så utspritt. Måste vara svårt att hinna se sig nöjd med bara 2-dagars guidad tur.

Stjäla bildelar från den skroten? :eek: Folk är ju inte kloka.
Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

Äntligen fått svar från charterbolaget, tog tid då de var tvungna att diskutera lite.

Vi får använda kamerastativ trots generellt förbud då jag föreslog plastpåsar på tassarna mot dammet... himla tur för skakiga jag. :)

Underjordiska misilbasen ca 2km bortom Hackspetten kan inte besökas pga. den e vattenfylld sedan 2013 :(

Nattlig utflykt är strikt förbjudet, men vi får stanna till kl 18.00. Så här års är det rätt mörkt då även där.

Bilskroten visar de men svarade inte på om det bara är från plattformen.

De ordnar 1-5 dagars turer och är vi ett slutet sällskap kan vi styra upplägget mycket mer. Pris hänger givetvis på antalet deltagare.
Tallsniffaren
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 22:36

Inlägg av Tallsniffaren »

[quote=""Bengiz""]Äntligen fått svar från charterbolaget, tog tid då de var tvungna att diskutera lite.

Vi får använda kamerastativ trots generellt förbud då jag föreslog plastpåsar på tassarna mot dammet... himla tur för skakiga jag. :)

Underjordiska misilbasen ca 2km bortom Hackspetten kan inte besökas pga. den e vattenfylld sedan 2013 :(

Nattlig utflykt är strikt förbjudet, men vi får stanna till kl 18.00. Så här års är det rätt mörkt då även där.

Bilskroten visar de men svarade inte på om det bara är från plattformen.

De ordnar 1-5 dagars turer och är vi ett slutet sällskap kan vi styra upplägget mycket mer. Pris hänger givetvis på antalet deltagare.[/quote]

Varför är det förbjudet att vistas där nattetid? om det är någon som vet.
Tallsniffaren
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 22:36

Inlägg av Tallsniffaren »

Någon mer än jag som sett denna film? http://www.imdb.com/title/tt1991245/?ref_=nv_sr_1 och den här dokumentären? http://www.animalplanet.com/tv-shows/ri ... waters.htm
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

[quote=""Bengiz""]Äntligen fått svar från charterbolaget, tog tid då de var tvungna att diskutera lite.

Vi får använda kamerastativ trots generellt förbud då jag föreslog plastpåsar på tassarna mot dammet... himla tur för skakiga jag. :)

Underjordiska misilbasen ca 2km bortom Hackspetten kan inte besökas pga. den e vattenfylld sedan 2013 :(

Nattlig utflykt är strikt förbjudet, men vi får stanna till kl 18.00. Så här års är det rätt mörkt då även där.

Bilskroten visar de men svarade inte på om det bara är från plattformen.

De ordnar 1-5 dagars turer och är vi ett slutet sällskap kan vi styra upplägget mycket mer. Pris hänger givetvis på antalet deltagare.[/quote]

Kul! hur många dagar har du tänkt att vara där?
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

[quote=""Tallsniffaren""]Någon mer än jag som sett denna film? http://www.imdb.com/title/tt1991245/?ref_=nv_sr_1 och den här dokumentären? http://www.animalplanet.com/tv-shows/ri ... waters.htm[/quote]

Chernobyl diaries är bra men är inte inspelad i chernobyl....

Kollade 5-10 minuter på dokumentären å den va ju fruktansvärt dålig!


[quote=""Tallsniffaren""]Varför är det förbjudet att vistas där nattetid? om det är någon som vet.[/quote]

Troligen för att det är lättare att det händer olyckor.. tråkigt att tex trilla ner i en öppen avloppsbrunn ;)
Detta förbud gäller troligen bara "turister" dom som arbetar där har nog andra tillstånd.
Skriv svar