Tyskland, övergivet sjukhusområde

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Vogue
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 16 okt 2009, 22:33

Tyskland, övergivet sjukhusområde

Inlägg av Vogue »

En klassiker jag fick chansen att besöka för några veckor sedan. Klart värt ett besök. Området byggdes upp i början på 1900-talet och övergavs till sist 1990 (även om vissa delar än i dag är i bruk, dessa ligger dock inte i direkt anknytning till området jag besökt nedan).

Kirurgiska avdelningen ser först inte speciellt imponerande ut men byggnaden är ordentligt långsmal och innehåller bland annat tre stora operationssalar, växthusen nedan.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Denna byggnad, om jag inte minns fel, är den gamla tvättstugan;
Bild
Bild

Om kirurgen övergavs 1990 har detta hus stått tomt betydligt längre, notera träden som växer på taket och i stora salen;
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

Maffigt, fantastisk arkitektur.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Alltid lika fint. Hoppas du klara dej utan trubbel, dom verkar höjt bevakningen massor sen mitt första besök. När vi var där i somras för ett återbesök hann vi inte ens in genom huvudgrinden innan väktare dök upp....
Vogue
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 16 okt 2009, 22:33

Inlägg av Vogue »

[quote=""rjd2""]Alltid lika fint. Hoppas du klara dej utan trubbel, dom verkar höjt bevakningen massor sen mitt första besök. När vi var där i somras för ett återbesök hann vi inte ens in genom huvudgrinden innan väktare dök upp....[/quote]


Ajdå! Nej för oss var det lungt, men vi gick runt och tog "bakvägen" genom skogen in.

Jag inte gjort något jättejobb i spaningsarbetet men när övergavs de olika husen? Det mesta tycks vara övergett runt 1990, men de sista bilderna visar ju ett annat hus som måste stått tomt mycket längre, någon som vet?
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Vogue""]Ajdå! Nej för oss var det lungt, men vi gick runt och tog "bakvägen" genom skogen in.

Jag inte gjort något jättejobb i spaningsarbetet men när övergavs de olika husen? Det mesta tycks vara övergett runt 1990, men de sista bilderna visar ju ett annat hus som måste stått tomt mycket längre, någon som vet?[/quote]

1995 ska ryssarna lämnat området, men ruinen lär ju stått tom längre. Och kirurgin (som du plåtat) användes så sent som 2000 enligt vad jag fått fram.
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""rjd2""]1995 ska ryssarna lämnat området, men ruinen lär ju stått tom längre. Och kirurgin (som du plåtat) användes så sent som 2000 enligt vad jag fått fram.[/quote]

Ryssar i Tyskland 1995?
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""daytripper72""]Ryssar i Tyskland 1995?[/quote]

Ja dom var tydligen kvar långt efters murens fall.....

"In 1945, Beelitz-Heilstätten was occupied by Soviet forces, and the complex remained a Soviet military hospital until 1995, well after the German reunification."

"In 1994, a new era began for Beelitz began. The Soviet garrison withdrew and the land was returned to the former owners, the LVA. In 1995 the site was listed, and due the listing conditions, the LVA then sold the 200 hectare site to Beelitz Heilstätten GmbH & Co. KG, a subsidiary of the group Roland Ernst"
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

Jag var förbi kort i somras, såg inte skymten av någon vakt men däremot en grupp studenter som gick med guide, som hade nyckel till hänglåsen. Men det var vid huvudbyggnaderna, kanske annorlunda vid andra hus där de tex ligger på annans mark?

Hade familjen i släptåg och vi alla gick in genom hål i staketet alldeles bredvid stora grinden. När vi skulle gå ut var det två hantverkare som stod där och lagade det :-) En skylt på grinden upplyste om att man kunde få gå fototurer.

http://www.flickr.com/photos/wildhack/s ... 773116094/
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Vi hade nog förhoppningsvis bara ett fruktansvärt oflyt. Polisen hade även vart där på morgonen då det vart nån "fest" på området. Av det väktarn haspla ur sej på tyska lyckades jag förstå att nån hade dött tidigare under sommaren då dom ramlat ner i nån gatubrunn eller liknande som saknade lock... därav den höjda bevakningen.

[quote=""wildhack""]Jag var förbi kort i somras, såg inte skymten av någon vakt men däremot en grupp studenter som gick med guide, som hade nyckel till hänglåsen. Men det var vid huvudbyggnaderna, kanske annorlunda vid andra hus där de tex ligger på annans mark?

Hade familjen i släptåg och vi alla gick in genom hål i staketet alldeles bredvid stora grinden. När vi skulle gå ut var det två hantverkare som stod där och lagade det :-) En skylt på grinden upplyste om att man kunde få gå fototurer.

http://www.flickr.com/photos/wildhack/s ... 773116094/[/quote]
Vogue
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 16 okt 2009, 22:33

Inlägg av Vogue »

Vi hade brist på ficklampor så det var flera byggnader vi inte kunde gå in i, eller vågade. Kan tänka mig att man ska vara lite försiktig, som på så många andra ue-platser. Kompisen jag hade med mig skulle absolut upp på taket till den byggnad som stått övergiven längst tid, med tanke på skicket det huset befann sig i bedömde jag det vara galenskap.
Skriv svar