Övergivit kloster i Katalonien (Spanien)

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
rickypujol
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 19:37

Övergivit kloster i Katalonien (Spanien)

Inlägg av rickypujol »

Här kommer lite bilder på ett övergivet kloster som jag, min far och bror hittade när vi gjorde en utflykt till bergen för ungefär 3 år sedan.

http://www.pixbox.se/alb_show_id593235_page0.html

Detta kloster har varit övergivet ganska länge. När araberna kom till spanien så flydde munkarna som bodde i klostret. Klostret är omringat av ett högt staket men vi gjorde ett hål i staketet så vi kunde klättra in. I den skick som den är nu har den inte alltid varit. Arkitekter har varit där och grävt ut lite men nu försöker dem återställa klostret men dem har inte kommit så långt med tanke på att ekonomin i Spanien inte ligger så bra till just nu.

2 av bilderna som finns på albumet så kan man se ett människo huvud och revben, detta skelet var gammalt så det kan ha varit en död munk. Det var precis som om golvet över den dödes hade rasat och då hade huvudet och revben trillat ut ur graven. Min pappa stack in huvudet för att han såg någon silvrig sak men han tog genast bort huvudet för att det lukta mycket illa. Eftersom vi respekterar de döda så rörde vi ej skelettet. Numera är skelettet borta, antagligen har någon tagit det eller så har dem begravt det någon annanstans.

I somras så stack jag och min pappa över gränsen till Frankrike från Spanien och hittade en kyrka med ett liknande torn som det övergivna klostret hade. Själv tycker jag att det är väldigt likt.

Bild