Italien - Kyrkan på berget

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Italien - Kyrkan på berget

Inlägg av moraldk »

Nyss hemkommen från Italien sitter jag och tittar igenom mina bilder från resan. Kastar upp denna lilla bildserie från en bergsvandring då jag sprang på en ruin av en liten kyrka.. Ingen aning om ålder, men rejält förfallen var den..

http://www.pixbox.se/alb_show_id1197390_page0.html
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Läckra bilder. Skulle vara kul om någon religionshistorisk eller arkitekturbevandrad person kunde pricka en ungefärlig datering. Själv gissar jag på någonstans mellan åren efter Jesu död fram till kanske 1850-talet ;)
Användarvisningsbild
Sunken
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 12 jul 2010, 06:37

Inlägg av Sunken »

Att ett sådant "extremkristet" land som Italien har övergivna kyrkor trodde man inte.

Härliga bilder har du tagit iaf. :)
Har man barnasinnet kvar leker livet

Lite bilder
Användarvisningsbild
FairDinkum
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 29 jun 2010, 12:53

Inlägg av FairDinkum »

Ser ut som att kapellet är jordbävningsskadat eller kanske sönderskjutet/bombat. Var, ungefär, i Italien ligger det?
Life is like a sewer - What you get out of it depends on what you put into it
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Inlägg av moraldk »

[quote=""FairDinkum""]Ser ut som att kapellet är jordbävningsskadat eller kanske sönderskjutet/bombat. Var, ungefär, i Italien ligger det?[/quote]

Jordbävningsskadat är nog troligt..men svårt att bedöma pga förfallet gått så långt.. Trakten är ju känd för en del seismisk aktivitet. Spår av betongfundament som troligtvis har haft kanoner monterade fanns i närheten..men jag har ej hört berättats om att några strider ska ha ägt rum där i modern tid. Kyrkan ligger i Ligurien i bergen nordväst om San Remo.
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Skriv svar