Hjälp med Sitges med omnejd

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Froggbul
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 22:04

Hjälp med Sitges med omnejd

Inlägg av Froggbul »

Tjena!

Är och jobbar i Stiges och har alltid sneglat på motorbanan och vattenparken när jag varit här. Båda platserna verkar inte helt okända i forumet...

Hur som helst, tänkte göra slag i saken någon dag framöver och funderade på om det är någon som har tips på andra intressanta resmål i närheten av Sitges.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Froggbul""]Tjena!

Är och jobbar i Stiges och har alltid sneglat på motorbanan och vattenparken när jag varit här. Båda platserna verkar inte helt okända i forumet...

Hur som helst, tänkte göra slag i saken någon dag framöver och funderade på om det är någon som har tips på andra intressanta resmål i närheten av Sitges.[/quote]

Vattenlandet var (är?) helt underbart!

Blev ytterligare några besök under Spanienresan, men är väl 4-5 år sedan nu, så minnet har bleknat en smula, så jag är osäker på kordinater.

Vägkrogarna är nog rivna, skulle dras fram en ny väg, det gamla slottet och gruva ligger, om jag inte minns galet, inåt landet från Barcelona sett.
http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... s/Spanien/

/B
Froggbul
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 22:04

Inlägg av Froggbul »

Vattenlandet är som det "alltid" varit och banan lika så.

Vägen är byggd, dock så har jag inte åkt den gamla vägen så har ingen aning om hur vägkrogarna mår.

Härliga bilder! :)
Froggbul
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 22:04

Sv: Hjälp med Sitges med omnejd

Inlägg av Froggbul »

En liten rapport från Spanien.

Slottet står kvar men man har gjort ett renoveringsförsök som avbrutits. Alla fönster på nedervåningen var igenmurade men grinden in i kåken var uppbruten. Några golv/tak är nya och yttertaket har fått lite nytt murbruk men det har redan börjat förfalla.

Gruvkontoret och fabrikslokalen vid gruvan är kvar men kåken mellan dom har rasat.

Åker man runt i området runt Berga finns det rätt mycket sevärt, exempelvis en mindre nyligen övergiven skidort.

Vattenparken blev vi bortkörda från av ett gäng som skulle leka med soft airguns. Hela stället är fullt med kulor så man ska nog inte bli förvånad om man springer på någon i militärkläder där.

Autodromen var riktigt imponerande! Har aldrig sett den tidigare på nära håll så kunde aldrig tänka mig att den var så stor. Lite begränsad access, pratade med lokalbefolkningen och fick lova att vi skulle hålla oss till den södra halvan av banan. De verkade inte jätteförtjusta i besök...
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Froggbul""]
Autodromen var riktigt imponerande! Har aldrig sett den tidigare på nära håll så kunde aldrig tänka mig att den var så stor. Lite begränsad access, pratade med lokalbefolkningen och fick lova att vi skulle hålla oss till den södra halvan av banan. De verkade inte jätteförtjusta i besök...[/quote]

Trevligt med en dagsaktuell rapport från södern! :)

Fanns skyltarna kvar vid banan? :p

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Froggbul
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 22:04

Sv: Hjälp med Sitges med omnejd

Inlägg av Froggbul »

Vi snackade med några lokala gubbar och alla varnade för hundarna i norra änden av banan så vi höll oss därifrån. Skulle tro att skyltarna är mot norra änden för vi såg dom inte. Däremot var det lite skyltar vid grindarna:

PROPIETAT PRIVADA
PROHIBIT EL PAS
CAMINO PARTICULAR
PROHIBIDO EL PASO

Inte för att jag är duktig på Spanska men man kan ju ana ungefär hur sugna de är på besök...
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

[quote=""Froggbul""]Vi snackade med några lokala gubbar och alla varnade för hundarna i norra änden av banan så vi höll oss därifrån. Skulle tro att skyltarna är mot norra änden för vi såg dom inte. Däremot var det lite skyltar vid grindarna:

PROPIETAT PRIVADA
PROHIBIT EL PAS
CAMINO PARTICULAR
PROHIBIDO EL PASO

Inte för att jag är duktig på Spanska men man kan ju ana ungefär hur sugna de är på besök...[/quote]

bara för jag gillar att gissa då=)

PROPIETAT PRIVADA = Privat område ?
PROHIBIT EL PAS = Förbjudet tillträde?
CAMINO PARTICULAR = Obehöriga äga ej tillträde?
PROHIBIDO EL PASO = tillträde förbjudet?

nått sånt kanske?
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""benkar""]Vattenlandet var (är?) helt underbart!

Blev ytterligare några besök under Spanienresan, men är väl 4-5 år sedan nu, så minnet har bleknat en smula, så jag är osäker på kordinater.

Vägkrogarna är nog rivna, skulle dras fram en ny väg, det gamla slottet och gruva ligger, om jag inte minns galet, inåt landet från Barcelona sett.
http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... s/Spanien/

/B[/quote]

Det där var den bästa resan vi gjorde, runt 20 mars 2007.
Froggbul
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 22:04

Sv: Hjälp med Sitges med omnejd

Inlägg av Froggbul »

Appropå spanskan. Tycker nog toppnoteringen var den text som var sprayad i rött på den kritvita väggen inne på andra vången i gruvkontoret:

PROPIEDAD PRIVADA
AJUNTAMIENTO

Och appropå Spanien så går det nog göra riktigt grymma upptäckter om man har tid att åka runt lite. Det är verkligen gott om övergivna saker här. En klar toppnotering på övergivet om man är åt det lite mer äventyrliga hållet är "El Camino del Rey". Förvisso inte i närheten av Sitges men värt att lägga lite tid för att titta på.
Användarvisningsbild
insu
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 18 apr 2011, 06:27

Inlägg av insu »

[quote=""benkar""]det gamla slottet och gruva ligger, om jag inte minns galet, inåt landet från Barcelona sett.
http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... s/Spanien/
/B[/quote]


Vet ni vad slottet heter?
Min bildblogg: foto.clubstockholm.se
First impression lasts...
Skriv svar